
Preliminär bedömning av översvämningsriskerna i Tjöck ås avrinningsområde
Förslag på områden med betydande översvämningsrisk 2024-2030
I Tjöck ås avrinningsområde föreslås inte områden med betydande översvämningsrisk. I förslaget har man beaktat sannolikheten för översvämningar från vattendrag samt de skadliga följder som översvämningar orsakar i området.
Utöver områdena med betydande översvämningsrisk har NTM-centralen i den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna även identifierat andra områden med översvämningsrisk, där översvämningar dock inte bedöms orsaka ur allmän synpunkt betydande ogynnsamma följder. I Tjöck ås avrinningsområde föreslås inte heller andra identifierade områden med översvämningsrisk.
Är områdena med översvämningsrisk korrekt identifierade och föreslagna?
Förändringar jämfört med den föregående planeringsperioden
Det har inte gjorts några förändringar i förslaget i jämförelse med föregående planeringsperiod.
Förändringar jämfört med den föregående planeringsperioden
Samråd om översvämningsriskområden genomfördes 15.3.2024–17.6.2024. Samrådsmaterialet, inklusive ett sammandrag av responsen och reviderade förslag, finns tillgängligt via översvämningsriskernas regionsidor. Även denna preliminära bedömning har vid behov uppdaterats baserat på den inlämnade responsen. Jord- och skogsbruksministeriet angav den 19 december 2024 de betydande översvämningsriskområdena från vattendragen och havsvattenståndet fram till år 2030 och tillsatte översvämningsgrupper för dessa områden. Utnämningen gjordes i enlighet med förslagen från NTM-centralerna.
Allmänt om den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna
I den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna identifieras de risker som översvämningar medför för bland annat för bebyggelsen, samhällets funktioner, trafiken, miljön och kulturarvet. Bedömningen görs för alla avrinnings- och kustområden och utifrån bedömningen utses områdena med betydande översvämningsrisk. Områdena med översvämningsrisk identifieras på basis av tidigare översvämningar samt utifrån tillgänglig information om hur klimatet och vattenförhållandena har förändrats.
Områden där den preliminära bedömningen tyder på att översvämningsrisken kan vara betydande utses till områden med betydande översvämningsrisk. I dessa områden kan förhöjda vattenstånd i vattendrag eller förhöjt havsvattenstånd orsaka betydande översvämningsskador. För områden med betydande översvämningsrisk utarbetas kartor över översvämningshotade områden och kartor över översvämningsrisker samt planer för hantering av översvämningsriskerna.
Den preliminära bedömningen ses över vart sjätte år. På den här webbplatsen hittar du bakgrundsmaterialet för den preliminära bedömningen av översvämningsrisker samt uppgifterna om de områden med översvämningsrisk som föreslagits 2024. En del av bakgrundsmaterialet, till exempel kartor och rapporter, uppdateras automatiskt årligen eller till och med oftare.
Ta en närmare titt på detaljerna i den preliminära bedömningen av området nedan
I den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna i Tjöck ås avrinningsområde har man utnyttjat översvämningskartan som Finlands miljöcentral har utarbetat på avrinningsområdesnivå samt tillgängligt geografiskt informationsmaterial. Bedömningen grundar sig alltså på en grov modellering och därför är uppskattningen av skador, som presenteras här, närmast riktgivande.
Har översvämningsriskerna enligt din åsikt granskats tillräckligt omfattande?
Översvämningsrisker för människors hälsa eller säkerhet
När man fastställer områden med översvämningsrisk granskar man särskilt de följder för människors hälsa eller säkerhet som översvämningen orsakar. Risken ökar om befolkningsmängden som exponeras för översvämningen är stor samt om det finns svårevakuerade anläggningar i ett område med översvämningsrisk, såsom sjukhus, hälsovårdscentraler, ålderdomshem, daghem och skolor. Också exponering för sjukdomsalstrare som sprids med översvämningen kan orsaka ogynnsamma följder för människors hälsa.
Invånarna och de bebyggda områdena längs ån i Tjöck ås avrinningsområde ligger huvudsakligen i centralorterna i Östermark, Perälä och Tjöck samt i nedre delen i Kristinestads centrum. Översvämningsriskerna är största i tätbebyggda bostadsområden och därför fokuserar granskning av översvämningsriskerna för invånarna på dessa områden.
I Tjöck ås avrinningsområde ligger enligt den grova uppskattningen av skador högst några tiotals byggnader som kan nås av flödesvatten på tätortsområdena. På basis av det tillgängliga materialet har man inte identifierat sådana svårevakuerade objekt som hotas av översvämningar. Enligt erfarenhetsbaserad information har de tidigare översvämningarna i Tjöck ås avrinningsområde orsakat skador närmast på några enstaka byggnader.
Nära översvämningsområdet finns ett grundvattenområde som är viktigt med tanke på vattenförsörjningen. Översvämningar kan förorena dricksvattnet. I översvämningsområdet ligger även ett annat grundvattenområde, men det veterligen inte används för vattenuttag. Flödesvatten för med sig kemikalier och andra föroreningar som kan komma ut i området där grundvatten bildas och påverka grundvattenkvaliteten. Under höstöversvämningen 2012 rann ytvatten ut i vattentäkten i Östermark.
Översvämningsrisker för samhällsviktiga tjänster
Samhällsviktiga tjänster består av sådant som håller i gång en trygg vardag – till exempel fungerande värme- och eldistribution, trafik- och datakommunikationsförbindelser och vattentjänster. När de grundläggande samhällsfunktionerna fungerar som de ska kan man efter en översvämning snabbt återgå till det normala livet och bibehålla en stabil grund för samhället. Översvämningsrisker granskas också för sådan affärsverksamhet som är nödvändig för att upprätthålla grundläggande samhällsfunktioner.
Flödesvattnet kan flöda ut på vägar invid Tjöck å, varvid man kan vara tvungen att avstänga vägen för trafik. De viktigaste vägförbindelser som går över avrinningsområdet och ån är riksväg 8 och stamväg 67. Även järnvägen går genom avrinningsområdet. Översvämningar har tidigare orsakat skador åtminstone på mindre vägar.
Översvämningar kan orsaka problem för dataförbindelserna och eldistributionen, om flödesvatten når gatornas kabelskåp eller parktransformatorer. Även elledningsstolpar kan vara översvämningskänsliga. Enligt det tillgängliga materialet ligger till exempel transformatorstationer inte på översvämningsområdet längs ån, men det finns dock ca 20–30 transformatorer eller högspänningsstolpar i översvämningsområdet eller dess närhet. Trots allt orsakar översvämningar sällan skador på elnätet.
I avrinningsområdet finns inte sådan hamninfrastruktur eller sjötrafik som borde beaktas med tanke på hanteringen av översvämningsrisker.
Översvämningsrisker för miljön
Vid granskningen av översvämningsrisken för miljön beaktas objekt där en översvämning kan orsaka plötslig förorening av miljön eller ogynnsamma följder för människors hälsa, till exempel vid förorening av hushållsvatten. Omfattningen och varaktigheten av de ogynnsamma följderna påverkar hur betydande översvämningsrisken är. Om en översvämning inträffar kan bland annat bränslecisterner och andra kemikaliecisterner samt avloppsreningsverk orsaka miljöskador.
I Tjöck ås avrinningsområde ligger enligt den grova uppskattningen av skador färre än tio miljötillståndspliktiga verksamheter längs ån, som kan vid en översvämning orsaka plötslig förorening av miljön.
Nära översvämningsområdet ligger två grundvattenområden. Flödesvatten för med sig kemikalier och andra föroreningar som kan komma ut i området där grundvatten bildas och påverka grundvattenkvaliteten.
Översvämningsrisker för kulturarvet
Vid granskningen av översvämningsrisken för kulturarvet beaktas det materiella arvet, såsom byggnader och konstruktioner som kan lida oåterkallelig skada. Översvämningsvatten kan orsaka många slags skador, till exempel att kollaps av konstruktioner eller slitage på ytor. Vattendränkning kan också orsaka problem med mikrober eller markerosion under ett kulturarvsobjekt.
På basis av den grova uppskattningen av skador ligger längs ån i Tjöck ås avrinningsområde färre än tio fornlämningar som hotas av översvämningar. I närheten av översvämningsområdet ligger dessutom två byggda kulturmiljöer av riksintresse (de ringbyggda bondgårdarna i Östermark och Butsbackens bosättning). De ligger ändå så pass långt från ån att flödesvattnet sannolikt inte når dem.
Övriga översvämningsrisker
Enligt erfarenhetsbaserad information har översvämningarna i Tjöck å orsakat skador framför allt på vägförbindelser och åkrar. Men till exempel hösten 2012 medförde översvämningar dessutom problem för några bostadsbyggnader och en vattentäkt. I Tjöck ås avrinningsområde finns inga vattendragskonstruktioner som ökar översvämningsrisken.
Tidigare inträffade översvämningar
I Tjöck ås avrinningsområde har det varit översvämningar åtminstone våren 1953, 1965, 1981, 1984, 2010 och 2013 samt hösten 1981 och 2012. Det har rapporterats att översvämningarna skadade i första hand vägförbindelser och åkrar. Utöver vägarna och åkrarna orsakade översvämningen hösten 2012 skador även på bostadsbyggnader och en vattentäkt. År 1981 inträffade utöver det vanliga vårflödet även en kraftig översvämning i november på grund av störtregn. Då omkom två människor vid bron i Lerviken.
Tjöck å är inte särskilt känsligt för uppkomsten av isproppar, men det finns några ställen i ån, där isproppar emellanåt bildas. Till exempel år 1985 uppstod isproppar i området mellan Tjöck centrum och bron i Lerviken. Isen sprängdes bort. Våren 2013 genomfördes åtgärder för att avlägsna en ispropp som orsakade risken för bebyggelsen vid Lerviken. Även vid bron i Påskmark vet man att det har förekommit isproppar tidigare år. Ispropparna har orsakat vattenskador bland annat på växthus och privatvägar som ligger på låglänta områden.
Är all väsentlig information om tidigare översvämningar i det undersökta området inkluderad i granskningen?
Mer information
Mer information om tidigare inträffade översvämningar
Information om tidigare inträffade översvämningar och skador till följd av dessa fås också utifrån flyg- och satellitbilder, betalda försäkringsersättningar samt räddningsverkens uppdrag:
Från luft- och satellitbilder kan man bedöma omfattningen av en översvämning. Du kan bekanta dig med översvämningsområden som avgränsats utifrån dessa i den omfattande versionen av översvämningskarttjänsten: Översvämningskarttjänsten (observerade översvämningsområden).
Ersättningarna som försäkringsbolagen betalar ut beskriver det ekonomiska värdet av skador på byggnader och lösöre som översvämningar orsakat för privatpersoner. Fram till 2013 betalade staten ersättningar. Sedan 2014 har ersättningar betalats via översvämningsskyddet som ingår i hem- och fastighetsförsäkringen. Översvämningsskyddet ersätter endast skador som orsakas av exceptionella översvämningar (ca 2 %, 1/50 år). Du kan bekanta dig med statistiken över försäkringsersättningar här (på finska): Tulvariskien hallinnan indikaattorit
Uppgifter om räddningsväsendets uppdrag i anslutning till översvämningar finns i Räddningsväsendets resurs- och olycksstatistik Pronto. Räddningsverkens uppdrag på grund av översvämningar är till största delen skadebekämpningsinsatser, men i dem ingår även andra typer av insatser, såsom bistånds-, inspektions- och räddningsinsatser. I den interaktiva karttjänsten kan man studera uppdragens regionala och tidsmässiga fördelning samt deras utveckling med hjälp av olika filter. Karttjänsten (på finska) finns också tillgänglig på Tulvariskien hallinnan indikaattorit (Tulviin liittyvät pelastustoimen tehtävät).
Högvattenstånd
I rapporten presenteras på basis av en hydrologisk observationsserie flödestoppar som tidigare inträffat i avrinningsområdet. I rapporten har beräknats det lägsta vattenståndet (NW), medelvattenståndet (MW) och det högsta vattenståndet (HW) under observationsperioden samt året för det högsta vattenståndet. Stapeldiagrammet visar årliga maximi- och minimihöjder för vattenståndet. Du kan själv justera skalan på diagrammet.
Högvattenföring
I rapporten presenteras på basis av en hydrologisk observationsserie flödestoppar som tidigare inträffat i avrinningsområdet. I rapporten har beräknats den lägsta vattenföringen (NQ), medelvattenföringen (MQ) och den högsta vattenföringen (HQ) under observationsperioden samt året för det högsta flödet. Stapeldiagrammet visar årliga maximi- och minimivärden för vattenföringen. Du kan själv justera skalan på diagrammet.
Inverkan av tidigare inträffade översvämningar i nuläget
I markanvändningen på Tjöck ås avrinningsområde har inte sådana betydande förändringar skett under de senaste årtiondena att översvämningsriskerna i området avsevärt skulle ha ökat. I området har inte heller gjorts vattendragsåtgärder, som skulle ha en avgörande betydelse för vattenförhållandena. Översvämningarna som tidigare inträffat i området har varit ganska småskaliga och därför bedöms att liknande översvämningar inte heller i nuläget skulle medföra några större skador. År 2013 genomfördes ett muddringsprojekt i Lervik för att minska översvämningsolägenheter i området.
Klimatförändringens inverkan
Klimatförändringen påverkar vattentillgångarna, miljön i övrigt och samhället på många sätt. Hur kraftiga följderna är varierar i olika delar av Finland. Den största förändringen i de hydrologiska förhållandena i insjöarna är ökningen av de årstidsvisa variationerna i avrinningen, vattenföringen och vattenståndet. På kustområdena har landhöjningen betydelse för hur stor påverkan de förutspådda förändringarna i Östersjöns medelvattenstånd har i olika regioner. Havsnivån stiger mest vid Finska vikens kust.
Enligt prognosen kommer översvämningsskador att öka före århundradets slut till följd av klimatförändringen. Klimatförändringen påverkar vattentillgångarna, den övriga miljön och samhället på många olika sätt. Hur kraftig inverkan blir varierar i olika delar av Finland och i olika typer av vattendrag.
I Tjöck ås avrinningsområde förutspås våröversvämningar bli mindre och inträffa tidigare än förut. Snömängden vintertid antas minska och därmed blir våröversvämningar som orsakas av snösmältningen mindre. Flödestoppen på våren förutspås inträffa något tidigare än nuförtiden medan höst- och vinteröversvämningar antas bli vanligare och kraftigare. Å andra sidan förutspås att klimatförändringen också ökar risken för torka i stora delar av Finland, bland annat till följd av att vårar börjar tidigare och avdunstningen ökar.
För Tjöck å har det inte gjorts beräkningar hurdan inverkan klimatförändringen har på hydrologin. Det avrinningsområde som ligger närmast Tjöck å och som granskats med avseende på hurdan inverkan klimatförändringen har, är Lappfjärds ås avrinningsområde. På grund av dess nära läge kan resultaten anses vara riktgivande även för Tjöck å. Finlands miljöcentral har gjort beräkningar med avseende på hurdan inverkan klimatförändringen har på Lappfjärds å. Under tidsperioden 2040–2069 kommer enligt prognosen flöden på vintrarna (december-februari) att öka med 63 % och under hösten (september-november) med 13 % medan vårflöden (mars-maj) förutspås minska med 28 %. En översvämning som i medeltal inträffar en gång på hundra år (1/100a) uppskattas öka med 3 % som en följd av klimatförändringen.
Mer information
Översvämningar från vattendrag och klimatförändringen
Klimatförändringens inverkan på vattenföringen och vattenståndet i vattendrag har granskats genom simuleringar i Finlands miljöcentrals system för vattendragsmodeller inom projektet WaterAdapt (2012) och senast inom projektet ClimVeturi (2020). Simuleringar har gjorts för jämförelseperioden 1981–2010 samt för två framtidsperioder, 2010–2039 och 2040–2069.
Resultaten visar att klimatförändringen kommer att avsevärt förändrar de årstidsvisa variationerna i vattenföringen i åar och älvar och sjöar. På våren minskar vårfloden betydligt särskilt i södra och mellersta Finland, eftersom vintrarna är mildare än idag. På sommaren sjunker vattenståndet i många sjöar på grund av att våren kommer tidigare och avdunstningen på sommaren ökar. Detta sker i synnerhet på områden med ett stort antal sjöar, där avdunstningen från sjöarna har den största inverkan. Torka och lågt vattenstånd under sommaren och förhösten kommer att bli ett allt större problem i vissa sjöar. Nederbörden på hösten och vattenföringen på senhösten kommer att öka under kommande årtionden. Under vintern stiger vattenståndet och vattenföringen tydligt, eftersom en allt större del av nederbörden kommer i form av regn och snö smälter under vintern. Förändringarna i vattenföringarna och vattenståndet under vintern är störst i södra och mellersta Finland, medan snön ligger kvar längre i norra Finland.
Under perioden 2010–2039 är de hydrologiska förändringarna i norra Finland fortfarande tämligen små, men för områden längre söderut pekar de flesta klimatscenarierna redan på ganska tydliga förändringar under de närmaste årtiondena. Resultaten från olika klimatscenarier avviker väsentligt från varandra, men förändringens riktning är liknande i alla scenarier.
Havsöversvämningar och klimatförändringen
Scenarierna för stigande havsvattenstånd (SSP1-2.6, SSP2-4.5 och SSP5-8.5) och de motsvarande kartorna över havsöversvämningar har fastställts för olika sannolikheter i Östersjön fram till 2100. I scenarierna och kartorna har man beaktat både ett högre havsvattenstånd (med beaktande av klimatförändringen och landhöjningen) och korttidsvariationer i vattenståndet (Meteorologiska institutet, 2023). Korttidsvariationerna i havsvattenståndet i Östersjön beror bland annat på vinden, lufttrycket och istäcket.
De förändringar i medelvattenståndet (-28 cm…+31 cm) som förutspås i scenariot på medelnivå (SSP2-4.5) varierar mellan olika regioner, vilket framför allt beror på landhöjningen. Minst stiger havsnivån i Bottenviken och Bottniska viken, där landhöjningen är störst. Havsnivån stiger mest vid Finska vikens kust, där många översvämningskänsliga objekt är belägna.
Läs mer och granska resultaten om klimatförändringens inverkan på översvämningar:
Visualiseringsverktyget Klimatförändringens inverkan på vattendrag
Karttjänsten Klimatförändringens inverkan på havsöversvämningar
Klimatförändringens inverkan på översvämningar från vattendrag
Den genomsnittliga förändringen enligt klimatscenarierna (25 st.) och den maximala förändringen (jämfört med perioden 1981–2010) i fråga om översvämningar från vattendrag med en återkomsttid på 100 år i olika delar av Finland 2070–2099.

Har konsekvenserna av klimatförändringen och annan långsiktig utveckling tagits i beaktande i bedömningen?
Andra långtidsförändringars inverkan på översvämningsriskerna
Översvämningsriskerna är som störst där bosättning finns. Om bebyggelsen breder ut sig till översvämningskänsliga områden, ökar också omfattningen av översvämningsskadorna. Utvecklingen av befolkningsmängden har inte uppskattats på avrinningsområdesnivå, men kommunvisa uppskattningar kan vara riktgivande. Fram till år 2040 förutspås att befolkningsmängden i kommunerna (Östermark, Bötom, Kristinestad) inom Tjöck ås avrinningsområde kommer att minska över 10 %.
Bosättningen kommer även i fortsättningen att koncentrera sig närmast till områdena kring städerna och kommuncentra samt till åstranden. På dessa områden förblir översvämningsriskerna antingen oförändrade eller ökar om det byggs mer i närheten av ån. Byggandet har blivit mer tekniskt, vilket kan öka antal översvämningsskador.
På lång sikt kommer åkrarna i området att sjunka och utarmas som en följd av odlingen. Nyttan av tidigare översvämningsskyddsarbeten kommer att minska i sakta mak. Vallarna sjunker och fårorna slammas igen. Dessa faktorer kommer att leda till att området i framtiden är mer översvämningskänsligt.
Eventuell ökning av torvproduktionen och effektivering av skogsbruket kan medföra extrema flöden i åar och älvar och därmed öka översvämningar. Även dikning kan ha skadliga konsekvenser för vattenkvaliteten samt åarnas och sjöarnas status. Även andra stora förändringar i markanvändningen kan ändra på avrinningsförhållandena. Sådana kan till exempel vara stora industriområden eller sol- och vindkraftsparker. Dessutom kan byggande av nya vägar eller höjning av de befintliga vägarna förvärra översvämningsproblem ställvis.
Mer information
Hur översvämningsrisken utvecklas påverkas på lång sikt förutom av klimatförändringen, också i synnerhet av förändringar i markanvändningen, befolkningsutvecklingen och den ekonomiska tillväxten. De regionala skillnaderna i utvecklingen av översvämningsrisken ökar i och med urbaniseringen. Den ökade teknifieringen av byggnader och den ekonomiska tillväxten kan öka översvämningsskadornas omfattning. Befolkningens åldrande ökar sårbarheten för översvämningar.
Översvämningsrisken kan påverkas avsevärt genom att styra markanvändningen, särskilt vid nybyggnation, utanför översvämningshotade områden till exempel genom att utfärda rekommendationer om lägsta bygghöjder. I planeringen av markanvändningen bör översvämningsriskerna beaktas bland annat i planläggningen och i kommunernas byggnadsordning.
För områdena med betydande översvämningsrisk har det utarbetats uppskattningar om hur översvämningsrisken utvecklas fram till år 2100. Ta del av uppskattningarna i den interaktiva rapporten: Framtidens översvämningsrisker (PowerBI-rapport)
Bedömning av hur betydande översvämningsrisken är
Vid bedömning av hur betydande översvämningsrisken är beaktas de regionala och lokala förhållandena, sannolikheten för översvämningen samt följande ur allmän synpunkt ogynnsamma följder som översvämningen potentiellt orsakar:
- ogynnsamma följder för människors hälsa eller säkerhet
- långvariga avbrott i nödvändighetstjänster så som vattentjänster, energiförsörjning datakommunikation, vägtrafik eller annan motsvarande verksamhet
- långvariga avbrott i ekonomisk verksamhet som tryggar samhällets vitala funktioner
- långvariga eller omfattande ogynnsamma följder för miljön, eller
- oersättliga ogynnsamma följder för kulturarvet
Mer information
Den nationella koordineringsgruppen för hantering av översvämningsrisker som utsetts av jord- och skogsbruksministeriet har fastställt exempelkriterier för en betydande översvämningsrisk i sin promemoria 22.12.2010. Dessa kriterier är bland annat följande:
- Fler än 500–1 000 fasta invånare i ett bostadsområde som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning (~1/1000 år)
- Flera byggnader för hälsovård eller vårdanstalter med flera stadigvarande vårdplatser samt daghem i ett område som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning
- Vattentäkt som används av ett för området betydande antal människor i ett område som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning
- Störningar i avloppsreningsverkets verksamhet som medför hälsorisk
- Ett betydande kraftverk eller flera kraftstationer i ett område som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning
- Avbrott på flera landsvägar, järnvägssträckor eller vattenvägar vid en sällsynt översvämning
Också en översvämning som orsakar betydande skador och har en kortare återkomsttid (t.ex. ~1/100 år) eller att översvämningens omfattning ökar i och med klimatförändringen kan vara tillräckliga fastställandegrunder. Likaså kan en avsevärd kvarstående risk (sårbarhet på områden där skyddsåtgärder för att motverka översvämningar vidtagits) leda till att man tillämpar strängare kriterier vid bedömning av hur betydande översvämningsrisken är. Osäkerheten minskar om det finns detaljerade översvämningskartor över området som granskats och man har kunnat beakta den inverkan som klimatförändringen förutspås ha på översvämningar. Då blir det möjligt att i riskbedömningen använda de översvämningsintensiteter enligt olika målnivåer som föreslås i planen för hantering av översvämningsrisker.
Utgångsdata för identifiering av områden med översvämningsrisk
Vid bedömning av hur betydande översvämningsrisken är utnyttjas mångsidig information om översvämningsrisken, med andra ord information om sannolikheten för översvämning samt om potentiella skador som översvämningen orsakar, det vill säga riskobjekt.
Utgångsdata kan delas in i 1) detaljerade kartor över översvämningshotade områden och riskobjekt som grundar sig på dem och 2) mer översiktliga men regionalt mer omfattande översvämningskartor och skadebedömningar.
I följande kapitel presenteras olika utgångsdata för bedömningen av översvämningsrisker. Översvämningskartorna omfattar endast en del av Finland, men å andra sidan har de utarbetats för just de områden där det har funnits behov av att närmare utreda översvämningsriskerna.
Är bedömningsmetoderna och utgångsuppgifterna tillräckligt omfattande?
Kartor över översvämningshotade områden och områden med översvämningsrisk
Översvämningskartorna utgör grunden för en effektiv hantering av översvämningsriskerna. Det finns två typer av översvämningskartor: kartor över översvämningshotade områden och kartor över översvämningsrisker. Båda kartorna ska utarbetas för alla de områden som har utsetts till områden med betydande översvämningsrisk, men de kan också utarbetas för andra områden.
Kartan över översvämningshotade områden visar till vilka områden översvämningen kan sprida sig. Kartan över översvämningsrisker beskriver vilka riskobjekt det finns i de översvämningshotade områdena. Kartan över översvämningsrisker ger alltså en uppfattning om omfattningen av eventuella översvämningsskador.
Mer information
Bestämmelser om kartor över områden med betydande översvämningsrisk finns i förordningen om hantering av översvämningsrisker (659/2010). Man utarbetar flera kartor, åtminstone för översvämningar med en årlig sannolikhet på 2 och 1 procent (återkomsttid 1/50 år, 1/100 år), samt för en översvämning som är mycket sällsynt men under särskilda förhållanden möjlig. Bedömningarna grundar sig på modellering och tidigare hydrologiska observationer.
Invånarantalet i ett översvämningshotat område anges på kartorna i rutor med en sidlängd på 250 meter. Materialet hämtas ur befolkningsdatasystemet, vars uppgifter sammanslås med översvämningshotade områden. Översvämmade vägar presenteras på motsvarande sätt genom att sammanslå kartorna över översvämningshotade områden med Digiroad-material.
Kartorna över översvämningsrisker utarbetas genom att sammanslå den information om översvämningskänsliga objekt som fås ur geodatamaterial med kartorna över översvämningshotade områden. På så sätt visar kartan hur stor skada en översvämning av en viss omfattning kan orsaka.
Läs mer om översvämningskartering och bekanta dig med kartorna över översvämningshotade områden och områden med översvämningsrisk:
Översvämningskartering
Översvämningskarttjänsten
Skadebedömningar som grundar sig på översvämningskartor
Antalet invånare, byggnader och vägar i det översvämningshotade området är väsentlig information vid bedömning av potentiella skador som uppstår vid en översvämning, alltså översvämningsrisken. Denna information har producerats för alla områden för vilka man gjort översvämningskartering. I analysen av geodata har man beaktat de invånare som löper direkt översvämningsrisk, det vill säga vars byggnad ligger i ett område med översvämningsrisk.
Se uppskattningar av översvämningsskador (invånare, byggnader och vägar) i områden som kartlagts över översvämningsrisker:
Visualiseringsverktyg för uppskattningar av översvämningsskador (på finska)
Visualiseringsverktyget är nationellt, men täcker endast översvämningsriskkartade områden.
Riskobjekt i karteringen av översvämningsrisker
Utöver den ovan nämnda analysen av geodata har NTM-centralerna gjort en närmare kartering av riskobjekt åtminstone för områden med betydande översvämningsrisk. I karteringen har man förutom riksomfattande geodatamaterial även utnyttjat uppgifter som fåtts från bland annat kommuner och andra aktörer.
Mer information
Enligt statsrådets förordning om hantering av översvämningsrisker (659/2010) måste följande uppgifter om skador framgå av kartorna över översvämningsrisker:
- uppskattat invånarantal
- särskilda objekt såsom sjukhus, läroanstalter och daghem
- infrastruktur såsom vägar, energinät, datakommunikationsnät och vattentjänstverkens anordningar
- ekonomisk verksamhet som är betydande med tanke på tryggandet av samhällets vitala funktioner
- anläggningar vilkas verksamhet kan medföra plötslig förorening av miljön samt särskilda områden där sådan förorening kan orsaka skada
- kulturarv som skyddas med stöd av lag eller som ska skyddas med stöd av en plan
- andra behövliga uppgifter såsom områden där en översvämning kan medföra risk för att is transporteras på ett skadligt sätt eller betydande markerosion
Översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå
I den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna i Tjöck ås avrinningsområde har man utnyttjat översvämningskartan som Finlands miljöcentral har utarbetat på avrinningsområdesnivå samt tillgängligt geografiskt informationsmaterial. Bedömningen har gjorts utgående från en översvämningssituation med ett mycket sällsynt återkomstintervall (en översvämning som i medeltal inträffar en gång på 1000 år). Bedömningen grundar sig alltså på en grov modellering och därför är uppskattningen av skador, som presenteras i den preliminära bedömningen, närmast riktgivande.
En översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå hjälper till att identifiera riskområdena i synnerhet i sådana avrinningsområden för vilka det inte har utarbetats några kartor över översvämningshotade områden. En översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå är regionalt mer omfattande än en karta över ett översvämningshotat område, men inte lika exakt, eftersom till exempel uppgifter om fårans djup saknas.
Mer information
En översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå utnyttjar ytavrinningsmodellen som Finlands miljöcentral (Syke) har tagit fram och Sykes system för vattendragsmodeller. Modellen använder som utgångsdata Lantmäteriverkets höjdmodell 2 m (KM2), Trafikledsverkets väg- och banregister samt markanvändningsmaterial. I beräkningen av absorption och flödesmotstånd utnyttjas dessutom material om ogenomträngliga ytor. Avsaknaden av uppgift om fårans djup har beaktats med en korrigeringskoefficient.
Översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå
Områden som täcks av flödesvatten enligt översvämningskartan på avrinningsområdesnivå samt vattendjup.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Övriga utgångsdata
Vid kartläggning av riskobjekt som är sårbara för översvämningar kan också andra utgångsdata användas. Det finns till exempel olika geodatamaterial om befolkningsstrukturen, byggnader, vägar, infrastruktur, aktörer som är miljötillståndspliktiga, naturskyddsområden, vattentäkter och brunnar, vattenkonstruktioner, kulturarvsobjekt och åkerskiften.
Mer information
Om befolkningsstrukturen finns Statistikcentralens rutdatabas (YKR) som kan användas till exempel för att bedöma den sociala sårbarheten. Variabler som eventuellt kan tillämpas på rutorna med en storlek om 250 x 250 meter är bland annat ålder, inkomstnivå, utbildning och sysselsättning.
Byggnadsuppgifterna upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Dess byggnads- och lägenhetsregister (BLR) innehåller uppgifter om placeringen av alla bygglovspliktiga byggnader, deras användningsändamål, areal, utrustningsnivå och invånarantal.
Positionsinformation för väg- och gatunätet och de viktigaste egenskapsuppgifterna (bl.a. trafikledstyp, funktionell klass, genomsnittlig dygnstrafik samt vägens nummer och namn) finns i Trafikledsverkets geodatamaterial Digiroad.
För kartläggningen av infrastrukturobjekt finns information i Lantmäteriverkets Terrängdatabas som innehåller uppgifter om till exempel transformatorer och ellinjer.
Vid bedömningen av risken för förorening av miljön till följd av översvämning kan man utnyttja information om aktörer som bedriver miljötillståndspliktig verksamhet i översvämningshotade områden och vars verksamhet kan orsaka förorening av miljön. Aktörer som är skyldiga att ha miljötillstånd är registrerade i datasystemet Ylva.
Uppgifter om naturskyddsområden (bl.a. Natura 2000-områden, statligt ägda och privatägda naturskyddsområden samt vattendrag som skyddas genom forsskyddslagen) upprätthålls av Finlands miljöcentral (Syke).
Uppgifter om placeringen av och egenskaperna hos vattenkonstruktioner, såsom dammar, vallar och pumpstationer, finns i datasystemet Vesistötyöt (Vesty) som upprätthålls av Syke.
Uppgifter om vattentjänstverk och vattentäkter finns i informationssystemet för vattentjänster (Veeti) som upprätthålls av Syke. Uppgifterna om vattentäkternas placering är inte offentligt tillgängliga.
Uppgifter om placeringen av och egenskaperna hos grundvattenområden samt brunnar och kranar för vattentäkt finns i datasystemet för grundvatten (Povet) som upprätthålls av Syke.
Museiverket upprätthåller informationsmaterial om kulturmiljöer. Till dessa hör byggda kulturmiljöer av riksintresse (RKY), fasta fornlämningar som avses i lagen om fornminnen och byggnader som skyddas genom lagstiftning (byggnadsskyddslagen, kyrkolagen, lagen om skyddande av byggnadsarvet) samt världsarvsobjekt.
I Livsmedelsverkets åkerskiftesregister återfinns den jordbruksmark som används klassificerad enligt jordbruksgrödor samt uppgifter om områden med särskilda stöd (t.ex. skyddszoner och våtmarker).
Avrinningsområden, höjdförhållanden och jordmån
Tjöck ås avrinningsområde ligger i landskapen Österbotten och Södra Österbotten och det ingår i Kumo älv–Skärgårdshavet–Bottenhavets vattenförvaltningsområde. Tjöck å rinner upp i den norra delen av Östermark och mynnar ut via Bötom kommun i Bottniska viken i Kristinestad. Avrinningsområdets areal är ca 540 km2 och det delas in i nio delavrinningsområden av tredje graden.
Landskapet i Tjöck ås avrinningsområde är låglänt och höjdskillnaderna är små. Avrinningsområdets källområden ligger som högst ca 100 meter över havsytan. Karakteristiskt för Tjöck å är de branta strandbankarna, vars höjd varierar mellan 0,5 och 3,5 meter. Strandbankarna är särskilt branta i åns källflöden och i det mellersta loppet. Det nedre loppet är tämligen svagt sluttande.
Mer information
Tjöck ås avrinningsområde representerar ett ungt landskap som stigit sist upp ur havet. Området har alltså tidigare varit havsbotten, som till följd av landhöjning och förmultning har under tidernas gång omvandlats från havsstrand till fastland. Landhöjningen, som är en följd av att den tunga inlandsisen försvunnit, pågår ännu i Östersjön. I Österbotten vid området runt Kvarken är landhöjningen som kraftigast. Där är landhöjningen ca 8–9 mm per år. (Poutanen, M.)) De älvar och åar som rinner ut i Bottniska viken har ofta ett flera tiotals kilometer långt avsnitt med lugnvatten, som ofta utgör ett översvämningsområde. På sådana områden kan landhöjningen förvärra översvämningar på lång sikt, eftersom landhöjningen är snabbare i den nedre delen av lugnvattnet än i dess övre del.
Med jordmånen avses löst jordmaterial ovanpå berggrunden. Jordmånen i Tjöck ås avrinningsområde består i huvudsak av siltmorän samt av ler- och siltlager. Ett särdrag för jordmånen i området är de sura sulfatjordarna, som bildats under Litorina-perioden för över 4000 år sedan. I de nedre lagren av de sura sulfatjordarna finns sulfider. Om de kommer i kontakt med luftens syre oxideras de till svavelsyra. Som namnet antyder, är det på dessa områden typiskt med surhet och en högre svavelhalt än normalt. Vid sura omständigheter löses även metaller upp. De upplösta metallerna och svavelsyra som sänker vattnets pH, kan orsaka betydande skador för vattenorganismer. De sura sulfatjordarna ligger i huvudsak nedanför höjdkurvan 80 meter.
Marken i Tjöck ås avrinningsområde är mycket erosionskänslig och det förekommer erosionsskador längs nästan hela ån. Åbrinkarna är ofta branta och därför är ras karakteristiska för Tjöck å´. Stora flödesvariationer ökar å sin sida problemen med ras vid de erosionskänsliga stränderna. I åns övre lopp består brinkarna nästan helt och hållet av sand och silt som rasar lätt. (Nyman m.fl. 2004)
Mer information om sura sulfatjordar (gtk.fi)
Läs mera på webben:
Maanmittauslaitos, maannousu (vesi.fi)
Har det undersökta området beskrivits tillräckligt omfattande för att stödja bedömningen?
Delavrinningsområden
På kartan presenteras gränserna för huvudavrinningsområdet och delavrinningsområdena.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Delavrinningsområden
I tabellen presenteras delavrinningsområdenas areal (km2) i avrinningsområdet samt sjöarnas andel av arealerna (%) (Ekholm 1993).
Höjdförhållanden
På kartan presenteras höjdförhållandena i avrinningsområdet.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Jordmånskarta
På kartan presenteras jordmånen i avrinningsområdet.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Åar, älvar och sjöar
Tjöck ås totala längd är cirka 60 km och höjdskillnaden är cirka 85 meter. Den största bifåran är Majaluoma-Riipinluoma (Kreekonluoma) som mynnar ut i Tjöck ås huvudfåra i Kauppila. Majaluoma och Riipinluoma flyter samman vid Riippi. Övriga bifåror är Heiniluoma, Teeriluoma, Varsalanluoma, Rääsynluoma, Penik å och Molnån.
Tjöck ås avrinningsområdes sjöprocent är 0,08 %, dvs. sjöar saknas nästan helt och hållet. På grund av att det finns så få sjöar i avrinningsområdet stiger vattenståndet i ån vanligen mycket snabbt under översvämningen. Avrinningsområdets största sjö är Peninjärvi (Suksenjärvi), vars areal är nästan 50 hektar.
Vattenföring och vattenstånd
På samma sätt som i andra österbottniska åar är stora flödesvariationer och översvämningskänslighet karakteristiskt även för Tjöck å. Detta beror på att det finns så få sjöar i avrinningsområdet och på torrläggningsåtgärderna som genomförts i avrinningsområdet. Vattenföringen är vanligen högst på våren som en följd av snösmältningen. På sommaren är flödet i ån vanligen litet, men ökar mot hösten. Havsvattenståndet varierar med årstiderna. Vanligtvis är det som högst i december och som lägst i april-maj.
I Tjöck å har vattenståndet och vattenföringen följts upp sedan år 1972. Mätningarna gjordes på observationsstationen i Tjöck i åns nedre lopp fram till år 1985. Den största flödet 138 m3/s har uppmätts under våröversvämningen år 1984. Mätstationen i Påskmark i åns nedre lopp som nuförtiden är i bruk, har varit i verksamhet sedan år 1985. Medelvattenföringen i Påskmark är ca 5 m³/s.
Vattenstånd
I tabellen presenteras observationsstationerna för vattenstånd i avrinningsområdet samt för dessa beräknade lägsta vattenstånd (NW), medelvärden för årliga lägsta vattenstånd (MNW), medelvattenstånd (MW), medelvärden för årliga högsta vattenstånd (MHW) samt högsta vattenstånd (HW).
Vattenföringar
I tabellen presenteras observationsstationerna för vattenföring i avrinningsområdet samt för dessa beräknade minimivattenföringar (NQ), medelvärden för årliga minimivattenföringar (MNQ), medelvattenföringar (MQ), medelvärden för högvattenföringar (MHQ) samt högsta vattenföringar (HQ).
Vattnens status
Tjöck å hör till medelstora vattendrag i momarker. Vattenkvaliteten i huvudfåran bedöms vara otillfredsställande. Halten av näringsämnen och fast substans i ån är hög. Bland annat effektiv markanvändning i avrinningsområdet och kraftig diffus belastning har inverkan på vattnens status. Jämfört med andra åar och älvar i Österbotten har vattenbyggandet i Tjöck å varit betydligt mindre.
Mer information
Vattnens ekologiska klassificering beskriver vattnens status. I den ekologiska klassificeringen delas ytvatten in i fem statusklasser: hög, god, måttlig, otillfredsställande och dålig. Enligt den ekologiska klassificering som gjordes år 2019 är vattenkvaliteten i Tjöck ås huvudfåra måttlig, i Peninluoma god och i Riipinluoma otillfredsställande. För att uppnå den goda ekologiska statusen behövs åtgärder som minskar halten av näringsämnen och fast substans samt som förebygger att skadliga surhetsolägenheter uppstår.
I den kemiska klassificeringen delas ytvatten in i två klasser: god status eller sämre än god status. Den kemiska statusen är god om miljökvalitetsnormerna inte överskrids. Enligt klassificeringen som gjordes år 2019 har Tjöck å sämre kemisk status än god på grund av PBDE-ämnen (polybromerade diffenlyetrar).
Statusklassning av ytvatten
Zooma in kartan för att se detaljerad information
På kartan presenteras ytvattnens ekologiska status. Ytvattnen delas i fem olika statusklasser utgående från deras ekologiska egenskaper.
Nuvarande markanvändning
Till största delen består Tjöck ås avrinningsområde av skogsmarker, öppna moar och hällmarker (70 %) samt jordbruksområden (20 %). Längs Tjöck å växer träd och buskar, men större skogs- och myrområden finns i vattendragets källflöden. Från Östermark nedströms omges Tjöck å av åkrar, men även norr om centraltätorten sträcker sig åkrarna delvis ändra fram till åfåran. Även bifårorna omges huvudsakligen av åkrar. I Tjöck ås avrinningsområde har markanvändningen varit effektiv och det har utförts en mängd skogs- och åkerdikningar. De bebyggda områdena ligger längs ån och bosättningen är koncentrerad till Östermarks tätort. Mindre bycentrum är bland annat Riippi, Perälä, Mörtmark, Tjöck och Äystö.
Den nuvarande markanvändningen
I tabellen presenteras arealer för olika markanvändningsklasser och deras relativa andelar av avrinningsområdets totala areal. Arealerna har beräknats på basis av Corine markanvändnings- och marktäckedata 2018.
Markanvändning
På kartan presenteras markanvändningen på avrinningsområdet enligt det allmäneuropeiska CORINE-materialet.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Planerad markanvändning
I Tjöck ås avrinningsområde gäller två landskapsplaner: Södra Österbottens och Österbottens landskapsplaner. Utöver planläggningen på landskapsnivå styrs planläggningen av general- och detaljplaneringen, där konsekvenserna av översvämningar beaktas noggrannare.
På Tjöck ås avrinningsområden finns detaljplanerade områden bland annat i Östermark och Kristinestad centrum. Bebyggelsen breder ut sig främst till de befintliga tätorterna samt längsmed ån.
De nuvarande tätorterna har betecknats i landskapsplanerna som områdesreserveringar för tätortsfunktioner (Östermark, Riippi, Perälä och Äystö). I landskapsplanerna har dessutom några områden reserverats för vindkraftverk i Tjöck ås avrinningsområde.
Mer information
För en del av Tjöck ås avrinningsområde gäller Södra Österbottens landskapsplan. Den har stegvis förnyats genom etapplandskapsplaner, som innehåller olika teman. Etapplandskapsplan I behandlar vindkraft och etapplandskapsplan II berör handel, trafik och centrumfunktioner. Etapplandskapsplan III innehåller torvproduktion, skydd av myrnatur, bioenergianläggningar, energivedsterminaler och Försvarsmaktens områden. Södra Österbottens landskapsplan 2050 håller på att förberedas och målet är att landskapsfullmäktige godkänner den år 2024. I utkastet till planbeskrivning för Södra Österbottens landskapsplan 2050 nämns att man ska förbereda sig för extrema väderförhållanden och översvämningar samt klimatförändringens inverkan. Nytt byggande placeras utanför översvämningshotade områden eller så säkerställs hanteringen av översvämningsriskerna på andra sätt.
Mer information om Södra Österbottens landskapsplan (epliitto.fi)
Södra Österbottens landskapsplan närmare (argis.com)
För nedre delen av Tjöck ås avrinningsområde gäller Österbottens landskapsplan 2040. I planeringabestämmelserna har översvämningsriskområden tagits i beaktande så att byggande inte bör anvisas till översvämningskänsliga områden. I planen finns dessutom en allmän planeringsbestämmelse, där det konstateras att minimering av risker på grund av extrema väderförhållanden och översvämningar bör uppmärksammas vid planering av markanvändning och åtgärder. Ny bebyggelse bör inte placeras på områden med översvämningsrisk. Från detta kan avvikas ifall översvämningsriskerna bevisligen kan kontrolleras.
Mer information om Österbottens landskapsplan 2040 (obotnia.fi)
Österbottens landskapsplan 2040 närmare (argis.com)
Syftet med planeringen av markanvändningen är att styra områdesanvändningen och byggandet. Markanvändningen styrs genom riksomfattande mål för områdesanvändningen och planläggning. Planläggningen omfattar landskaps-, general- och detaljplaner. Tillsammans bildar dessa ett planeringssystem för markanvändningen. Byggandet på strandområden, i synnerhet fritidsbebyggelse, styrs med stranddetaljplaner. Byggandet utanför områden med översvämningsrisk styrs med planbestämmelser, i vilka man till exempel kan fastställa den lägsta golvhöjden. NTM-centralerna utarbetar rekommendationer för lägsta byggnadshöjder som är tillräckligt trygga med tanke på en översvämning. För byggande på stränder i glesbygden behövs undantagslov. I undantagslovet beaktas vid behov också översvämningsrisken.
Landskapsplan
På kartan presenteras områdesreserveringar på den aktuella landskapsplanen.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Skyddsområden och kulturarv
I Tjöck ås avrinningsområde ligger sex Natura 2000-områden: Harjaisneva-Pilkoonneva, Lutakkoneva, skogen vid Norrfjärden, Pyhävuori, Tegelbruksbacken och Varisneva. I planeringen av vattenvården har man identifierat områden som ingår i nätverket Natura 2000 och där det för skyddet av en livsmiljö eller en art är viktigt att bevara eller förbättra vattnets status. I Tjöck ås avrinningsområde finns inga sådana objekt, men Kristinestads skärgård, som ligger utanför kusten, ingår i dessa områden.
Naturskyddsområden
På kartan presenteras enligt habitatdirektivet (92/43/EEG) och fågeldirektivet (79/409/EEG) de viktiga skyddsområden som ligger i avrinningsområdet, dvs. sådana Natura 2000-områden som är viktiga med tanke på att skydda livsmiljöer och arter som är beroende av vatten.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
På Tjöck ås avrinningsområde ligger två byggda kulturmiljöer av riksintresse: ringbyggda bondgårdarna i Östermark (Latva-Komsi, Mäki-Laurila, Harju, Laulaja, Saksa, Ala-Peura och Kentta) och Butsbackens bosättning i Kristinestad. I avrinningsområdet finns också några fornminnen varav de flesta ligger i avrinningsområdets nedre del.
Kulturmiljöer
På kartan presenteras byggda kulturmiljöer av riksintresse (RKY), som ligger i avrinningsområdet.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Översvämningsskydd
Jämfört med övriga åar och älvar i Österbotten har Tjöck å rensats sällsynt lite, eftersom det inte har uppstått några stora översvämningsområden längs ån tack vare de höga strandvallarna. (Nyman m.fl. 2004) I källflödena är åfåran och strandbanken nästan i naturtillstånd, men åtminstone det övre loppet av Riipinluoma är kraftigt rensad och uträtad. Majaluoma är också nästan i sin helhet rensad och uträtad. (Nuotio 2008, Sivil 2005). År 2013 genomfördes en muddring i Lervik i samband vilken avlägsnades holmar som uppstått i Tjöck å. Syftet var att förbättra vattenflödet i ån och minska översvämningsolägenheter som eventuellt orsakas för närliggande broar och byggnader. På grund av markens erosionskänslighet har det dessutom utförts erosionsskyddsåtgärder och korrigerats ras i Tjöck ås avrinningsområde.
Vattenkonstruktioner och användning av vattendraget
Tjöck ås avrinningsområde har få forsar och ån regleras inte. I avrinningsområdet ligger några bottendammar, som under torra årstider håller kvar vatten och förbättrar åns rekreationsanvändning. Lillmahls damm som ligger i huvudfåran i Påskmark hindrar fiskens vandring nästan helt och hållet.
Läs mera om reglering av vattendrag: https://www.vesi.fi/sv/temasida/reglering-av-vattendrag/
Läs mera om dammsäkerhet: https://www.vesi.fi/sv/vesitieto/dammsakerhet-och-tillsynen-over-den/
Läs mera om det aktuella vattenläget: https://www.vesi.fi/sv/vattenlaget/
Mer information
Översvämningsrisken som orsakas av enskilda dammar har redan beaktats genom åtgärder föreskrivna i dammsäkerhetslagen och -förordningen. I regel är det inte motiverat att ange ett område med betydande översvämningsrisk enbart på grund av översvämningsrisken som orsakas av ett dammbrott.
Referenser
Finlands miljöcentral. Visualiseringsverktyget Ilmastonmuutoksen vaikutus vesistöihin. Webbpublikation. Citerad 8.1.2024.
Lantmäteriverket. 2023. Maannousu. Citerad 11/2023.
Österbottens förbund. 2020. Planbeteckningar och planeringsbestämmelser. Citerad 11/2023.
Södra Österbottens förbund. 2023. Etelä-Pohjanmaan maakuntakaava 2050, kaavaselostus. Citerad 11/2023.
Suomen virallinen tilasto (SVT): Väestöennuste [verkkojulkaisu]. ISSN=1798–5137. Helsinki: Statistikcentralen. Citerad 12/2023.
- Valuma-aluekohtaiset tulvakartat (TIIMA-hanke)
- Parjanne, Antti, Rytkönen, Anna-Mari, Veijalainen, Noora. 2020. Ilmastonmuutoksen ja vesienhoidon huomioon ottaminen tulvariskien hallinnassa.
- Parjanne, Antti; Silander, Jari; Tiitu, Maija; Viinikka, Arto, 2018. Suomen tulvariskit nyt ja tulevaisuudessa – Varautuminen maankäytön, talouden ja ilmaston muutokseen.
- Perrels, Adriaan; Haakana, Juha; Hakala, Outi; Kujala, Susanna; Láng-Ritter, Ilona; Lehtonen, Heikki; Lintunen, Jussi; Pohjola, Johanna; Sane, Mikko; Fronzek, Stefan; Luhtala, Sanna; Mervaala, Erkki; Luomaranta, Anna; Jylhä, Kirsti; Koikkalainen, Kauko; Kuntsi-Reunanen, Eeva; Rautio, Tuukka; Tuomenvirta, Heikki; Uusivuori, Jussi; Veijalainen, Noora (2022-04-28) Kustannusarviointi ilmastonmuutokseen liittyvästä toimimattomuudesta (KUITTI)
- Veijalainen, N., Jakkila, J., Nurmi, T., Vehviläinen, B., Marttunen, M. ja Aaltonen, J. 2012 Suomen vesivarat ja ilmastonmuutos – vaikutukset ja muutoksiin sopeutuminen WaterAdapt-projektin loppuraportti. Suomen ympäristö 16/2012. Helsinki. 138 s. ISBN (pdf) 978–952–11-4018-1.
Spara PDF