Preliminär bedömning av översvämningsriskerna i Tessjöåns avrinningsområde

Artikel senast uppdaterad: 14.3.2024

Förslag på områden med betydande översvämningsrisk 2024-2030

Tessjöån är en översvämningskänslig å i östra Nyland. Avrinningsområdet börjar i närheten av Stängselåsen och ån mynnar ut i Finska viken cirka 10 km öster om Lovisa centrum. På översvämningskänsligheten inverkar bland annat terrängens flackhet, det ringa antalet sjöar samt markanvändningen på området. På den här webbplatsen kan du bekanta dig med bakgrundsmaterialet till den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna i Tessjöån.

Från Tessjöåns avrinningsområde föreslås inga områden med betydande översvämningsrisk enligt lagen om hantering av översvämningsrisker (620/2010). I avrinningsområdet har det inte inträffat några sådana översvämningar som skulle ha kunnat orsaka sådana ur allmän synpunkt ogynnsamma följder som avses i 8 § 1 mom. i lagen om hanteringen av översvämningsrisker. Man har inte heller bedömt att det i avrinningsområdet skulle föreligga risk för framtida översvämningar som skulle orsaka ovan nämnda ogynnsamma följder. I Tessjöåns avrinningsområde har man inte heller identifierat några andra områden med översvämningsrisk.

Är områdena med översvämningsrisk korrekt identifierade och föreslagna?

I Tessjöån har det sedan den föregående planeringsomgången inte inträffat några översvämningar som orsakat betydande skador. Det har inte heller skett några särskilda förändringar i markanvändningen. Då översvämningsriskerna beaktas i planeringen av markanvändningen och byggandet kan det bedömas att antalet riskobjekt inte har ökat. I bedömningen av klimatförändringens inverkan har det inte framkommit några förändringar som ökar översvämningsrisken i Tessjöåns område.

Huvudfårans och biflödenas restaureringsbehov kan ställvis ha ökat i och med igenslamningen och den ökade vattenvegetationen. Behovet av lokala restaureringsåtgärder kan behöva bedömas separat främst för att minska översvämningsriskerna för jordbruket.

Samråd om översvämningsriskområden genomfördes 15.3.2024–17.6.2024. Samrådsmaterialet, inklusive ett sammandrag av responsen och reviderade förslag, finns tillgängligt via översvämningsriskernas regionsidor. Även denna preliminära bedömning har vid behov uppdaterats baserat på den inlämnade responsen. Jord- och skogsbruksministeriet angav den 19 december 2024 de betydande översvämningsriskområdena från vattendragen och havsvattenståndet fram till år 2030 och tillsatte översvämningsgrupper för dessa områden. Utnämningen gjordes i enlighet med förslagen från NTM-centralerna.

I den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna identifieras de risker som översvämningar medför för bland annat för bebyggelsen, samhällets funktioner, trafiken, miljön och kulturarvet. Bedömningen görs för alla avrinnings- och kustområden och utifrån bedömningen utses områdena med betydande översvämningsrisk. Områdena med översvämningsrisk identifieras på basis av tidigare översvämningar samt utifrån tillgänglig information om hur klimatet och vattenförhållandena har förändrats.

Områden där den preliminära bedömningen tyder på att översvämningsrisken kan vara betydande utses till områden med betydande översvämningsrisk. I dessa områden kan förhöjda vattenstånd i vattendrag eller förhöjt havsvattenstånd orsaka betydande översvämningsskador.  För områden med betydande översvämningsrisk utarbetas kartor över översvämningshotade områden och kartor över översvämningsrisker samt planer för hantering av översvämningsriskerna.

Den preliminära bedömningen ses över vart sjätte år. På den här webbplatsen hittar du bakgrundsmaterialet för den preliminära bedömningen av översvämningsrisker samt uppgifterna om de områden med översvämningsrisk som föreslagits 2024. En del av bakgrundsmaterialet, till exempel kartor och rapporter, uppdateras automatiskt årligen eller till och med oftare.

Hantering av översvämningsrisker

Ta en närmare titt på detaljerna i den preliminära bedömningen av området nedan

För Tessjöåns avrinningsområde har inga detaljerade kartor över översvämningshotade områden eller översvämningsrisker utarbetats. Under den första omgången av den preliminära bedömningen i anslutning till planeringen av hanteringen av översvämningsrisker (2010) användes för riskbedömningen ett så kallad ungefärligt översvämningsområde som baserar sig på en analys av geodata. Det kalkylmässiga översvämningsområdet motsvarade en översvämning med en genomsnittlig återkomsttid på 1 000 år. På grund av bristfälliga och delvis inexakta utgångsuppgifter är resultaten från analysen av riskobjekt endast riktgivande.

Under de senaste åren har man vid placeringen av nya byggnader och funktioner beaktat tidigare översvämningar och rekommendationerna om lägsta grundläggningsnivåer. Således kan det bedömas att antalet riskobjekt inte har ökat efter den ovan nämnda tidigare översynen.

Har översvämningsriskerna enligt din åsikt granskats tillräckligt omfattande?

1Översvämningsrisker i området som granskats

Översvämningsrisker för människors hälsa eller säkerhet

När man fastställer områden med översvämningsrisk granskar man särskilt de följder för människors hälsa eller säkerhet som översvämningen orsakar. Risken ökar om befolkningsmängden som exponeras för översvämningen är stor samt om det finns svårevakuerade anläggningar i ett område med översvämningsrisk, såsom sjukhus, hälsovårdscentraler, ålderdomshem, daghem och skolor. Också exponering för sjukdomsalstrare som sprids med översvämningen kan orsaka ogynnsamma följder för människors hälsa.

I Tessjöåns hela avrinningsområde, i det ungefärliga översvämningsområdet, finns 400–450 invånare och 150–200 bostadshus. Riskobjekten är utspridda över hela avrinningsområdet och det går inte att avgränsa sammanhängande områden som skulle drabbas av särskilt skadliga följder.

Enligt analysen av geodata kan skolbyggnaden norr om Pockar tätort vara översvämningshotad om en stor översvämning inträffar. Skolan stängdes 2015 och används nu som bostad. Enligt analysen är även en relativt liten brandstationsbyggnad i Kimoböle, som är i dåligt skick, översvämningshotad. Båda objekten kan dock vid behov evakueras väl.

Översvämningsrisker för samhällsviktiga tjänster

Samhällsviktiga tjänster består av sådant som håller i gång en trygg vardag – till exempel fungerande värme- och eldistribution, trafik- och datakommunikationsförbindelser och vattentjänster. När de grundläggande samhällsfunktionerna fungerar som de ska kan man efter en översvämning snabbt återgå till det normala livet och bibehålla en stabil grund för samhället. Översvämningsrisker granskas också för sådan affärsverksamhet som är nödvändig för att upprätthålla grundläggande samhällsfunktioner.

En översvämning som inträffar vid en dålig tidpunkt orsakar skada för produktionen av spannmål och växter och minskar skörden samt förhindrar användningen av områden som behövs för näringsverksamheten. Vid en stor översvämning kan vägförbindelserna till vissa gårdar brytas om bro-, trum- eller vägkonstruktioner skadas eller om lederna överspolas av högt översvämningsvatten.

Längs Tessjöån finns inga särskilda industrianläggningar. Avloppsreningsverket i Lappträsk kyrkby är inte översvämningshotat.

Norr om Torparbacken finns en grundvattentäkt. En grundvattentäkt finns också nära Pockar herrgård. Vattentäkterna är inte belägna inte i översvämningshotade områden.

Bland konstruktionerna för överföring och distribution av energi finns inga riskobjekt i översvämningshotade områden.

Enligt granskningen förorsakas inga betydande avbrott i användningen av riksvägar och andra viktiga vägförbindelser.

Översvämningsrisker för miljön

Vid granskningen av översvämningsrisken för miljön beaktas objekt där en översvämning kan orsaka plötslig förorening av miljön eller ogynnsamma följder för människors hälsa, till exempel vid förorening av hushållsvatten. Omfattningen och varaktigheten av de ogynnsamma följderna påverkar hur betydande översvämningsrisken är. Om en översvämning inträffar kan bland annat bränslecisterner och andra kemikaliecisterner samt avloppsreningsverk orsaka miljöskador.

I närheten av de översvämningshotade områdena vid Tessjöån finns inga betydande industrianläggningar, avloppsreningsverk eller andra funktioner som eventuellt ökar risken för förorening av vattendraget. Vid översvämningar försämras vattenkvaliteten till följd av diffus belastning från avrinningsområdet.

Översvämningsrisker för kulturarvet

Vid granskningen av översvämningsrisken för kulturarvet beaktas det materiella arvet, såsom byggnader och konstruktioner som kan lida oåterkallelig skada. Översvämningsvatten kan orsaka många slags skador, till exempel att kollaps av konstruktioner eller slitage på ytor. Vattendränkning kan också orsaka problem med mikrober eller markerosion under ett kulturarvsobjekt.

Kulturarvsobjekten vid Tessjöån ligger i huvudsak utanför översvämningshotade områden. Dammruiner och motsvarande historiska konstruktioner i fårorna kan lida små skador vid exceptionella översvämningar.

Övriga översvämningsrisker

Baserat på erfarenhet vet man att översvämningar i Tessjöån främst orsakar skador på jord- och skogsbruksområden, lokala vägar och enskilda vägar samt enskilda byggnader. Veterligen har inga betydande översvämningar orsakade av is- eller kravisproppar förekommit.

Vattenkonstruktionerna i Tessjöån är i praktiken grunddammar som saknar regleringsmöjlighet. Vid större översvämningar försvinner grunddammarnas uppdämningseffekt nästan helt. Eventuella skador på dammarna ökar inte antalet översvämningar eller översvämningsrisken.

Till följd av de omfattande rensningarna i samband med regleringsprojektet för Tessjöån på 1990-talet har översvämningsriskerna i området minskat väsentligt.

2Tidigare inträffade översvämningar

Tidigare inträffade översvämningar

Vid Tessjöåns nedre och mellersta delar finns vidsträckta åkerfält dit översvämningsvatten kan breda ut sig. Byar och enskilda gårdscentrum samt bostadsbyggnader är i regel byggda tillräckligt högt upp. Översvämningsskadorna har drabbat särskilt jordbruket och vägförbindelser. Gamla broar har skadats. I ån finns många forsar, men åns längdlutning i de översvämningskänsliga områdena är ganska liten.

Den största översvämningen som iakttagits i avrinningsområdet inträffade våren 1966, då flödestoppen i Tessjöån var 128 m3/s till följd av den snörika vintern och den sena snösmältningen. Hela södra Finland drabbades samtidigt av en stor översvämning. Återkomsttiden för en sådan översvämning har allmänt bedömts vara ungefär 200–500 år beroende på platsen. De odlingar vid Tessjöån som drabbades av översvämningen omfattade cirka 2 700 ha, med andra ord ungefär 20 procent av den totala arealen.  Översvämningsproblem förekom nästan på åns hela sträckning ända till Pockar.

De högvattenstånd som uppmättes under vårfloden 1984 var på många ställen, bland annat vid Baggkärret, Lindkoski och broarna i Lappträsk-Pockar, på samma nivå som under den stora översvämningen 1966. Dock rapporterades inga skador på byggnader. Återkomsttiden för vårfloden 1984 var betydligt kortare jämfört med den stora översvämningen 1966. De nästa lika höga vattenstånden torde förklaras med åns försämrade vattenföringskapacitet.

Andra betydande översvämningsår har varit åtminstone 1990, 1991, 1994, 1999, 2011 och 2013.

Är all väsentlig information om tidigare översvämningar i det undersökta området inkluderad i granskningen?

Mer information om tidigare inträffade översvämningar

Information om tidigare inträffade översvämningar och skador till följd av dessa fås också utifrån flyg- och satellitbilder, betalda försäkringsersättningar samt räddningsverkens uppdrag:
Från luft- och satellitbilder kan man bedöma omfattningen av en översvämning. Du kan bekanta dig med översvämningsområden som avgränsats utifrån dessa i den omfattande versionen av översvämningskarttjänsten: Översvämningskarttjänsten (observerade översvämningsområden).

Ersättningarna som försäkringsbolagen betalar ut beskriver det ekonomiska värdet av skador på byggnader och lösöre som översvämningar orsakat för privatpersoner. Fram till 2013 betalade staten ersättningar. Sedan 2014 har ersättningar betalats via översvämningsskyddet som ingår i hem- och fastighetsförsäkringen. Översvämningsskyddet ersätter endast skador som orsakas av exceptionella översvämningar (ca 2 %, 1/50 år). Du kan bekanta dig med statistiken över försäkringsersättningar här (på finska): Tulvariskien hallinnan indikaattorit

Uppgifter om räddningsväsendets uppdrag i anslutning till översvämningar finns i Räddningsväsendets resurs- och olycksstatistik Pronto. Räddningsverkens uppdrag på grund av översvämningar är till största delen skadebekämpningsinsatser, men i dem ingår även andra typer av insatser, såsom bistånds-, inspektions- och räddningsinsatser. I den interaktiva karttjänsten kan man studera uppdragens regionala och tidsmässiga fördelning samt deras utveckling med hjälp av olika filter. Karttjänsten (på finska) finns också tillgänglig på Tulvariskien hallinnan indikaattorit (Tulviin liittyvät pelastustoimen tehtävät).

Högvattenföring

Rapporten presenterar tidigare översvämningstoppar i avrinningsområdet baserat på en rad hydrologiska observationer. Observationsperiodens lägsta (NQ), genomsnittliga (MQ) och högsta (HQ) flödet och det år då det högsta flödet inträffade har beräknats för rapporten. Årliga maxima och minima för flöde visas i stapeldiagrammet. Du kan själv justera skalningen på stapeldiagrammet.

Öppna grafen i nytt fönster

Inverkan av tidigare inträffade översvämningar i nuläget

Vid de tidigare översvämningarna i Tessjöån har inga skador på byggnader rapporterats. Broar som skadats tidigare har byggts om. Byggnadstrycket på områdena med översvämningsrisk har hittills varit relativt litet. Efter genomförandet av regleringsprojektet för Tessjöån har högvattenståndet sjunkit väsentligt och inga större översvämningar har förekommit. Vid skyfall kan vattnet stiga upp på åkrarna längs biflöden och orsaka skador. För huvudfårans del har olägenheterna på grund av översvämningar under växtperioden minskat väsentligt.

Man försöker alltid när det är möjligt placera strandbyggandet utanför områden med översvämningsrisk. Vid en stor översvämning torde skadorna fortfarande huvudsakligen drabba jordbruket. I låglänta områden kan gårdsvägar och andra enskilda vägar hamna under vatten, vilket försvårar människors dagliga rörlighet samt skötseln av djurgårdar och kan möjligtvis orsaka en säkerhetsrisk. Översvämningarna kan påverka funktionen av fastighetsspecifika avloppsvattensystem och därigenom öka risken för förorening av vattendrag. Hindersby och Bäckby har egna vattenförsörjningssystem, men information om deras funktion under översvämningar saknas.

3Framtida översvämningsrisker

Klimatförändringens inverkan

Klimatförändringen påverkar vattentillgångarna, miljön i övrigt och samhället på många sätt. Hur kraftiga följderna är varierar i olika delar av Finland. Den största förändringen i de hydrologiska förhållandena i insjöarna är ökningen av de årstidsvisa variationerna i avrinningen, vattenföringen och vattenståndet. På kustområdena har landhöjningen betydelse för hur stor påverkan de förutspådda förändringarna i Östersjöns medelvattenstånd har i olika regioner. Havsnivån stiger mest vid Finska vikens kust.

Enligt prognosen kommer vårfloderna i vattendragen i Nyland i regel att minska och tidigareläggas, så även i Tessjöån. De maximala snömängderna förutspås bli mindre, och därmed kommer vårfloderna att bli mindre. Flödestoppen under våren förutspås inträffa något tidigare än i dagsläget. Höst- och vinteröversvämningarna förutspås däremot bli vanligare och kraftigare. Särskilt under höstens köldperioder kan havet som ännu är isfritt orsaka rikligt snöfall i närheten av kusten. När luften blir varmare kan smältningen av färska snölager orsaka lokala översvämningar. Skyfallen sommartid förutspås öka, vilket kan orsaka fler översvämningar under växtperioden.

Översvämningar från vattendrag och klimatförändringen

Klimatförändringens inverkan på vattenföringen och vattenståndet i vattendrag har granskats genom simuleringar i Finlands miljöcentrals system för vattendragsmodeller inom projektet WaterAdapt (2012) och senast inom projektet ClimVeturi (2020). Simuleringar har gjorts för jämförelseperioden 1981–2010 samt för två framtidsperioder, 2010–2039 och 2040–2069.

Resultaten visar att klimatförändringen kommer att avsevärt förändrar de årstidsvisa variationerna i vattenföringen i åar och älvar och sjöar. På våren minskar vårfloden betydligt särskilt i södra och mellersta Finland, eftersom vintrarna är mildare än idag. På sommaren sjunker vattenståndet i många sjöar på grund av att våren kommer tidigare och avdunstningen på sommaren ökar. Detta sker i synnerhet på områden med ett stort antal sjöar, där avdunstningen från sjöarna har den största inverkan. Torka och lågt vattenstånd under sommaren och förhösten kommer att bli ett allt större problem i vissa sjöar. Nederbörden på hösten och vattenföringen på senhösten kommer att öka under kommande årtionden. Under vintern stiger vattenståndet och vattenföringen tydligt, eftersom en allt större del av nederbörden kommer i form av regn och snö smälter under vintern. Förändringarna i vattenföringarna och vattenståndet under vintern är störst i södra och mellersta Finland, medan snön ligger kvar längre i norra Finland.

Under perioden 2010–2039 är de hydrologiska förändringarna i norra Finland fortfarande tämligen små, men för områden längre söderut pekar de flesta klimatscenarierna redan på ganska tydliga förändringar under de närmaste årtiondena. Resultaten från olika klimatscenarier avviker väsentligt från varandra, men förändringens riktning är liknande i alla scenarier.

Havsöversvämningar och klimatförändringen

Scenarierna för stigande havsvattenstånd (SSP1-2.6, SSP2-4.5 och SSP5-8.5) och de motsvarande kartorna över havsöversvämningar har fastställts för olika sannolikheter i Östersjön fram till 2100. I scenarierna och kartorna har man beaktat både ett högre havsvattenstånd (med beaktande av klimatförändringen och landhöjningen) och korttidsvariationer i vattenståndet (Meteorologiska institutet, 2023). Korttidsvariationerna i havsvattenståndet i Östersjön beror bland annat på vinden, lufttrycket och istäcket.

De förändringar i medelvattenståndet (-28 cm…+31 cm) som förutspås i scenariot på medelnivå (SSP2-4.5) varierar mellan olika regioner, vilket framför allt beror på landhöjningen. Minst stiger havsnivån i Bottenviken och Bottniska viken, där landhöjningen är störst. Havsnivån stiger mest vid Finska vikens kust, där många översvämningskänsliga objekt är belägna.

Läs mer och granska resultaten om klimatförändringens inverkan på översvämningar:

Visualiseringsverktyget Klimatförändringens inverkan på vattendrag

Karttjänsten Klimatförändringens inverkan på havsöversvämningar

Klimatförändringens inverkan på översvämningar från vattendrag

Den genomsnittliga förändringen enligt klimatscenarierna (25 st.) och den maximala förändringen (jämfört med perioden 1981–2010) i fråga om översvämningar från vattendrag med en återkomsttid på 100 år i olika delar av Finland 2070–2099.

Klimatförändringens inverkan på havsöversvämningar

Kartor över havsöversvämningar i kustområdet 2020 (nuläget), 2050 och 2100 enligt olika utsläppsscenarier och vid översvämningar av olika omfattning.

Zooma in kartan för att se detaljerad information

Öppna kartan i nytt fönster

Har konsekvenserna av klimatförändringen och annan långsiktig utveckling tagits i beaktande i bedömningen?

Andra långtidsförändringars inverkan på översvämningsriskerna

Befolkningsutvecklingen har inte bedömts på avrinningsområdets nivå, men kommunspecifika uppskattningar kan användas som riktgivande information. Enligt prognoser kommer det inte att ske några stora förändringar i folkmängden i kommunerna i Tessjöåns avrinningsområde till 2040. Bebyggelsen kommer även i fortsättningen främst att koncentreras till områden nära tätorterna. I områden med fast bosättning är översvämningsriskerna antingen på den nuvarande nivån eller något större, om byggandet i strandområdena ökar. Att byggandet blivit mer tekniskt kan också öka översvämningsskadorna. Å andra sidan strävar man efter att placera nya byggnader utanför områdena med översvämningsrisk eller tillräckligt högt upp.

Bytätorter som utvecklas är åtminstone Pockar, Kimoböle och Lindkoski. Bebyggelsen expanderar i Lappträsk kyrkby, Itis centrum och Tessjö. I jordbruksområdena och småbyarna kommer befolkningsmängden sannolikt inte att öka jämfört med nuläget. Det sammanlagda antalet invånare i Tessjöåns avrinningsområde kan öka, men bebyggelsen koncentreras till några tätorter. De nya områdena som byggs kommer att vara små och inga sådana verkningar som orsakar extrema översvämningar är att vänta.

I Tessjöåns avrinningsområde är inga sådana projekt, funktioner eller utveckling av markanvändningen som kunde ha en särskild inverkan på uppkomsten av översvämningar eller ökningen av översvämningsrisker kända. Strandområdena vid åmynningen kan vara belägna i påverkansområdet för en havsöversvämning, särskilt om havsnivån stiger till följd av klimatförändringen. Havsöversvämningar har granskats i en separat rapport.

På längre sikt kommer jordbruket att leda till att åkrarna i området komprimeras och eroderas. Också nyttoeffekten av de tidigare utförda skyddsåtgärderna mot översvämningar avtar med tiden när fårorna slammas igen och växtligheten ökar. Detta i sin tur kan öka översvämningskänsligheten i området i framtiden.

Vattenföringen ökar kraftigt till följd av ökad skogsdikning, vilket kan leda till fler översvämningar. I Tessjöåns avrinningsområde kommer iståndsättningsdikningar att göras även i framtiden, eftersom dikningar är nödvändiga för skogsbruket. En särskild ökning av torvutvinningen eller skogsbruket är inte att vänta. Skulle dessa öka jämfört med dagsläget, skulle dock även antalet nydikningar och iståndsättningsdikningar öka. Detta skulle i sin tur kunna öka översvämningsriskerna i området. Skogsdikningar orsakar också närings- och partikelbelastning samt försurning i vattendragen.

Hur översvämningsrisken utvecklas påverkas på lång sikt förutom av klimatförändringen, också i synnerhet av förändringar i markanvändningen, befolkningsutvecklingen och den ekonomiska tillväxten. De regionala skillnaderna i utvecklingen av översvämningsrisken ökar i och med urbaniseringen. Den ökade teknifieringen av byggnader och den ekonomiska tillväxten kan öka översvämningsskadornas omfattning. Befolkningens åldrande ökar sårbarheten för översvämningar.

Översvämningsrisken kan påverkas avsevärt genom att styra markanvändningen, särskilt vid nybyggnation, utanför översvämningshotade områden till exempel genom att utfärda rekommendationer om lägsta bygghöjder. I planeringen av markanvändningen bör översvämningsriskerna beaktas bland annat i planläggningen och i kommunernas byggnadsordning.

För områdena med betydande översvämningsrisk har det utarbetats uppskattningar om hur översvämningsrisken utvecklas fram till år 2100. Ta del av uppskattningarna i den interaktiva rapporten: Framtidens översvämningsrisker (PowerBI-rapport)

4Metoder för bedömning av översvämningsrisker

Bedömning av hur betydande översvämningsrisken är

Vid bedömning av hur betydande översvämningsrisken är beaktas de regionala och lokala förhållandena, sannolikheten för översvämningen samt följande ur allmän synpunkt ogynnsamma följder som översvämningen potentiellt orsakar:

  1. ogynnsamma följder för människors hälsa eller säkerhet
  2. långvariga avbrott i nödvändighetstjänster så som vattentjänster, energiförsörjning datakommunikation, vägtrafik eller annan motsvarande verksamhet
  3. långvariga avbrott i ekonomisk verksamhet som tryggar samhällets vitala funktioner
  4. långvariga eller omfattande ogynnsamma följder för miljön, eller
  5. oersättliga ogynnsamma följder för kulturarvet

Den nationella koordineringsgruppen för hantering av översvämningsrisker som utsetts av jord- och skogsbruksministeriet har fastställt exempelkriterier för en betydande översvämningsrisk i sin promemoria 22.12.2010. Dessa kriterier är bland annat följande:

  • Fler än 500–1 000 fasta invånare i ett bostadsområde som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning (~1/1000 år)
  • Flera byggnader för hälsovård eller vårdanstalter med flera stadigvarande vårdplatser samt daghem i ett område som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning
  • Vattentäkt som används av ett för området betydande antal människor i ett område som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning
  • Störningar i avloppsreningsverkets verksamhet som medför hälsorisk
  • Ett betydande kraftverk eller flera kraftstationer i ett område som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning
  • Avbrott på flera landsvägar, järnvägssträckor eller vattenvägar vid en sällsynt översvämning

Också en översvämning som orsakar betydande skador och har en kortare återkomsttid (t.ex. ~1/100 år) eller att översvämningens omfattning ökar i och med klimatförändringen kan vara tillräckliga fastställandegrunder. Likaså kan en avsevärd kvarstående risk (sårbarhet på områden där skyddsåtgärder för att motverka översvämningar vidtagits) leda till att man tillämpar strängare kriterier vid bedömning av hur betydande översvämningsrisken är. Osäkerheten minskar om det finns detaljerade översvämningskartor över området som granskats och man har kunnat beakta den inverkan som klimatförändringen förutspås ha på översvämningar. Då blir det möjligt att i riskbedömningen använda de översvämningsintensiteter enligt olika målnivåer som föreslås i planen för hantering av översvämningsrisker.

Utgångsdata för identifiering av områden med översvämningsrisk

Vid bedömning av hur betydande översvämningsrisken är utnyttjas mångsidig information om översvämningsrisken, med andra ord information om sannolikheten för översvämning samt om potentiella skador som översvämningen orsakar, det vill säga riskobjekt.

Utgångsdata kan delas in i 1) detaljerade kartor över översvämningshotade områden och riskobjekt som grundar sig på dem och 2) mer översiktliga men regionalt mer omfattande översvämningskartor och skadebedömningar.

I följande kapitel presenteras olika utgångsdata för bedömningen av översvämningsrisker. Översvämningskartorna omfattar endast en del av Finland, men å andra sidan har de utarbetats för just de områden där det har funnits behov av att närmare utreda översvämningsriskerna.

Är bedömningsmetoderna och utgångsuppgifterna tillräckligt omfattande?

Kartor över översvämningshotade områden och områden med översvämningsrisk

För Tessjöåns avrinningsområde har inga kartor över översvämningshotade områden eller kartor över översvämningsrisker utarbetats.

Översvämningskartorna utgör grunden för en effektiv hantering av översvämningsriskerna. Det finns två typer av översvämningskartor: kartor över översvämningshotade områden och kartor över översvämningsrisker. Båda kartorna ska utarbetas för alla de områden som har utsetts till områden med betydande översvämningsrisk, men de kan också utarbetas för andra områden.

Kartan över översvämningshotade områden visar till vilka områden översvämningen kan sprida sig. Kartan över översvämningsrisker beskriver vilka riskobjekt det finns i de översvämningshotade områdena. Kartan över översvämningsrisker ger alltså en uppfattning om omfattningen av eventuella översvämningsskador.

Bestämmelser om kartor över områden med betydande översvämningsrisk finns i förordningen om hantering av översvämningsrisker (659/2010). Man utarbetar flera kartor, åtminstone för översvämningar med en årlig sannolikhet på 2 och 1 procent (återkomsttid 1/50 år, 1/100 år), samt för en översvämning som är mycket sällsynt men under särskilda förhållanden möjlig. Bedömningarna grundar sig på modellering och tidigare hydrologiska observationer.

Invånarantalet i ett översvämningshotat område anges på kartorna i rutor med en sidlängd på 250 meter. Materialet hämtas ur befolkningsdatasystemet, vars uppgifter sammanslås med översvämningshotade områden. Översvämmade vägar presenteras på motsvarande sätt genom att sammanslå kartorna över översvämningshotade områden med Digiroad-material.

Kartorna över översvämningsrisker utarbetas genom att sammanslå den information om översvämningskänsliga objekt som fås ur geodatamaterial med kartorna över översvämningshotade områden. På så sätt visar kartan hur stor skada en översvämning av en viss omfattning kan orsaka.

Läs mer om översvämningskartering och bekanta dig med kartorna över översvämningshotade områden och områden med översvämningsrisk:
Översvämningskartering
Översvämningskarttjänsten

Skadebedömningar som grundar sig på översvämningskartor

Antalet invånare, byggnader och vägar i det översvämningshotade området är väsentlig information vid bedömning av potentiella skador som uppstår vid en översvämning, alltså översvämningsrisken. Denna information har producerats för alla områden för vilka man gjort översvämningskartering. I analysen av geodata har man beaktat de invånare som löper direkt översvämningsrisk, det vill säga vars byggnad ligger i ett område med översvämningsrisk.

Se uppskattningar av översvämningsskador (invånare, byggnader och vägar) i områden som kartlagts över översvämningsrisker:

Visualiseringsverktyg för uppskattningar av översvämningsskador (på finska)

Visualiseringsverktyget är nationellt, men täcker endast översvämningsriskkartade områden.

Riskobjekt i karteringen av översvämningsrisker

Utöver den ovan nämnda analysen av geodata har NTM-centralerna gjort en närmare kartering av riskobjekt åtminstone för områden med betydande översvämningsrisk. I karteringen har man förutom riksomfattande geodatamaterial även utnyttjat uppgifter som fåtts från bland annat kommuner och andra aktörer.

Enligt statsrådets förordning om hantering av översvämningsrisker (659/2010) måste följande uppgifter om skador framgå av kartorna över översvämningsrisker:

  1. uppskattat invånarantal
  2. särskilda objekt såsom sjukhus, läroanstalter och daghem
  3. infrastruktur såsom vägar, energinät, datakommunikationsnät och vattentjänstverkens anordningar
  4. ekonomisk verksamhet som är betydande med tanke på tryggandet av samhällets vitala funktioner
  5. anläggningar vilkas verksamhet kan medföra plötslig förorening av miljön samt särskilda områden där sådan förorening kan orsaka skada
  6. kulturarv som skyddas med stöd av lag eller som ska skyddas med stöd av en plan
  7. andra behövliga uppgifter såsom områden där en översvämning kan medföra risk för att is transporteras på ett skadligt sätt eller betydande markerosion

Översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå

En översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå hjälper till att identifiera riskområdena i synnerhet i sådana avrinningsområden för vilka det inte har utarbetats några kartor över översvämningshotade områden. En översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå är regionalt mer omfattande än en karta över ett översvämningshotat område, men inte lika exakt, eftersom till exempel uppgifter om fårans djup saknas.

En översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå utnyttjar ytavrinningsmodellen som Finlands miljöcentral (Syke) har tagit fram och Sykes system för vattendragsmodeller. Modellen använder som utgångsdata Lantmäteriverkets höjdmodell 2 m (KM2), Trafikledsverkets väg- och banregister samt markanvändningsmaterial. I beräkningen av absorption och flödesmotstånd utnyttjas dessutom material om ogenomträngliga ytor. Avsaknaden av uppgift om fårans djup har beaktats med en korrigeringskoefficient.

Övriga utgångsdata

Vid kartläggning av riskobjekt som är sårbara för översvämningar kan också andra utgångsdata användas. Det finns till exempel olika geodatamaterial om befolkningsstrukturen, byggnader, vägar, infrastruktur, aktörer som är miljötillståndspliktiga, naturskyddsområden, vattentäkter och brunnar, vattenkonstruktioner, kulturarvsobjekt och åkerskiften.

Om befolkningsstrukturen finns Statistikcentralens rutdatabas (YKR) som kan användas till exempel för att bedöma den sociala sårbarheten. Variabler som eventuellt kan tillämpas på rutorna med en storlek om 250 x 250 meter är bland annat ålder, inkomstnivå, utbildning och sysselsättning.

Byggnadsuppgifterna upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Dess byggnads- och lägenhetsregister (BLR) innehåller uppgifter om placeringen av alla bygglovspliktiga byggnader, deras användningsändamål, areal, utrustningsnivå och invånarantal.

Positionsinformation för väg- och gatunätet och de viktigaste egenskapsuppgifterna (bl.a. trafikledstyp, funktionell klass, genomsnittlig dygnstrafik samt vägens nummer och namn) finns i Trafikledsverkets geodatamaterial Digiroad.

För kartläggningen av infrastrukturobjekt finns information i Lantmäteriverkets Terrängdatabas som innehåller uppgifter om till exempel transformatorer och ellinjer.

Vid bedömningen av risken för förorening av miljön till följd av översvämning kan man utnyttja information om aktörer som bedriver miljötillståndspliktig verksamhet i översvämningshotade områden och vars verksamhet kan orsaka förorening av miljön. Aktörer som är skyldiga att ha miljötillstånd är registrerade i datasystemet Ylva.

Uppgifter om naturskyddsområden (bl.a. Natura 2000-områden, statligt ägda och privatägda naturskyddsområden samt vattendrag som skyddas genom forsskyddslagen) upprätthålls av Finlands miljöcentral (Syke).

Uppgifter om placeringen av och egenskaperna hos vattenkonstruktioner, såsom dammar, vallar och pumpstationer, finns i datasystemet Vesistötyöt (Vesty) som upprätthålls av Syke.
Uppgifter om vattentjänstverk och vattentäkter finns i informationssystemet för vattentjänster (Veeti) som upprätthålls av Syke. Uppgifterna om vattentäkternas placering är inte offentligt tillgängliga.
Uppgifter om placeringen av och egenskaperna hos grundvattenområden samt brunnar och kranar för vattentäkt finns i datasystemet för grundvatten (Povet) som upprätthålls av Syke.

Museiverket upprätthåller informationsmaterial om kulturmiljöer. Till dessa hör byggda kulturmiljöer av riksintresse (RKY), fasta fornlämningar som avses i lagen om fornminnen och byggnader som skyddas genom lagstiftning (byggnadsskyddslagen, kyrkolagen, lagen om skyddande av byggnadsarvet) samt världsarvsobjekt.

I Livsmedelsverkets åkerskiftesregister återfinns den jordbruksmark som används klassificerad enligt jordbruksgrödor samt uppgifter om områden med särskilda stöd (t.ex. skyddszoner och våtmarker).

5Beskrivning av vattendraget

Avrinningsområden, höjdförhållanden och jordmån

Tessjöåns avrinningsområde ligger i östra Nyland, huvudsakligen i området för Lovisa stad och Lappträsk kommun. Avrinningsområdets övre del ligger i området för NTM-centralen i Sydöstra Finland i Kouvola stad och Itis kommun. Tessjöån är cirka 80 km lång, avrinningsområdets areal är 530,3 km2 och andelen sjöar är 0,46 procent.

Avrinningsområdets nedre och mellersta delar är relativt låglänta och jämna, höjden över havet är under +40 m. I avrinningsområdets övre del stiger terrängen något, men ligger huvudsakligen under +100 m ö.h. Höjden över havet är över +120 m endast på enstaka platser i närheten av Stängselåsen.

Ett särdrag för jordmånen i närheten av kusten är sura sulfatjordar som har uppstått under Litorinatiden för över 4 000 år sedan. I de undre skikten av de sura sulfatjordarna finns sulfider. Då de kommer i kontakt med luftens syre oxideras de till svavelsyra. Typiskt för dessa jordar är som namnet antyder surhet och högre svavelhalter än normalt.

Har det undersökta området beskrivits tillräckligt omfattande för att stödja bedömningen?

Delavrinningsområden

Zooma in kartan för att se detaljerad information

Öppna kartan i nytt fönster

Delavrinningsområden

Vesistöalueen osavaluma-alueiden pinta-alat (km2) sekä järvien osuus pinta-aloista (%) (Ekholm 1993).

Öppna tabellen i nytt fönster

Höjdförhållanden

Alueen korkeussuhteet

Zooma in kartan för att se detaljerad information

Öppna kartan i nytt fönster

Jordmånskarta

Alueen maaperäkartta

Zooma in kartan för att se detaljerad information

Öppna kartan i nytt fönster

Åar, älvar och sjöar

Tessjöåns avrinningsområde börjar i närheten av Stängselåsen. Tessjöåns största biflöden är Lappbäcken, Finnbackbäcken och Kaalijoki. Tessjöån mynnar ut i Finska viken cirka 10 km öster om Lovisa centrum.

Vattenföring och vattenstånd

Tessjöån svämmar lätt över eftersom det inte finns några sjöar som jämnar ut vattenföringen i avrinningsområdet. Då är också flödesvariationerna mycket stora. Vid översvämning kan det högsta flödet vara upp till 500 gånger större än under torra perioder. Utöver de traditionella vårfloderna till följd av snösmältningen svämmar Tessjöån lätt över även till följd av kraftigare regn under sommaren och hösten.

Vattenståndet i vattendraget har observerats i Kimoböle, Lindkoski, Hindersby och Holmgårdsforsen. Numera observeras vattenståndet och vattenföringen endast i Holmgårdsforsen.

Vattenstånd

Observationsstationerna för vattenståndet i området samt årsminimum (NW), medelvärden av årsminimum (MNW), medelvattenstånd (MW), medelvärden av årsmaximum (MHW) och maximivärden (HW) som beräknats för dessa.

Öppna tabellen i nytt fönster

Vattnens status

Klassificeringen av vattnens ekologiska status beskriver vattendragens tillstånd. I den ekologiska klassificeringen av ytvatten indelas vattendragen utifrån den ekologiska statusen i fem klasser: hög, god, måttlig, otillfredsställande och dålig.

Tessjöån ingår i Kymmene älvs-Finska vikens vattenförvaltningsområde. Enligt den ekologiska klassificeringen som gjordes 2019 är statusen i Tessjöåns nedre lopp otillfredsställande, medan statusen i det mellersta och övre loppet är måttlig. Av biflödena har Virmajoki statusen otillfredsställande och Särkjärvibäcken statusen god. Sjön Särkjärvis ekologiska status är god. För att uppnå en god ekologisk status i Tessjöån och dess biflöden behövs bland annat restaurering av habitat.

Den fysikalisk-kemiska statusen i Tessjöåns nedre lopp är dålig, statusen i det mellersta och övre loppet är otillfredsställande. Virmajokis status är dålig och Särkjärvibäckens bra. Sjön Särkjärvis fysikalisk-kemiska status är utmärkt.

Statusklassning av ytvatten

Zooma in kartan för att se detaljerad information

Ytvattnens ekologiska och/eller kemiska status. Ytvattnen indelas i fem statusklasser på basis av deras ekologiska och kemiska egenskaper.

Öppna kartan i nytt fönster

Nuvarande markanvändning

Största delen av Tessjöåns avrinningsområde är skog. Vid Tessjöån finns också mycket åkermark och jordbruket är en viktig näring. Åkrarna ligger huvudsakligen längs åar och bäckar. Vattenarealen är liten. Det finns också ganska få bebyggda områden. De största områdena finns vid åns nedre del i Tessjö. I åns mellersta del finns områden med tätare bebyggelse i Hindersby, Lappträsk centrum och Pockar. I avrinningsområdets norra del ligger Itis centraltätort.

Åkrarnas andel varierar stort i olika delar av avrinningsområdet, till exempel utgörs av Särkjärvibäckens avrinningsområde 4,9 procent av åkermark, av området vid Tessjöåns mellersta del 42,7 procent. Myrarna utgör 2,5 procent av Finnbackbäckens delavrinningsområde och 11,3 procent av Särkjärvibäckens delavrinningsområde.

Tessjöåns avrinningsområde domineras av jord- och skogsbruksmark. I närheten av huvudfåran finns bara ett fåtal tätorter. De största tätorterna är belägna i Tessjö vid åns nedre lopp och i de yttersta områdena i Itis. Dagvatten från de bebyggda områdena har endast en liten inverkan på översvämningar i vattendraget.

Den stora åkerarealen i avrinningsområdet kan ha viss inverkan på översvämningarna. Förändringen i åkerarealen jämfört med situationen på 1960- och 1980-talen är dock liten. Därmed kan det uppskattas att åkerbruket inte väsentligt har ökat översvämningsrisken jämfört med tidigare översvämningar. Dikningen av skogsmarker, liksom även avverkningen, minskar skogarnas naturliga vattenhållningsförmåga. Å andra sidan minskar effekterna på översvämningar, när trädmängden i skogen ökar och vattenföringskapaciteten i dikena försämras. Dikningarna torde i huvudsak vara av iståndsättningskaraktär. Höga halter av näringsämnen och fasta partiklar i vattendraget vid översvämningar ökar växtligheten i fårorna och gör fårorna grundare.

Den nuvarande markanvändningen

Arealer för olika markanvändningsklasser och deras relativa andelar av områdets totala areal. Beräkningen av arealerna grundar sig på Corine markanvändnings- och marktäckedata 2018.

Öppna tabellen i nytt fönster

Markanvändning

Områdets markanvändningsmaterial indelat på tio olika klasser.

Zooma in kartan för att se detaljerad information

Öppna kartan i nytt fönster

Planerad markanvändning

I Tessjöåns avrinningsområde gäller Östra Nylands etapplandskapsplan. I avrinningsområdets övre del gäller dessutom landskapsplanerna för Kymmenedalen och Päijänne-Tavastland.  Utöver planläggningen på landskapsnivå styrs planläggningen av general- och detaljplanläggningen.

I Tessjöåns avrinningsområde finns endast få general- och detaljplanerade områden. Områden med generalplan finns i Tessjö och Lappträsks tätortsområden samt i avrinningsområdets norra del i Itis kommun.

Detaljplanerade områden finns i Tessjö tätort samt i Lappträsk kyrkby och Pockar. Områdena med detaljplan ligger inte i vattendragets omedelbara närhet.

Tätorterna är belägna i områden med detaljplan. Längs Tessjöåns huvudfåra finns dessutom flera byar: Hindersby, Lindkoski och Pockar. I den största delen av Tessjöåns avrinningsområde finns bebyggelse med landsbygdskaraktär. De viktigaste vägförbindelserna i området är riksväg 6 till Kouvola och riksväg 7 (E18) mellan Helsingfors och Kotka.

Syftet med planeringen av markanvändningen är att styra områdesanvändningen och byggandet. Markanvändningen styrs genom riksomfattande mål för områdesanvändningen och planläggning. Planläggningen omfattar landskaps-, general- och detaljplaner. Tillsammans bildar dessa ett planeringssystem för markanvändningen. Byggandet på strandområden, i synnerhet fritidsbebyggelse, styrs med stranddetaljplaner. Byggandet utanför områden med översvämningsrisk styrs med planbestämmelser, i vilka man till exempel kan fastställa den lägsta golvhöjden. NTM-centralerna utarbetar rekommendationer för lägsta byggnadshöjder som är tillräckligt trygga med tanke på en översvämning. För byggande på stränder i glesbygden behövs undantagslov. I undantagslovet beaktas vid behov också översvämningsrisken.

Landskapsplan

Alueen ajantasainen maakuntakaava niiltä osin kuin tulvariskien hallinnalle on oleellista.

Zooma in kartan för att se detaljerad information

Öppna kartan i nytt fönster

Skyddsområden och kulturarv

De viktigaste naturskydds- och Natura 2000-områdena i Tessjöåns avrinningsområde är hasselörtlundarna vid Kontoja, Kaalijoki/Pyydysmäki och Savioja, som både är Naturaområden och ingår i lundskyddsprogrammet. Kullafjärdens 183 ha stora havsområde vid åns mynning ingår i Natura 2000-nätverket och programmet för skydd av fågelrika sjöar och havsvikar.

Naturskyddsområden

Alueella sijaitsevat luontodirektiivin (92/43/ETY) ja lintudirektiivin (79/409/ETY) mukaiset keskeiset suojelualueet eli ne Natura 2000 -alueet, jotka ovat merkittäviä vedestä riippuvaisten elinympäristöjen ja lajien suojelulle.

Zooma in kartan för att se detaljerad information

Öppna kartan i nytt fönster

De viktigaste byggda kulturmiljöobjekten är Kulla herrgårdslandskap och Stora Strandvägen. Kulla gård är ett enstaka hemman som varit bebott sedan medeltiden. Den omges av en park vars äldsta delar är från 1700-talet och ett åkerlandskap som odlats i flera århundraden. Stora Strandvägen är vid sidan av Tavastländska Oxvägen Finlands viktigaste historiska landsvägsförbindelse. Stora Strandvägen korsar Tessjöån vid Holmgårdsforsen.

De viktigaste fornlämningarna är Holmgårds kvarn, Pitkäkoski (stenåldersboplats), Stenkulla (boplats), Tessjö-Taasia kungsgård/Holmgård och Haapa-Kimola (bro och vägförbindelse). Holmgårds kvarn är belägen mittemot Holmgårds kungsgård på Tessjöåns östra strand.

Ett objekt av riksintresse är dessutom Lappträsk Kapellby invid den gamla landsvägen på östra stranden av Lappträsket. I Kapellby kyrkby finns många prästgårds-, ämbetshus- och skolbyggnader från 1700- och 1800-talen samt bland annat Mariebergs herrgård och dess trädgård. Kyrkorna är byggda 1744.

Kulturmiljöer

Alueella sijaitsevat valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt (RKY).

Zooma in kartan för att se detaljerad information

Öppna kartan i nytt fönster

Översvämningsskydd

De smalaste ställena i forsarna i Tessjöån har rensats på grund av översvämningar och flottning på 1840-, 1890- och 1930-talen. Nyttan med tanke på översvämningsskyddet var liten. På 1930-talet breddades forsarna och de smalaste ställena och det byggdes skyddsvallar. Trots åtgärderna försämrades åns vattenföringskapacitet på grund av sedimentering och igenslamning. På många ställen täppte vattenväxtligheten till fåran nästan helt. Vid högvatten översvämmades åkrarna lätt och vattnet orsakade betydande olägenhet och skada för jordbruket. Översvämningsområdena ligger i huvudsak vid åns mellersta och nedre lopp i Lappträsk och Strömfors. En översvämning med en återkomsttid på 20 år lade 1 900 ha åkermark under vatten. Den relativa andelen av åkrarna som översvämmades av den totala åkerarealen i avrinningsområdet var bland de högsta i vårt land. Beroende på översvämningens omfattning drabbades 6–20 procent av åkerarealen i avrinningsområdet.

Ett omfattande regleringsprojekt för Tessjöån genomfördes 1990–1997 med stöd av Västra Finlands vattendomstols tillståndsbeslut (3.3.1988, nr 9/1988/3). Regleringsprojektet omfattade flera objekt på det ungefär 50 km långa avsnittet mellan Kullaviken och Pockar. Åtgärder vidtogs på en sträcka om 37 km.

Metoderna för översvämningsskydd som tillämpades var rensning av fåran och byggande av grunddammar. Grunddammar saktar ner strömningen och selen fungerar som utjämningsbassänger. Grunddammar håller högvattenståndet högre än det naturliga, vilket förbättrar åns användbarhet vid lågvatten.

Vattenflödet förbättrades genom att rensa de uppgrundade delarna: man grävde upp och flyttade bort 710 000 tfm3 jordmassor. Av massorna breddes 2/3 ut i terrängen invid ån medan 1/3 fördes till ett jordtippsområde. Upp till 50 tfm3 slam per löpmeter avlägsnades. Å andra sidan fördröjdes vattenflödet mot det nedre loppet genom att begränsa vattenståndet med hjälp av de 20 grunddammar eller forsrestaureringar som genomfördes i samband med arbetena i vattendraget. Grunddammarnas höjd varierade från under till över två meter.

I samband med arbetet reparerades två broar och tre broar byggdes om. En del av de gamla broarna dämde upp ån. Utöver byggandet av grunddammar restaurerades Pockarforsen, Viirankoski och Holmgårdsforsen. I den gamla kvarndammen vid Pockar byggdes en forsnacke för att underlätta fiskvandringen. Vid Kimoböle har man 2010 byggt en ny forsliknande grunddamm.

Regleringsprojektet var dimensionerat för att förhindra översvämning av åkermark vid högvatten med en genomsnittlig återkomsttid på 20 år eller mer. Projektet lyckades mycket väl med avseende på översvämningsskyddet. Den förbättrade vattenföringsförmågan sänker högvattenståndet även vid mindre frekventa översvämningar.

Vattenkonstruktioner och användning av vattendraget

I Tessjöån finns inga fungerande vattenkraftverk eller regleringsdammar. De forsliknande grunddammar som byggdes i samband med regleringsprojektet i Tessjöån saknar regleringsmöjligheter.

Översvämningsrisken som orsakas av enskilda dammar har redan beaktats genom åtgärder föreskrivna i dammsäkerhetslagen och -förordningen. I regel är det inte motiverat att ange ett område med betydande översvämningsrisk enbart på grund av översvämningsrisken som orsakas av ett dammbrott.

Reglering av vattendrag
Dammsäkerhet och tillsynen over den

Referenser

Visualiseringsverktyg för att visa data i olika områden: