
Preliminär bedömning av översvämningsriskerna i Malax ås avrinningsområde
Förslag på områden med betydande översvämningsrisk 2024-2030
På Malax ås avrinningsområde föreslås inga områden med betydande översvämningsrisk. I förslaget har man beaktat sannolikheten för översvämningar i vattendragen och de skadliga följder som översvämningar kan orsaka.
Förutom att identifiera områdena med betydande översvämningsrisk har NTM-centralen i sin preliminära bedömning av översvämningsrisker även identifierat andra områden med översvämningsrisk. På dessa områden har översvämningar från vattendrag ändå inte bedömts ha sådana följder, som i betydande mån är skadliga ur allmän synpunkt. På Malax ås avrinningsområde föreslås inget område, som ett annat område med översvämningsrisk.
Är områdena med översvämningsrisk korrekt identifierade och föreslagna?
Förändringar jämfört med den föregående planeringsperioden
Under den första och andra planeringsperioden identifierades området från Yttermalax till Övermalax som ett annat område med översvämningsrisk. Efter den andra planeringsperioden har översvämningskartorna för Malax å blivit klara år 2019. På basen av kartorna föreslås att området från Yttermalax till Övermalax inte längre är ett annat område med översvämningsrisk.
Förändringar jämfört med den föregående planeringsperioden
Samråd om översvämningsriskområden genomfördes 15.3.2024–17.6.2024. Samrådsmaterialet, inklusive ett sammandrag av responsen och reviderade förslag, finns tillgängligt via översvämningsriskernas regionsidor. Även denna preliminära bedömning har vid behov uppdaterats baserat på den inlämnade responsen. Jord- och skogsbruksministeriet angav den 19 december 2024 de betydande översvämningsriskområdena från vattendragen och havsvattenståndet fram till år 2030 och tillsatte översvämningsgrupper för dessa områden. Utnämningen gjordes i enlighet med förslagen från NTM-centralerna.
Allmänt om den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna
I den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna identifieras de risker som översvämningar medför för bland annat för bebyggelsen, samhällets funktioner, trafiken, miljön och kulturarvet. Bedömningen görs för alla avrinnings- och kustområden och utifrån bedömningen utses områdena med betydande översvämningsrisk. Områdena med översvämningsrisk identifieras på basis av tidigare översvämningar samt utifrån tillgänglig information om hur klimatet och vattenförhållandena har förändrats.
Områden där den preliminära bedömningen tyder på att översvämningsrisken kan vara betydande utses till områden med betydande översvämningsrisk. I dessa områden kan förhöjda vattenstånd i vattendrag eller förhöjt havsvattenstånd orsaka betydande översvämningsskador. För områden med betydande översvämningsrisk utarbetas kartor över översvämningshotade områden och kartor över översvämningsrisker samt planer för hantering av översvämningsriskerna.
Den preliminära bedömningen ses över vart sjätte år. På den här webbplatsen hittar du bakgrundsmaterialet för den preliminära bedömningen av översvämningsrisker samt uppgifterna om de områden med översvämningsrisk som föreslagits 2024. En del av bakgrundsmaterialet, till exempel kartor och rapporter, uppdateras automatiskt årligen eller till och med oftare.
Ta en närmare titt på detaljerna i den preliminära bedömningen av området nedan
I den preliminära bedömningen av översvämningsrisker i Malax ås avrinningsområde har man utnyttjat kartorna över översvämningshotade områden, som utarbetats för Malax å år 2019. I bedömningen har man även använt tillgängliga geodata, i vilka uppgifterna dock delvis är bristfälliga och därför kan bedömningen av översvämningsrisker främst anses vara riktgivande.
Har översvämningsriskerna enligt din åsikt granskats tillräckligt omfattande?
Översvämningsrisker för människors hälsa eller säkerhet
När man fastställer områden med översvämningsrisk granskar man särskilt de följder för människors hälsa eller säkerhet som översvämningen orsakar. Risken ökar om befolkningsmängden som exponeras för översvämningen är stor samt om det finns svårevakuerade anläggningar i ett område med översvämningsrisk, såsom sjukhus, hälsovårdscentraler, ålderdomshem, daghem och skolor. Också exponering för sjukdomsalstrare som sprids med översvämningen kan orsaka ogynnsamma följder för människors hälsa.
Inom området som täcks av flödesvatten vid en sällsynt översvämning i Malax å (återkomstintervall i medeltal en gång på 100 år), finns inga bostadshus. På översvämningsområdet finns färre än fem övriga byggnader. Några vårdbyggnader ligger nära översvämningsområdet. Vårdbyggnaderna ligger inte på själva översvämningsområdet, men översvämningar kan ändå ha inverkan på deras verksamhet genom att vägförbindelsen till byggnaderna översvämmas. På översvämningsområdet för en översvämning med återkomstintervallet en gång på 1000 år ligger ett svårevakuerat specialobjekt (en skola).
Mer information
Ju större och sällsyntare en översvämning är, desto fler är antalet objekt som riskerar skadas av vatten. Nedan presenteras ungefärliga antal riskobjekt på Malax ås översvämningsområde vid översvämningar med olika återkomstintervall.
| Objekt | Översvämningens återkomstintervall 1/100 år | Översvämningens återkomstintervall 1/250 år | Översvämningens återkomstintervall 1/1000 år |
| Invånare | 0 | 0 | 5 |
| Byggnader | 5 | 5 | 10 |
| Bostadsbyggnader | 0 | 0 | 5 |
| Svårevakuerade specialobjekt | 0 | 0 | 1 |
På Malax ås översvämningsområde ligger ett grundvattenområde. Grundvattenkvaliteten kan försämras, om flödesvatten som kan innehålla kemikalier och andra föroreningar rinner in på området, där grundvatten bildas. På avrinningsområdet finns färre än fem vattentäkter. Något avloppsreningsverk finns inte på Malax ås översvämningsområde.
Översvämningsrisker för samhällsviktiga tjänster
Samhällsviktiga tjänster består av sådant som håller i gång en trygg vardag – till exempel fungerande värme- och eldistribution, trafik- och datakommunikationsförbindelser och vattentjänster. När de grundläggande samhällsfunktionerna fungerar som de ska kan man efter en översvämning snabbt återgå till det normala livet och bibehålla en stabil grund för samhället. Översvämningsrisker granskas också för sådan affärsverksamhet som är nödvändig för att upprätthålla grundläggande samhällsfunktioner.
På Malax ås översvämningsområde (en översvämning med återkomst i medeltal en gång på 100 år) finns inga parktransformatorer. En högspänningspelare står på översvämningsområdet. Avbrott i eldistributionen kan uppkomma om översvämningen når t.ex. kabelskåp eller parktransformatorer. Även högspänningspelare kan skadas vid en översvämning, om marken runt pelaren eroderar.
Mer information
Vid en sällsynt översvämning kan vatten stiga upp på vägar på några ställen i Malax ås översvämningsområde och man kan bli tvungen att stänga av vissa vägavsnitt för trafik. Vid en översvämning som i medeltal inträffar en gång på hundra år uppskattas den totala längden på vägavsnitt som ligger under vatten uppgå till drygt en kilometer.
På Malax ås avrinningsområde finns inte någon betydande livsmedels- eller läkemedelsindustri som skulle orsaka samhället betydande ekonomisk skada om dess verksamhet skulle avbrytas. Det finns inte heller någon betydande infrastruktur för hamn eller sjötrafik, som borde beaktas vid hantering av översvämningsrisker. Några uppgifter om datakommunikationsanläggningar finns inte att tillgå.
Översvämningsrisker för miljön
Vid granskningen av översvämningsrisken för miljön beaktas objekt där en översvämning kan orsaka plötslig förorening av miljön eller ogynnsamma följder för människors hälsa, till exempel vid förorening av hushållsvatten. Omfattningen och varaktigheten av de ogynnsamma följderna påverkar hur betydande översvämningsrisken är. Om en översvämning inträffar kan bland annat bränslecisterner och andra kemikaliecisterner samt avloppsreningsverk orsaka miljöskador.
På Malax ås översvämningsområde har man inte identifierat något objekt som skulle kunna orsaka akut förorening av miljön.
Översvämningsrisker för kulturarvet
Vid granskningen av översvämningsrisken för kulturarvet beaktas det materiella arvet, såsom byggnader och konstruktioner som kan lida oåterkallelig skada. Översvämningsvatten kan orsaka många slags skador, till exempel att kollaps av konstruktioner eller slitage på ytor. Vattendränkning kan också orsaka problem med mikrober eller markerosion under ett kulturarvsobjekt.
Inom området som täcks av flödesvatten vid en sällsynt översvämning i Malax å (återkomstintervall i medeltal en gång på 100 år), ligger tre byggda kulturmiljöer av riksintresse: Åminne fiskehamn, Åminneborg (bruksherrgård) samt Malax kyrka och prästgård. På kulturmiljöområdet för Åminne fiskehamn ligger några byggnader (båthus) på översvämningsområdet. På området vid Malax kyrka och prästgård ligger en byggnad (en kvarn) på översvämningsområdet. Några fornlämningar finns inte på översvämningsområdet.
Mer information
Ju större och sällsyntare en översvämning är, desto fler är antalet objekt som riskerar skadas av vatten. Nedan presenteras ungefärliga antal riskobjekt på Malax ås översvämningsområde vid översvämningar med olika återkomstintervall.
| Objekt | Översvämningens återkomstintervall 1/100 år | Översvämningens återkomstintervall 1/250 år | Översvämningens återkomstintervall 1/1000 år |
| Byggda kulturmiljöer av riksintresse | 3 | 3 | 3 |
| Fornlämningar | 0 | 0 | 0 |
Övriga översvämningsrisker
Enligt den erfarenhetsbaserade informationen finns det största sammanhängande översvämningsområdet i åns övre lopp mellan byarna Övermalax och Långåminne. Området är omkring 600 ha. Efter att rensning av ån utfördes (år 1999–2003) har risken för översvämningar minskat betydligt. I Malax å finns inte några konstruktioner som skulle öka översvämningsrisker.
Tidigare inträffade översvämningar
Före år 2003 förekom översvämningar i Malax å 3-4 gånger per år. Det största översvämningsområdet vårtid var ca 600 ha och sommartid ca 400 ha. Det största enhetliga översvämningsområdet fanns i åns övre lopp på båda sidorna om Europaväg 8. Under åren 1999-2003 rensades ån och efter det har risken för översvämningar minskat betydligt.
I Malax å inträffade en översvämning orsakad av isproppar år 1971. Isproppar uppstod på flera ställen i ån och orsakade att vatten steg upp i källarna i ca 50 hus. Vattnet orsakade även lindriga skador på landsvägar. Översvämningar till följd av rikliga regn har inträffat åtminstone i juni 2001, oktober 2012 och augusti 2016 och drabbat främst åkermark. Flera av Malax ås sidofåror lider dessutom av återkommande översvämningar, som främst berör åkermark.
Är all väsentlig information om tidigare översvämningar i det undersökta området inkluderad i granskningen?
Mer information
Mer information om tidigare inträffade översvämningar
Information om tidigare inträffade översvämningar och skador till följd av dessa fås också utifrån flyg- och satellitbilder, betalda försäkringsersättningar samt räddningsverkens uppdrag:
Från luft- och satellitbilder kan man bedöma omfattningen av en översvämning. Du kan bekanta dig med översvämningsområden som avgränsats utifrån dessa i den omfattande versionen av översvämningskarttjänsten: Översvämningskarttjänsten (observerade översvämningsområden).
Ersättningarna som försäkringsbolagen betalar ut beskriver det ekonomiska värdet av skador på byggnader och lösöre som översvämningar orsakat för privatpersoner. Fram till 2013 betalade staten ersättningar. Sedan 2014 har ersättningar betalats via översvämningsskyddet som ingår i hem- och fastighetsförsäkringen. Översvämningsskyddet ersätter endast skador som orsakas av exceptionella översvämningar (ca 2 %, 1/50 år). Du kan bekanta dig med statistiken över försäkringsersättningar här (på finska): Tulvariskien hallinnan indikaattorit
Uppgifter om räddningsväsendets uppdrag i anslutning till översvämningar finns i Räddningsväsendets resurs- och olycksstatistik Pronto. Räddningsverkens uppdrag på grund av översvämningar är till största delen skadebekämpningsinsatser, men i dem ingår även andra typer av insatser, såsom bistånds-, inspektions- och räddningsinsatser. I den interaktiva karttjänsten kan man studera uppdragens regionala och tidsmässiga fördelning samt deras utveckling med hjälp av olika filter. Karttjänsten (på finska) finns också tillgänglig på Tulvariskien hallinnan indikaattorit (Tulviin liittyvät pelastustoimen tehtävät).
Högvattenstånd
I rapporten presenteras på basis av en hydrologisk observationsserie flödestoppar som tidigare inträffat i avrinningsområdet. I rapporten har beräknats det lägsta vattenståndet (NW), medelvattenståndet (MW) och det högsta vattenståndet (HW) under observationsperioden samt året för det högsta vattenståndet. Stapeldiagrammet visar årliga maximi- och minimihöjder för vattenståndet. Du kan själv justera skalan på diagrammet.
Högvattenföring
I rapporten presenteras på basis av en hydrologisk observationsserie flödestoppar som tidigare inträffat i avrinningsområdet. I rapporten har beräknats den lägsta vattenföringen (NQ), medelvattenföringen (MQ) och den högsta vattenföringen (HQ) under observationsperioden samt året för det högsta flödet. Stapeldiagrammet visar årliga maximi- och minimivärden för vattenföringen. Du kan själv justera skalan på diagrammet.
Inverkan av tidigare inträffade översvämningar i nuläget
Tidigare har en översvämning med återkomstintervallet en gång på i medeltal 250 år, uppskattats orsaka skador för ca 28 miljoner mark i Malax å (Ollila M). Denna summa motsvarar idag över 7 miljoner euro. I beräkningen till dagens värde beaktas inte eventuella förändringar i Malax ås avrinningsområde, t.ex. att nya byggnader uppförts eller att byggnader åldrats eller rivits. Ytterligare bör det beaktas att uppskattningen av skadorna gjordes före rensningsarbetena i Malax å utfördes åren 1999–2003. Rensningarna minskade på översvämningsriskerna i ån.
Under de senaste två årtionden har markanvändningen på Malax ås avrinningsområde inte ändrats så att översvämningsriskerna i området skulle ha ökat betydligt. Bosättningen har emellertid ökat en aning längs ån, vilket kan utgöra ökad risk för skador på byggnader vid en översvämning. Avgörande är ändå på vilken nivå byggnaderna anlagts och hur känsliga konstruktionerna är för vatten. Vid behov ger NTM-centralen utlåtanden om den lägsta rekommenderade bygghöjden vid byggande i närheten av vattendrag. Om rekommendationerna följs minskar troligen risken för skador på nya byggnader betydligt.
Klimatförändringens inverkan
Klimatförändringen påverkar vattentillgångarna, miljön i övrigt och samhället på många sätt. Hur kraftiga följderna är varierar i olika delar av Finland. Den största förändringen i de hydrologiska förhållandena i insjöarna är ökningen av de årstidsvisa variationerna i avrinningen, vattenföringen och vattenståndet. På kustområdena har landhöjningen betydelse för hur stor påverkan de förutspådda förändringarna i Östersjöns medelvattenstånd har i olika regioner. Havsnivån stiger mest vid Finska vikens kust.
Inom Malax ås avrinningsområde förutspås översvämningar under våren bli mindre och inträffa tidigare än förut. Mindre våröversvämningar beror på att snömängderna vintertid antas minska. Höst- och vinteröversvämningar förutspås bli vanligare och kraftigare. Å andra sidan förutspås att klimatförändringen också ökar risken för torka i stora delar av Finland, bland annat som en följd av att vårar börjar tidigare och ökad avdunstning.
Klimatförändringens inverkan på hydrologin i Malax å har inte undersökts. Det avrinningsområde som ligger närmast Malax å och som granskats med avseende på hurdan inverkan klimatförändringen har, är Toby-Laihela ås avrinningsområde. Granskningen har utförts av Finlands miljöcentral och resultaten kan anses vara riktgivande för Malax å. Under tidsperioden 2040–2069 kommer enligt beräkningen flöden vintertid (december-februari) öka med 69 % och flöden under hösten (september-november) öka med 23 %. Flöden under våren (mars-maj) förutspås minska med ca 26 %. En översvämning som i medeltal inträffar en gång på hundra år (1/100a) uppskattas minska med 10 % som en följd av klimatförändringen. (Finlands miljöcentral)
Mer information
Översvämningar från vattendrag och klimatförändringen
Klimatförändringens inverkan på vattenföringen och vattenståndet i vattendrag har granskats genom simuleringar i Finlands miljöcentrals system för vattendragsmodeller inom projektet WaterAdapt (2012) och senast inom projektet ClimVeturi (2020). Simuleringar har gjorts för jämförelseperioden 1981–2010 samt för två framtidsperioder, 2010–2039 och 2040–2069.
Resultaten visar att klimatförändringen kommer att avsevärt förändrar de årstidsvisa variationerna i vattenföringen i åar och älvar och sjöar. På våren minskar vårfloden betydligt särskilt i södra och mellersta Finland, eftersom vintrarna är mildare än idag. På sommaren sjunker vattenståndet i många sjöar på grund av att våren kommer tidigare och avdunstningen på sommaren ökar. Detta sker i synnerhet på områden med ett stort antal sjöar, där avdunstningen från sjöarna har den största inverkan. Torka och lågt vattenstånd under sommaren och förhösten kommer att bli ett allt större problem i vissa sjöar. Nederbörden på hösten och vattenföringen på senhösten kommer att öka under kommande årtionden. Under vintern stiger vattenståndet och vattenföringen tydligt, eftersom en allt större del av nederbörden kommer i form av regn och snö smälter under vintern. Förändringarna i vattenföringarna och vattenståndet under vintern är störst i södra och mellersta Finland, medan snön ligger kvar längre i norra Finland.
Under perioden 2010–2039 är de hydrologiska förändringarna i norra Finland fortfarande tämligen små, men för områden längre söderut pekar de flesta klimatscenarierna redan på ganska tydliga förändringar under de närmaste årtiondena. Resultaten från olika klimatscenarier avviker väsentligt från varandra, men förändringens riktning är liknande i alla scenarier.
Havsöversvämningar och klimatförändringen
Scenarierna för stigande havsvattenstånd (SSP1-2.6, SSP2-4.5 och SSP5-8.5) och de motsvarande kartorna över havsöversvämningar har fastställts för olika sannolikheter i Östersjön fram till 2100. I scenarierna och kartorna har man beaktat både ett högre havsvattenstånd (med beaktande av klimatförändringen och landhöjningen) och korttidsvariationer i vattenståndet (Meteorologiska institutet, 2023). Korttidsvariationerna i havsvattenståndet i Östersjön beror bland annat på vinden, lufttrycket och istäcket.
De förändringar i medelvattenståndet (-28 cm…+31 cm) som förutspås i scenariot på medelnivå (SSP2-4.5) varierar mellan olika regioner, vilket framför allt beror på landhöjningen. Minst stiger havsnivån i Bottenviken och Bottniska viken, där landhöjningen är störst. Havsnivån stiger mest vid Finska vikens kust, där många översvämningskänsliga objekt är belägna.
Läs mer och granska resultaten om klimatförändringens inverkan på översvämningar:
Visualiseringsverktyget Klimatförändringens inverkan på vattendrag
Karttjänsten Klimatförändringens inverkan på havsöversvämningar
Klimatförändringens inverkan på översvämningar från vattendrag
Den genomsnittliga förändringen enligt klimatscenarierna (25 st.) och den maximala förändringen (jämfört med perioden 1981–2010) i fråga om översvämningar från vattendrag med en återkomsttid på 100 år i olika delar av Finland 2070–2099.

Klimatförändringens inverkan på havsöversvämningar
Kartorna över risker för havsöversvämningar vid kusten år 2020 (nuläget) och år 2100 med olika utsläppsscenarier (låg SSP1–2.6, medelväg SSP2–4.5 och hög SSP5–8.5) för en översvämning som statistiskt sett inträffar en gång på 250 år. Översvämningar av denna omfattning har använts som grund för rekommendationer för lägsta bygghöjder.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Har konsekvenserna av klimatförändringen och annan långsiktig utveckling tagits i beaktande i bedömningen?
Andra långtidsförändringars inverkan på översvämningsriskerna
Om bebyggelsen breder ut sig till översvämningskänsliga områden ökar omfattningen av översvämningsskador, eftersom översvämningsriskerna är som störst där bosättning finns. Utvecklingen av befolkningsmängden har inte uppskattats per avrinningsområde, men kommunvisa uppskattningar kan vara riktgivande. Fram till år 2040 förutspås inte några stora förändringar ske i befolkningsmängden i kommunerna på Malax ås avrinningsområde (Statistikcentralen). Bebyggelsen kommer även i fortsättningen att koncentreras främst till kommuncentrum och till ådalen. Översvämningsriskerna kommer antingen att vara så som de är nu eller lite större, om man bygger mer i närheten av ån. Även det att byggandet har blivit mer tekniskt kan öka mängden översvämningsskador.
På lång sikt sjunker och slits områdets åkrar till följd av odling. Också nyttan av de översvämningsskyddsarbeten som gjorts tidigare minskar så småningom. Vallar sjunker och fåror slammar igen. Detta ökar områdets översvämningskänslighet i framtiden.
Eventuell ökning av torvproduktion och effektivering av skogsbruk kan göra flödet i åarna mer extremt och därigenom öka på översvämningar. Dessutom kan dikningar ha skadlig inverkan på vattenkvaliteten samt åarnas och sjöarnas status. Även andra stora förändringar i markanvändningen kan ändra på avrinningsförhållandena. Sådana kan till exempel vara stora industriområden eller sol- och vindkraftsparker. Dessutom kan översvämningsproblem förvärras ställvis genom att bygga nya vägförbindelser eller genom att höja vägar.
Mer information
Hur översvämningsrisken utvecklas påverkas på lång sikt förutom av klimatförändringen, också i synnerhet av förändringar i markanvändningen, befolkningsutvecklingen och den ekonomiska tillväxten. De regionala skillnaderna i utvecklingen av översvämningsrisken ökar i och med urbaniseringen. Den ökade teknifieringen av byggnader och den ekonomiska tillväxten kan öka översvämningsskadornas omfattning. Befolkningens åldrande ökar sårbarheten för översvämningar.
Översvämningsrisken kan påverkas avsevärt genom att styra markanvändningen, särskilt vid nybyggnation, utanför översvämningshotade områden till exempel genom att utfärda rekommendationer om lägsta bygghöjder. I planeringen av markanvändningen bör översvämningsriskerna beaktas bland annat i planläggningen och i kommunernas byggnadsordning.
För områdena med betydande översvämningsrisk har det utarbetats uppskattningar om hur översvämningsrisken utvecklas fram till år 2100. Ta del av uppskattningarna i den interaktiva rapporten: Framtidens översvämningsrisker (PowerBI-rapport)
Bedömning av hur betydande översvämningsrisken är
Vid bedömning av hur betydande översvämningsrisken är beaktas de regionala och lokala förhållandena, sannolikheten för översvämningen samt följande ur allmän synpunkt ogynnsamma följder som översvämningen potentiellt orsakar:
- ogynnsamma följder för människors hälsa eller säkerhet
- långvariga avbrott i nödvändighetstjänster så som vattentjänster, energiförsörjning datakommunikation, vägtrafik eller annan motsvarande verksamhet
- långvariga avbrott i ekonomisk verksamhet som tryggar samhällets vitala funktioner
- långvariga eller omfattande ogynnsamma följder för miljön, eller
- oersättliga ogynnsamma följder för kulturarvet
Mer information
Den nationella koordineringsgruppen för hantering av översvämningsrisker som utsetts av jord- och skogsbruksministeriet har fastställt exempelkriterier för en betydande översvämningsrisk i sin promemoria 22.12.2010. Dessa kriterier är bland annat följande:
- Fler än 500–1 000 fasta invånare i ett bostadsområde som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning (~1/1000 år)
- Flera byggnader för hälsovård eller vårdanstalter med flera stadigvarande vårdplatser samt daghem i ett område som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning
- Vattentäkt som används av ett för området betydande antal människor i ett område som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning
- Störningar i avloppsreningsverkets verksamhet som medför hälsorisk
- Ett betydande kraftverk eller flera kraftstationer i ett område som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning
- Avbrott på flera landsvägar, järnvägssträckor eller vattenvägar vid en sällsynt översvämning
Också en översvämning som orsakar betydande skador och har en kortare återkomsttid (t.ex. ~1/100 år) eller att översvämningens omfattning ökar i och med klimatförändringen kan vara tillräckliga fastställandegrunder. Likaså kan en avsevärd kvarstående risk (sårbarhet på områden där skyddsåtgärder för att motverka översvämningar vidtagits) leda till att man tillämpar strängare kriterier vid bedömning av hur betydande översvämningsrisken är. Osäkerheten minskar om det finns detaljerade översvämningskartor över området som granskats och man har kunnat beakta den inverkan som klimatförändringen förutspås ha på översvämningar. Då blir det möjligt att i riskbedömningen använda de översvämningsintensiteter enligt olika målnivåer som föreslås i planen för hantering av översvämningsrisker.
Utgångsdata för identifiering av områden med översvämningsrisk
Vid bedömning av hur betydande översvämningsrisken är utnyttjas mångsidig information om översvämningsrisken, med andra ord information om sannolikheten för översvämning samt om potentiella skador som översvämningen orsakar, det vill säga riskobjekt.
Utgångsdata kan delas in i 1) detaljerade kartor över översvämningshotade områden och riskobjekt som grundar sig på dem och 2) mer översiktliga men regionalt mer omfattande översvämningskartor och skadebedömningar.
I följande kapitel presenteras olika utgångsdata för bedömningen av översvämningsrisker. Översvämningskartorna omfattar endast en del av Finland, men å andra sidan har de utarbetats för just de områden där det har funnits behov av att närmare utreda översvämningsriskerna.
Är bedömningsmetoderna och utgångsuppgifterna tillräckligt omfattande?
Kartor över översvämningshotade områden och områden med översvämningsrisk
I den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna i Malax ås avrinningsområde har man utnyttjat kartor över översvämningshotade områden. Kartorna har utarbetats för hela Malax ås huvudfåra och en liten sträcka uppströms längs sidofårorna Panubäcken, Långån, Korslombäcken, Ribäcken och Storsjöbäcken. Kartorna blev klara år 2019.
Översvämningskartorna utgör grunden för en effektiv hantering av översvämningsriskerna. Det finns två typer av översvämningskartor: kartor över översvämningshotade områden och kartor över översvämningsrisker. Båda kartorna ska utarbetas för alla de områden som har utsetts till områden med betydande översvämningsrisk, men de kan också utarbetas för andra områden.
Kartan över översvämningshotade områden visar till vilka områden översvämningen kan sprida sig. Kartan över översvämningsrisker beskriver vilka riskobjekt det finns i de översvämningshotade områdena. Kartan över översvämningsrisker ger alltså en uppfattning om omfattningen av eventuella översvämningsskador.
Mer information
Bestämmelser om kartor över områden med betydande översvämningsrisk finns i förordningen om hantering av översvämningsrisker (659/2010). Man utarbetar flera kartor, åtminstone för översvämningar med en årlig sannolikhet på 2 och 1 procent (återkomsttid 1/50 år, 1/100 år), samt för en översvämning som är mycket sällsynt men under särskilda förhållanden möjlig. Bedömningarna grundar sig på modellering och tidigare hydrologiska observationer.
Invånarantalet i ett översvämningshotat område anges på kartorna i rutor med en sidlängd på 250 meter. Materialet hämtas ur befolkningsdatasystemet, vars uppgifter sammanslås med översvämningshotade områden. Översvämmade vägar presenteras på motsvarande sätt genom att sammanslå kartorna över översvämningshotade områden med Digiroad-material.
Kartorna över översvämningsrisker utarbetas genom att sammanslå den information om översvämningskänsliga objekt som fås ur geodatamaterial med kartorna över översvämningshotade områden. På så sätt visar kartan hur stor skada en översvämning av en viss omfattning kan orsaka.
Läs mer om översvämningskartering och bekanta dig med kartorna över översvämningshotade områden och områden med översvämningsrisk:
Översvämningskartering
Översvämningskarttjänsten
Översvämningshotade områden i avrinningsområdet
Översvämningskarterade områden inom det granskade avrinningsområdet. På kartan syns områden som täcks av flödesvatten vid en översvämning av tre olika omfattningar (vanlig, sällsynt och mycket sällsynt). Mer precisa översvämningskartor, som innehåller uppgifter bland annat om vattendjup och riskobjekt, är tillgängliga i översvämningskarttjänsten.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Skadebedömningar som grundar sig på översvämningskartor
Antalet invånare, byggnader och vägar i det översvämningshotade området är väsentlig information vid bedömning av potentiella skador som uppstår vid en översvämning, alltså översvämningsrisken. Denna information har producerats för alla områden för vilka man gjort översvämningskartering. I analysen av geodata har man beaktat de invånare som löper direkt översvämningsrisk, det vill säga vars byggnad ligger i ett område med översvämningsrisk.
Se uppskattningar av översvämningsskador (invånare, byggnader och vägar) i områden som kartlagts över översvämningsrisker:
Visualiseringsverktyg för uppskattningar av översvämningsskador (på finska)
Visualiseringsverktyget är nationellt, men täcker endast översvämningsriskkartade områden.
Invånare, byggnader och vägar i ett översvämningshotat område i avrinningsområdet
I tabellen presenteras statistik över invånarna, byggnaderna och vägarna i fråga om översvämningar i vattendrag på det översvämningskarterade området. Statistiken har beräknats för översvämningar med flera olika återkomstintervall.
Riskobjekt i karteringen av översvämningsrisker
Utöver den ovan nämnda analysen av geodata har NTM-centralerna gjort en närmare kartering av riskobjekt åtminstone för områden med betydande översvämningsrisk. I karteringen har man förutom riksomfattande geodatamaterial även utnyttjat uppgifter som fåtts från bland annat kommuner och andra aktörer.
Mer information
Enligt statsrådets förordning om hantering av översvämningsrisker (659/2010) måste följande uppgifter om skador framgå av kartorna över översvämningsrisker:
- uppskattat invånarantal
- särskilda objekt såsom sjukhus, läroanstalter och daghem
- infrastruktur såsom vägar, energinät, datakommunikationsnät och vattentjänstverkens anordningar
- ekonomisk verksamhet som är betydande med tanke på tryggandet av samhällets vitala funktioner
- anläggningar vilkas verksamhet kan medföra plötslig förorening av miljön samt särskilda områden där sådan förorening kan orsaka skada
- kulturarv som skyddas med stöd av lag eller som ska skyddas med stöd av en plan
- andra behövliga uppgifter såsom områden där en översvämning kan medföra risk för att is transporteras på ett skadligt sätt eller betydande markerosion
Översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå
En översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå hjälper till att identifiera riskområdena i synnerhet i sådana avrinningsområden för vilka det inte har utarbetats några kartor över översvämningshotade områden. En översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå är regionalt mer omfattande än en karta över ett översvämningshotat område, men inte lika exakt, eftersom till exempel uppgifter om fårans djup saknas.
Mer information
En översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå utnyttjar ytavrinningsmodellen som Finlands miljöcentral (Syke) har tagit fram och Sykes system för vattendragsmodeller. Modellen använder som utgångsdata Lantmäteriverkets höjdmodell 2 m (KM2), Trafikledsverkets väg- och banregister samt markanvändningsmaterial. I beräkningen av absorption och flödesmotstånd utnyttjas dessutom material om ogenomträngliga ytor. Avsaknaden av uppgift om fårans djup har beaktats med en korrigeringskoefficient.
Övriga utgångsdata
Vid kartläggning av riskobjekt som är sårbara för översvämningar kan också andra utgångsdata användas. Det finns till exempel olika geodatamaterial om befolkningsstrukturen, byggnader, vägar, infrastruktur, aktörer som är miljötillståndspliktiga, naturskyddsområden, vattentäkter och brunnar, vattenkonstruktioner, kulturarvsobjekt och åkerskiften.
Mer information
Om befolkningsstrukturen finns Statistikcentralens rutdatabas (YKR) som kan användas till exempel för att bedöma den sociala sårbarheten. Variabler som eventuellt kan tillämpas på rutorna med en storlek om 250 x 250 meter är bland annat ålder, inkomstnivå, utbildning och sysselsättning.
Byggnadsuppgifterna upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Dess byggnads- och lägenhetsregister (BLR) innehåller uppgifter om placeringen av alla bygglovspliktiga byggnader, deras användningsändamål, areal, utrustningsnivå och invånarantal.
Positionsinformation för väg- och gatunätet och de viktigaste egenskapsuppgifterna (bl.a. trafikledstyp, funktionell klass, genomsnittlig dygnstrafik samt vägens nummer och namn) finns i Trafikledsverkets geodatamaterial Digiroad.
För kartläggningen av infrastrukturobjekt finns information i Lantmäteriverkets Terrängdatabas som innehåller uppgifter om till exempel transformatorer och ellinjer.
Vid bedömningen av risken för förorening av miljön till följd av översvämning kan man utnyttja information om aktörer som bedriver miljötillståndspliktig verksamhet i översvämningshotade områden och vars verksamhet kan orsaka förorening av miljön. Aktörer som är skyldiga att ha miljötillstånd är registrerade i datasystemet Ylva.
Uppgifter om naturskyddsområden (bl.a. Natura 2000-områden, statligt ägda och privatägda naturskyddsområden samt vattendrag som skyddas genom forsskyddslagen) upprätthålls av Finlands miljöcentral (Syke).
Uppgifter om placeringen av och egenskaperna hos vattenkonstruktioner, såsom dammar, vallar och pumpstationer, finns i datasystemet Vesistötyöt (Vesty) som upprätthålls av Syke.
Uppgifter om vattentjänstverk och vattentäkter finns i informationssystemet för vattentjänster (Veeti) som upprätthålls av Syke. Uppgifterna om vattentäkternas placering är inte offentligt tillgängliga.
Uppgifter om placeringen av och egenskaperna hos grundvattenområden samt brunnar och kranar för vattentäkt finns i datasystemet för grundvatten (Povet) som upprätthålls av Syke.
Museiverket upprätthåller informationsmaterial om kulturmiljöer. Till dessa hör byggda kulturmiljöer av riksintresse (RKY), fasta fornlämningar som avses i lagen om fornminnen och byggnader som skyddas genom lagstiftning (byggnadsskyddslagen, kyrkolagen, lagen om skyddande av byggnadsarvet) samt världsarvsobjekt.
I Livsmedelsverkets åkerskiftesregister återfinns den jordbruksmark som används klassificerad enligt jordbruksgrödor samt uppgifter om områden med särskilda stöd (t.ex. skyddszoner och våtmarker).
Avrinningsområden, höjdförhållanden och jordmån
Malax ås avrinningsområde ligger i landskapen Österbotten och Södra Österbotten och hör till vattenförvaltningsområdet Kumo älv-Skärgårdshavet-Bottenhavet. Åfåran är mycket förgrenad och har en solfjäderliknande struktur. Denna struktur får ån då sex ågrenar flyter samman till en åfåra ungefär 13 km från åns mynning. Ågrenarna rinner upp i kommunerna Laihela, Kurikka och Närpes. Malax å mynnar ut i Bottenviken ca 15 km söder om Vasa. Malax ås avrinningsområde är ca 500 km2.
Mer information
Landskapet på Malax ås avrinningsområde är låglänt och höjdskillnaderna är små. De högsta områdena på Malax ås avrinningsområde finns i områdets sydöstra del, där marknivån som högst är omkring 120 m över det nuvarande havsvattenståndet.
Malax ås avrinningsområde har tidigare varit havsbotten. Till följd av landhöjning och förmultning har havsbottnen under tidernas gång omvandlats från havsstrand till fastland. Landhöjningen, som är en följd av att den tunga inlandsisen försvunnit, pågår ännu i Östersjön. I Österbotten vid området runt Kvarken är landhöjningen som kraftigast. Här är landhöjningen ca 8–9 mm per år (LMV). Åar som mynnar ut i Bottenviken har ofta tiotals kilometer långa flacka avsnitt med lugnvatten, som ofta är översvämningsområden. På sådana områden kan landhöjningen förvärra översvämningar på lång sikt, eftersom landhöjningen är snabbare i den nedre delen av lugnvattnet än i den övre delen.
Med jordmån menas löst jordmaterial som ligger ovanpå berggrunden. På Malax ås avrinningsområde består jordmånen i huvudsak av siltmorän, ler- och siltlager samt torvlager. Ett särdrag för jordmånen är de sura sulfatjordarna, som bildats under Litorina-perioden för över 4000 år sedan. I de nedre lagren av de sura sulfatjordarna finns sulfider, som oxideras och blir svavelsyra när de kommer i kontakt med syret i luften. Som namnet antyder, är det på dessa områden typiskt med surhet och en högre svavelhalt än normalt. Vid sura omständigheter löses även metallerna upp. De upplösta metallerna och svavelsyra som sänker vattnets pH, kan orsaka betydande skador för vattenorganismer. Sura sulfatjordar finns i huvudsak på 0–80 meters höjd över havsytan.
Mer information om sura sulfatjordar (gtk.fi)
På andra webbplatser: Lantmäteriverket, landhöjning (maanmittauslaitos.fi)
Har det undersökta området beskrivits tillräckligt omfattande för att stödja bedömningen?
Delavrinningsområden
På kartan presenteras gränserna för huvudavrinningsområdet och delavrinningsområdena.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Delavrinningsområden
I tabellen presenteras delavrinningsområdenas areal (km2) i avrinningsområdet samt sjöarnas andel av arealerna (%) (Ekholm 1993).
Höjdförhållanden
På kartan presenteras höjdförhållandena i avrinningsområdet.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Jordmånskarta
På kartan presenteras jordmånen i avrinningsområdet.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Åar, älvar och sjöar
Malax å är ca 13 km lång och fallhöjden ca 11 m. På avrinningsområdet finns nästan inga sjöar och sjöprocenten är endast 0,05 %. De största bäckarna som rinner ut i ån är sju till antalet. Storsjöbäcken rinner ut i ån ca 3,5 km från åmynningen. De övriga bäckarna/ åarna rinner samman med Malax å i stort sett på samma plats, ca 13 km från åmynningen. Medurs räknat är dessa Panubäcken (nedre delen av Panubäcken kallas också Heljobäcken eller Helge å), Madesjoki (rinner samman med Panubäcken före den rinner samman med ån), Finnån (rinner samman med Långån), Långån, Korslombäcken och Ribäcken.
Vattenföring och vattenstånd
Liksom i andra österbottniska åar är flödesvariationerna i Malax å stora och ån är mycket översvämningskänslig. Översvämningskänsligheten beror på att vattendraget nästan helt saknar sjöar, terrängen är flack och det att ån har en solfjäderliknande struktur. Vanligen är flödet i Malax å som störst på våren, som en följd av snösmältningen. På sommaren är vattenföringen i ån vanligen liten, men ökar när det går mot höst. Havsvattenståndet varierar med årstiderna. Vanligtvis är det som högst i december och som lägst i april-maj.
Mer information
I Malax å finns en mätstation i Yttermalax, ca 5 km från åmynningen. Vid mätstationen mäts både vattenståndet och vattenföringen i ån. Den största vattenföringen som uppmätts i Malax å, uppmättes till 84 m3/s under vårflödet år 1974 (vattenföringen uppmättes vid en mätstation som avslutades år 1978).
Vattenstånd
I tabellen presenteras observationsstationerna för vattenstånd i avrinningsområdet samt för dessa beräknade lägsta vattenstånd (NW), medelvärden för årliga lägsta vattenstånd (MNW), medelvattenstånd (MW), medelvärden för årliga högsta vattenstånd (MHW) samt högsta vattenstånd (HW).
Vattnens status
Malax å hör till kustområdets medelstora vattendrag i torvmarker. Enligt den ekologiska klassificeringen är vattenkvaliteten i Malax å otillfredsställande. För Malax ås del inverkar bland annat jordbruk, sura sulfatjordar, avloppsvatten och pälsfarmning på vattenkvaliteten. Den ekologiska statusen har också försvagats av de rensningar som utförts i Malax å under årens lopp. Rensningarna har utförts för grundtorrläggningens och översvämningsskyddets behov.
Mer information
Vattnens ekologiska och kemiska klassificering beskriver vattnens status. Den ekologiska klassificeringen baserar sig på biologiska kvalitetsfaktorer. I den ekologiska klassificeringen delas ytvatten in i fem statusklasser: hög, god, måttlig, otillfredsställande och dålig. Enligt den ekologiska klassificering som gjordes år 2019 är vattenkvaliteten i Malax å otillfredsställande. Vattenkvaliteten i sidofårorna Panubäcken (i åtgärdsprogrammet för vattenvård går Panubäcken under namnet Pannbäcken) och Långån är dålig. Övriga bäckar och åar på Malax ås avrinningsområde har inte klassificerats. För att uppnå god ekologisk status i Malax å, Panubäcken (Pannbäcken) och Långån måste fosfor- och kvävebelastningen, som beror av människans verksamhet, minskas. Även fast substans, organiskt material och surhetsbelastningen borde minskas betydligt.
I den kemiska klassificeringen delas ytvatten in i två klasser: god och sämre än god. Den kemiska statusen är god om miljökvalitetsnormerna för halterna av vissa farliga och skadliga ämnen inte överskrids. Den kemiska statusen i Malax å samt Panubäcken (Pannbäcken) och Långån var sämre än god år 2019. I Malax å överskreds gränsvärdena för polybromerade difenyletrar (PBDE), kadmium (Cd) och nickel (Ni). I Panubäcken överskreds gränsvärdena för polybromerade difenyletrar (PBDE), kadmium (Cd) och nickel (Ni) och kvicksilver (Hg) i fisk. I Långån överskreds gränsvärdena för polybromerade difenyletrar (PBDE) och kvicksilver (Hg) i fisk.
Statusklassning av ytvatten
Zooma in kartan för att se detaljerad information
På kartan presenteras ytvattnens ekologiska status. Ytvattnen delas i fem olika statusklasser utgående från deras ekologiska egenskaper.
Nuvarande markanvändning
Över 90 % av Malax ås avrinningsområde består av skogsmarker och jordbruksområden. Längs åslänterna finns träd och buskar, men mera omfattande skogs- och myrmarker förekommer i avrinningsområdets övre del. Jordbruksområden finns främst i avrinningsområdets nedre del. Bebyggelsen är främst koncentrerad längsmed Malax ås huvudfåra till byarna Yttermalax och Övermalax.
Den nuvarande markanvändningen
I tabellen presenteras arealer för olika markanvändningsklasser och deras relativa andelar av avrinningsområdets totala areal. Arealerna har beräknats på basis av Corine markanvändnings- och marktäckedata 2018.
Markanvändning
På kartan presenteras markanvändningen på avrinningsområdet enligt det allmäneuropeiska CORINE-materialet.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Planerad markanvändning
På Malax ås avrinningsområde gäller Österbottens landskapsplan 2040 och Södra Österbottens landskapsplan. Utöver planläggningen på landskapsnivå styrs planläggningen av general- och detaljplanläggningen. På Malax ås avrinningsområde finns detaljplanerade områden främst i Yttermalax och Övermalax byar, men också i några mindre bycentrum.
Mer information
I Österbottens landskapsplan 2040 har översvämningsriskområden beaktats genom att det i planbestämmelserna står att byggande inte bör anvisas till översvämningskänsliga områden. Dessutom finns en allmän planeringsbestämmelse, där det konstateras att extrema väderfenomen och minimering av översvämningsrisker bör beaktas vid planering av markanvändning och åtgärder. Nya byggnader bör inte placeras på områden som hotas av översvämningar. Om det går att påvisa att översvämningsrisker kan kontrolleras, kan man avvika från detta. (Österbottens förbund.)
Mer information om Österbottens landskapsplan 2040 (obotnia.fi)
Österbottens landskapsplan 2040 närmare (argis.com)
På en mindre del av Malax ås avrinningsområde gäller Södra Österbottens landskapsplan. Landskapsplanen har stegvis förnyats genom etapplandskapsplaner, som innehåller olika teman. Etapplandskapsplan I behandlar vindkraft och etapplandskapsplan II berör handel, trafik och centrumfunktioner. Etapplandskapsplan III innehåller torvproduktion, skydd av myrnatur, bioenergianläggningar, energivedsterminaler och försvarsmaktens områden. (Etelä-Pohjanmaan liitto (1)). Södra Österbottens landskapsplan 2050 håller på att förberedas och målet är att landskapsfullmäktige ska godkänna den år 2024. I utkastet till planbeskrivning för Södra Österbottens landskapsplan 2050, nämns att man ska förbereda sig för extrema väderförhållanden och översvämningar samt klimatförändringens inverkan. Nytt byggande placeras utanför översvämningsriskområdena eller så säkerställs hanteringen av översvämningsrisker på annat sätt. (Etelä-Pohjanmaan liitto (2)).
Mer information om Södra Österbottens landskapsplan finns på Södra Österbottens förbunds sidor (på finska): Mer information om Södra Österbottens landskapsplan (epliitto.fi)
Södra Österbottens landskapsplan närmare (argis.com)
Syftet med planeringen av markanvändningen är att styra områdesanvändningen och byggandet. Markanvändningen styrs genom riksomfattande mål för områdesanvändningen och planläggning. Planläggningen omfattar landskaps-, general- och detaljplaner. Tillsammans bildar dessa ett planeringssystem för markanvändningen. Byggandet på strandområden, i synnerhet fritidsbebyggelse, styrs med stranddetaljplaner. Byggandet utanför områden med översvämningsrisk styrs med planbestämmelser, i vilka man till exempel kan fastställa den lägsta golvhöjden. NTM-centralerna utarbetar rekommendationer för lägsta byggnadshöjder som är tillräckligt trygga med tanke på en översvämning. För byggande på stränder i glesbygden behövs undantagslov. I undantagslovet beaktas vid behov också översvämningsrisken.
Landskapsplan
På kartan presenteras områdesreserveringar på den aktuella landskapsplanen.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Skyddsområden och kulturarv
På Malax ås avrinningsområde ligger tre Natura 2000-områden. Vid vattenvårdsplaneringen har man identifierat områden, som hör till Natura 2000-nätverket och där underhållet eller förbättringen av vattnets status är viktigt med avseende på skyddet av livsmiljön och arterna i området. På Malax ås avrinningsområde finns inga sådana områden.
Mer information
En del av Natura 2000-området Sanemossen ligger på Malax ås avrinningsområde. Sanemossen är en platt högmosse som till största delen hör till programmet för myrskydd. I avrinningsområdets övre del finns två mindre skyddsområden: Kajaneskogen och Kaijan Kryytimaa. Kaijan Kryytimaa hör till lundskyddsprogrammet. Ytterligare finns ett par mindre privatägda naturskyddsområden på avrinningsområdet.
Mer information om Natura 2000-områden (ymparisto.fi)
Naturskyddsområden
På kartan presenteras enligt habitatdirektivet (92/43/EEG) och fågeldirektivet (79/409/EEG) de viktiga skyddsområden som ligger i avrinningsområdet, dvs. sådana Natura 2000-områden som är viktiga med tanke på att skydda livsmiljöer och arter som är beroende av vatten.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
På Malax ås avrinningsområde ligger några byggda kulturmiljöer av riksintresse. Åminne fiskehamn, Åminneborg (bruksherrgård), Bränno by, Malax kyrka och prästgård ligger alla i Malax kommun, medan Riskus hus i Sarvijoki ligger i Kurikka. Speciellt i avrinningsområdets mellersta och nedre del finns det rikligt med förhistoriska fasta fornlämningar. Det är främst frågan om grav-och stenrösen.
Kulturmiljöer
På kartan presenteras byggda kulturmiljöer av riksintresse (RKY), som ligger i avrinningsområdet.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Översvämningsskydd
På grund av att det tidigare ofta förekom översvämningar i Malax å har stora delar av ån och sidogrenarna rensats under årens lopp. Den första egentliga planen för skydd mot översvämningar gjordes år 1969. I mitten av 1980-talet blev en vattenståndsregleringsplan för Malax å klar. Planen utfördes under åren 1999–2003. Planen ledde bland annat till att ån rensades och att en mindre skyddsvall byggdes på åns västra strand i Långåminne. Vallen skyddar åkermark mot översvämningar.
Mer information
Under åren 2022–2023 utfördes rensning i åns mynning. Även mindre fåror på Malax ås avrinningsområde har rensats, bl.a. nedre delen av Panubäcken (Helge å) rensades i torrläggningssyfte åren 2016–2017.
Vattenkonstruktioner och användning av vattendraget
I vattenståndsregleringsplanen för Malax å, som blev klar i mitten av 1980-talet, ingick förutom rensning av ån även byggandet av två dammar och en skyddsdamm. Dammarna byggdes under åren 1999–2003.
Mer information
Avsikten med bottendammarna, som finns vid Kasfors och Vias, är att reglera vattenståndet i ån så att det inte sjunker för lågt sommartid. Skyddsdammen, som finns i åns utlopp, leder åns högvattenföring till fårans mitt och förhindrar erosion och ras på strandområdet. Skyddsdammen restaurerades åren 2018–2019 (Enberg). Under åren 2022–2023 byggdes erosionsskydd på en 440 m lång sträcka på åns södra sida i Malax ås mynning.
På Malax ås avrinningsområde finns inga vattenkraftverk eller dammar, som har klassificerats enligt dammsäkerhetslagen.
Översvämningsrisken som orsakas av enskilda dammar har redan beaktats genom åtgärder föreskrivna i dammsäkerhetslagen och -förordningen. I regel är det inte motiverat att ange ett område med betydande översvämningsrisk enbart på grund av översvämningsrisken som orsakas av ett dammbrott.
Referenser
Enberg H. 2019. Slutrapport, förbättringsåtgärd av Malax ås nedre lopp.
Etelä-Pohjanmaan liitto (1). 2023. Maakuntakaavat.
Etelä-Pohjanmaan liitto (2). 2023. Etelä-Pohjanmaan maakuntakaava 2050, kaavaselostus.
Finlands miljöcentral. 2020. Ilmastonmuutoksen vaikutus vesistöihin -visualisointityökalu.
LMV (Lantmäteriverket). 2023. Maannousu.
Österbottens förbund. 2020. Planbeteckningar och planeringsbestämmelser.
- Valuma-aluekohtaiset tulvakartat (TIIMA-hanke)
- Parjanne, Antti, Rytkönen, Anna-Mari, Veijalainen, Noora. 2020. Ilmastonmuutoksen ja vesienhoidon huomioon ottaminen tulvariskien hallinnassa.
- Parjanne, Antti; Silander, Jari; Tiitu, Maija; Viinikka, Arto, 2018. Suomen tulvariskit nyt ja tulevaisuudessa – Varautuminen maankäytön, talouden ja ilmaston muutokseen.
- Perrels, Adriaan; Haakana, Juha; Hakala, Outi; Kujala, Susanna; Láng-Ritter, Ilona; Lehtonen, Heikki; Lintunen, Jussi; Pohjola, Johanna; Sane, Mikko; Fronzek, Stefan; Luhtala, Sanna; Mervaala, Erkki; Luomaranta, Anna; Jylhä, Kirsti; Koikkalainen, Kauko; Kuntsi-Reunanen, Eeva; Rautio, Tuukka; Tuomenvirta, Heikki; Uusivuori, Jussi; Veijalainen, Noora (2022-04-28) Kustannusarviointi ilmastonmuutokseen liittyvästä toimimattomuudesta (KUITTI)
- Veijalainen, N., Jakkila, J., Nurmi, T., Vehviläinen, B., Marttunen, M. ja Aaltonen, J. 2012 Suomen vesivarat ja ilmastonmuutos – vaikutukset ja muutoksiin sopeutuminen WaterAdapt-projektin loppuraportti. Suomen ympäristö 16/2012. Helsinki. 138 s. ISBN (pdf) 978–952–11-4018-1.
Spara PDF