Preliminär bedömning av översvämningsriskerna i Svartsåns avrinningsområde
Förslag på områden med betydande översvämningsrisk 2024-2030
Svartsån är en å i östra Nyland med sedvanliga översvämningsförhållanden. Avrinningsområdet har sin början i Sulkavanjärvi i Mäntsälä och mynnar ut i Sköldvik i Finska viken cirka 10 km sydväst om Borgå centrum. På översvämningskänsligheten inverkar bland annat terrängens flackhet, det ringa antalet sjöar som jämnar ut vattenföringen samt markanvändningen. På den här webbplatsen kan du bekanta dig med bakgrundsmaterialet till den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna i Svartsån.
Från Svartsåns avrinningsområde föreslås inga områden med betydande översvämningsrisk enligt lagen om hantering av översvämningsrisker (620/2010). I avrinningsområdet har det inte inträffat några sådana översvämningar som skulle ha kunnat orsaka sådana ur allmän synpunkt ogynnsamma följder som avses i 8 § 1 mom. i lagen om hanteringen av översvämningsrisker. Man har inte heller bedömt att det i avrinningsområdet skulle föreligga risk för framtida översvämningar som skulle orsaka ovan nämnda ogynnsamma följder. I Svartsåns avrinningsområde har man inte heller identifierat några andra områden med översvämningsrisk.
Är områdena med översvämningsrisk korrekt identifierade och föreslagna?
Förändringar jämfört med den föregående planeringsperioden
I Svartsån har det sedan den föregående planeringsomgången inte inträffat några översvämningar som orsakat betydande skador. Det har inte heller skett några särskilda förändringar i markanvändningen. I och med planeringen av markanvändningen och byggandet som beaktar översvämningsriskerna kan det bedömas att antalet riskobjekt inte har ökat. I bedömningen av klimatförändringens inverkan har det inte framkommit några förändringar som ökar översvämningsrisken i Svartsåns område.
Huvudfårans och biflödenas restaureringsbehov kan ställvis ha ökat i och med igenslamningen och den ökade vattenvegetationen. Behovet av lokala restaureringsåtgärder kan behöva bedömas separat främst för att minska översvämningsriskerna för jordbruket.
Förändringar jämfört med den föregående planeringsperioden
Samråd om översvämningsriskområden genomfördes 15.3.2024–17.6.2024. Samrådsmaterialet, inklusive ett sammandrag av responsen och reviderade förslag, finns tillgängligt via översvämningsriskernas regionsidor. Även denna preliminära bedömning har vid behov uppdaterats baserat på den inlämnade responsen. Jord- och skogsbruksministeriet angav den 19 december 2024 de betydande översvämningsriskområdena från vattendragen och havsvattenståndet fram till år 2030 och tillsatte översvämningsgrupper för dessa områden. Utnämningen gjordes i enlighet med förslagen från NTM-centralerna.
Allmänt om den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna
I den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna identifieras de risker som översvämningar medför för bland annat för bebyggelsen, samhällets funktioner, trafiken, miljön och kulturarvet. Bedömningen görs för alla avrinnings- och kustområden och utifrån bedömningen utses områdena med betydande översvämningsrisk. Områdena med översvämningsrisk identifieras på basis av tidigare översvämningar samt utifrån tillgänglig information om hur klimatet och vattenförhållandena har förändrats.
Områden där den preliminära bedömningen tyder på att översvämningsrisken kan vara betydande utses till områden med betydande översvämningsrisk. I dessa områden kan förhöjda vattenstånd i vattendrag eller förhöjt havsvattenstånd orsaka betydande översvämningsskador. För områden med betydande översvämningsrisk utarbetas kartor över översvämningshotade områden och kartor över översvämningsrisker samt planer för hantering av översvämningsriskerna.
Den preliminära bedömningen ses över vart sjätte år. På den här webbplatsen hittar du bakgrundsmaterialet för den preliminära bedömningen av översvämningsrisker samt uppgifterna om de områden med översvämningsrisk som föreslagits 2024. En del av bakgrundsmaterialet, till exempel kartor och rapporter, uppdateras automatiskt årligen eller till och med oftare.
Ta en närmare titt på detaljerna i den preliminära bedömningen av området nedan
För Svartsåns avrinningsområde har inga detaljerade kartor över översvämningshotade områden eller kartor över översvämningsrisker utarbetats. Under den första omgången av den preliminära bedömningen i anslutning till planeringen av hanteringen av översvämningsrisker (2010) användes för riskbedömningen ett så kallad ungefärligt översvämningsområde som baserar sig på en analys av geodata. Det kalkylmässiga översvämningsområdet motsvarade en översvämning med en genomsnittlig återkomsttid på 1 000 år. På grund av bristfälliga och delvis inexakta utgångsuppgifter är resultaten från analysen av riskobjekt endast riktgivande.
Under de senaste åren har man vid placeringen av nya byggnader och funktioner beaktat tidigare översvämningar och rekommendationerna om lägsta grundläggningsnivåer. Således kan det bedömas att antalet riskobjekt inte har ökat efter den ovan nämnda tidigare översynen.
Har översvämningsriskerna enligt din åsikt granskats tillräckligt omfattande?
Översvämningsrisker för människors hälsa eller säkerhet
När man fastställer områden med översvämningsrisk granskar man särskilt de följder för människors hälsa eller säkerhet som översvämningen orsakar. Risken ökar om befolkningsmängden som exponeras för översvämningen är stor samt om det finns svårevakuerade anläggningar i ett område med översvämningsrisk, såsom sjukhus, hälsovårdscentraler, ålderdomshem, daghem och skolor. Också exponering för sjukdomsalstrare som sprids med översvämningen kan orsaka ogynnsamma följder för människors hälsa.
I Svartsåns hela avrinningsområde, i det ungefärliga översvämningsområdet, finns ungefär 200 invånare och 50–60 bostadshus. Riskobjekten är huvudsakligen utspridda över hela avrinningsområdet. Större sammanhängande riskområden är området på östra stranden av Kilpijärvi i Sälinkää samt Kalkinkoskiområdet vid Hirvihaaranjoki.
På östra stranden av Kilpijärvi finns en liten bandformig bebyggelse, men byggnaderna är i huvudsak högt belägna. I närheten av stranden finns några byggnader som ligger i det ungefärliga översvämningsområdet.
Enligt analysen av geodata bildas vid en stor översvämning ett vidsträckt sammanhängande översvämningsområde vid Hirvihaaranjoki. Då hamnar framför allt byggnaderna i närheten av huvudfåran i det ungefärliga översvämningsområdet. Det största sammanhängande bebyggda området som är översvämningshotat ligger ovanför och nedanför Kalkinkoski.
Utifrån geodatamaterialet och granskningen av grundkartan finns det inga svårevakuerade objekt i det översvämningshotade området.
Översvämningsrisker för samhällsviktiga tjänster
Samhällsviktiga tjänster består av sådant som håller i gång en trygg vardag – till exempel fungerande värme- och eldistribution, trafik- och datakommunikationsförbindelser och vattentjänster. När de grundläggande samhällsfunktionerna fungerar som de ska kan man efter en översvämning snabbt återgå till det normala livet och bibehålla en stabil grund för samhället. Översvämningsrisker granskas också för sådan affärsverksamhet som är nödvändig för att upprätthålla grundläggande samhällsfunktioner.
En översvämning som inträffar vid en dålig tidpunkt orsakar skada för produktionen av spannmål och växter och minskar skörden samt förhindrar användningen av områden som behövs för näringsverksamheten. Vid en stor översvämning kan vägförbindelserna till vissa gårdar brytas om bro-, trum- eller vägkonstruktioner skadas eller om lederna överspolas av högt översvämningsvatten.
I Svartsåns omedelbara närhet finns inga särskilda industrianläggningar. Avloppsreningsverken i Borgnäs och Mäntsälä ligger utanför översvämningsområdet. I det ungefärliga översvämningsområdet finns inte heller en enda vattentäkt.
Bland konstruktionerna för överföring och distribution av energi finns inga kända riskobjekt i översvämningshotade områden.
Enligt granskningen orsakas inga driftsavbrott för användningen av riksvägar och andra betydande vägförbindelser.
Översvämningsrisker för miljön
Vid granskningen av översvämningsrisken för miljön beaktas objekt där en översvämning kan orsaka plötslig förorening av miljön eller ogynnsamma följder för människors hälsa, till exempel vid förorening av hushållsvatten. Omfattningen och varaktigheten av de ogynnsamma följderna påverkar hur betydande översvämningsrisken är. Om en översvämning inträffar kan bland annat bränslecisterner och andra kemikaliecisterner samt avloppsreningsverk orsaka miljöskador.
I närheten av de översvämningshotade områdena vid Svartsån finns inga betydande industrianläggningar, avloppsreningsverk eller andra funktioner som eventuellt ökar risken för förorening av vattendraget. Vid översvämningar försämras vattenkvaliteten till följd av diffus belastning från avrinningsområdet.
Översvämningsrisker för kulturarvet
Vid granskningen av översvämningsrisken för kulturarvet beaktas det materiella arvet, såsom byggnader och konstruktioner som kan lida oåterkallelig skada. Översvämningsvatten kan orsaka många slags skador, till exempel att kollaps av konstruktioner eller slitage på ytor. Vattendränkning kan också orsaka problem med mikrober eller markerosion under ett kulturarvsobjekt.
Kulturarvsobjekten ligger i huvudsak utanför översvämningshotade områden. Eventuella dammruiner och motsvarande historiska konstruktioner kan lida små skador vid exceptionella översvämningar.
Övriga översvämningsrisker
Baserat på erfarenhet vet man att översvämningar i Svartsån främst orsakar skador på jord- och skogsbruksområden, lokala vägar och enskilda vägar samt enskilda byggnader. Veterligen har inga betydande översvämningar orsakade av isproppar eller issörja förekommit.
I Svartån finns tre större dammar i vattendraget: Svartså vattenverksdamm, dammen i Tjusterbyforsen samt kraftverksdammen i Lövkoski. Dammarna har i praktiken inga egna lagringsbassänger, så en flodvåg till följd av ett eventuellt dammbrott är kortvarig och har främst lokala verkningar. Vid störningar i dammarna orsakar ett högre vattenstånd ingen särskild översvämningsrisk i områdena ovanför dammarna. Små skador kan uppkomma på anläggningarnas konstruktioner och verksamhet samt på jordbruket.
Effekten av mindre dammar och grunddammströsklar försvinner nästan helt vid större översvämningar. Eventuella skador på dammarna ökar inte antalet översvämningar eller översvämningsrisken.
Tidigare inträffade översvämningar
I Totalplanen för vattenanvändningen i Mellersta och Östra Nyland presenteras en ungefärlig karta över översvämningsområdena vid den stora vårfloden 1966. I avrinningsområdets nedre del fanns de mest vidsträckta översvämningsområdena på åkrarna i Söderveckoski och Rantala. Längre norrut är i praktiken hela området nära Hirvihaaranjoki angivet som översvämningsområde. Områdena som översvämmades var i huvudsak åker- och skogsbruksområden. Också flera vägförbindelser bröts på grund av översvämningen. Det finns ingen information om skadorna på byggnader till följd av översvämningen.
I och med regleringsprojektet i Hirvihaaranjoki har översvämningsriskerna minskat väsentligt.
Är all väsentlig information om tidigare översvämningar i det undersökta området inkluderad i granskningen?
Mer information
Mer information om tidigare inträffade översvämningar
Information om tidigare inträffade översvämningar och skador till följd av dessa fås också utifrån flyg- och satellitbilder, betalda försäkringsersättningar samt räddningsverkens uppdrag:
Från luft- och satellitbilder kan man bedöma omfattningen av en översvämning. Du kan bekanta dig med översvämningsområden som avgränsats utifrån dessa i den omfattande versionen av översvämningskarttjänsten: Översvämningskarttjänsten (observerade översvämningsområden).
Ersättningarna som försäkringsbolagen betalar ut beskriver det ekonomiska värdet av skador på byggnader och lösöre som översvämningar orsakat för privatpersoner. Fram till 2013 betalade staten ersättningar. Sedan 2014 har ersättningar betalats via översvämningsskyddet som ingår i hem- och fastighetsförsäkringen. Översvämningsskyddet ersätter endast skador som orsakas av exceptionella översvämningar (ca 2 %, 1/50 år). Du kan bekanta dig med statistiken över försäkringsersättningar här (på finska): Tulvariskien hallinnan indikaattorit
Uppgifter om räddningsväsendets uppdrag i anslutning till översvämningar finns i Räddningsväsendets resurs- och olycksstatistik Pronto. Räddningsverkens uppdrag på grund av översvämningar är till största delen skadebekämpningsinsatser, men i dem ingår även andra typer av insatser, såsom bistånds-, inspektions- och räddningsinsatser. I den interaktiva karttjänsten kan man studera uppdragens regionala och tidsmässiga fördelning samt deras utveckling med hjälp av olika filter. Karttjänsten (på finska) finns också tillgänglig på Tulvariskien hallinnan indikaattorit (Tulviin liittyvät pelastustoimen tehtävät).
Högvattenföring
Rapporten presenterar tidigare översvämningstoppar i avrinningsområdet baserat på en rad hydrologiska observationer. Observationsperiodens lägsta (NQ), genomsnittliga (MQ) och högsta (HQ) flödet och det år då det högsta flödet inträffade har beräknats för rapporten. Årliga maxima och minima för flöde visas i stapeldiagrammet. Du kan själv justera skalningen på stapeldiagrammet.
Inverkan av tidigare inträffade översvämningar i nuläget
Vårfloden 1966 är den största översvämningen i södra Finland om vilken det finns närmare uppgifter. Vattenstånd och vattenföringar under denna översvämning har rapporterats och översvämningens utbredningsområden är i huvudsak kända. Uppgifterna om översvämningen har utnyttjats i planeringen av markanvändningen så att inget nytt byggnadsbestånd har placerats i översvämningsområdet. Inga sådana byggnader eller funktioner som skulle lida betydande skador eller olägenheter vid en översvämning är kända i Svartsåns avrinningsområde. Inga skador har heller rapporterats från byggnaderna i centrala Mäntsälä vid Mäntsälänjoki.
Man har strävat efter att placera strandbyggandet utanför områdena med översvämningsrisk. Vid en stor översvämning torde skadorna fortfarande huvudsakligen drabba jordbruket. I låglänta områden kan gårdsvägar och andra enskilda vägar hamna under vatten, vilket försvårar människors dagliga rörlighet samt skötseln av djurgårdar och kan möjligtvis orsaka en säkerhetsrisk. Översvämningarna kan påverka funktionen av fastighetsspecifika avloppsvattensystem och därigenom öka risken för förorening av vattendrag. Information om vattenförsörjningssystemens funktion vid översvämningar saknas.
Klimatförändringens inverkan
Klimatförändringen påverkar vattentillgångarna, miljön i övrigt och samhället på många sätt. Hur kraftiga följderna är varierar i olika delar av Finland. Den största förändringen i de hydrologiska förhållandena i insjöarna är ökningen av de årstidsvisa variationerna i avrinningen, vattenföringen och vattenståndet. På kustområdena har landhöjningen betydelse för hur stor påverkan de förutspådda förändringarna i Östersjöns medelvattenstånd har i olika regioner. Havsnivån stiger mest vid Finska vikens kust.
Enligt prognosen kommer vårfloderna i vattendragen i Nyland i regel att minska och tidigareläggas, så även i Svartsån. De maximala snömängderna förutspås bli mindre, och därmed kommer vårfloderna att bli mindre. Flödestoppen under våren förutspås inträffa något tidigare än i dagsläget. Höst- och vinteröversvämningarna förutspås däremot bli vanligare och kraftigare. Särskilt under höstens köldperioder kan havet som ännu är isfritt orsaka rikligt snöfall i närheten av kusten. När luften blir varmare kan smältningen av färska snölager orsaka lokala översvämningar. Skyfallen sommartid förutspås öka, vilket kan orsaka fler översvämningar under växtperioden.
Mer information
Översvämningar från vattendrag och klimatförändringen
Klimatförändringens inverkan på vattenföringen och vattenståndet i vattendrag har granskats genom simuleringar i Finlands miljöcentrals system för vattendragsmodeller inom projektet WaterAdapt (2012) och senast inom projektet ClimVeturi (2020). Simuleringar har gjorts för jämförelseperioden 1981–2010 samt för två framtidsperioder, 2010–2039 och 2040–2069.
Resultaten visar att klimatförändringen kommer att avsevärt förändrar de årstidsvisa variationerna i vattenföringen i åar och älvar och sjöar. På våren minskar vårfloden betydligt särskilt i södra och mellersta Finland, eftersom vintrarna är mildare än idag. På sommaren sjunker vattenståndet i många sjöar på grund av att våren kommer tidigare och avdunstningen på sommaren ökar. Detta sker i synnerhet på områden med ett stort antal sjöar, där avdunstningen från sjöarna har den största inverkan. Torka och lågt vattenstånd under sommaren och förhösten kommer att bli ett allt större problem i vissa sjöar. Nederbörden på hösten och vattenföringen på senhösten kommer att öka under kommande årtionden. Under vintern stiger vattenståndet och vattenföringen tydligt, eftersom en allt större del av nederbörden kommer i form av regn och snö smälter under vintern. Förändringarna i vattenföringarna och vattenståndet under vintern är störst i södra och mellersta Finland, medan snön ligger kvar längre i norra Finland.
Under perioden 2010–2039 är de hydrologiska förändringarna i norra Finland fortfarande tämligen små, men för områden längre söderut pekar de flesta klimatscenarierna redan på ganska tydliga förändringar under de närmaste årtiondena. Resultaten från olika klimatscenarier avviker väsentligt från varandra, men förändringens riktning är liknande i alla scenarier.
Havsöversvämningar och klimatförändringen
Scenarierna för stigande havsvattenstånd (SSP1-2.6, SSP2-4.5 och SSP5-8.5) och de motsvarande kartorna över havsöversvämningar har fastställts för olika sannolikheter i Östersjön fram till 2100. I scenarierna och kartorna har man beaktat både ett högre havsvattenstånd (med beaktande av klimatförändringen och landhöjningen) och korttidsvariationer i vattenståndet (Meteorologiska institutet, 2023). Korttidsvariationerna i havsvattenståndet i Östersjön beror bland annat på vinden, lufttrycket och istäcket.
De förändringar i medelvattenståndet (-28 cm…+31 cm) som förutspås i scenariot på medelnivå (SSP2-4.5) varierar mellan olika regioner, vilket framför allt beror på landhöjningen. Minst stiger havsnivån i Bottenviken och Bottniska viken, där landhöjningen är störst. Havsnivån stiger mest vid Finska vikens kust, där många översvämningskänsliga objekt är belägna.
Läs mer och granska resultaten om klimatförändringens inverkan på översvämningar:
Visualiseringsverktyget Klimatförändringens inverkan på vattendrag
Karttjänsten Klimatförändringens inverkan på havsöversvämningar
Klimatförändringens inverkan på översvämningar från vattendrag
Den genomsnittliga förändringen enligt klimatscenarierna (25 st.) och den maximala förändringen (jämfört med perioden 1981–2010) i fråga om översvämningar från vattendrag med en återkomsttid på 100 år i olika delar av Finland 2070–2099.

Klimatförändringens inverkan på havsöversvämningar
Kartor över havsöversvämningar i kustområdet 2020 (nuläget), 2050 och 2100 enligt olika utsläppsscenarier och vid översvämningar av olika omfattning.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Har konsekvenserna av klimatförändringen och annan långsiktig utveckling tagits i beaktande i bedömningen?
Andra långtidsförändringars inverkan på översvämningsriskerna
Befolkningsutvecklingen har inte bedömts på avrinningsområdets nivå, men kommunspecifika uppskattningar kan användas som riktgivande information. Enligt prognoser kommer det inte att ske några stora förändringar i folkmängden i kommunerna i Svartsåns avrinningsområde till 2040. Bebyggelsen kommer även i fortsättningen främst att koncentreras till områden nära tätorterna. I områden med fast bosättning är översvämningsriskerna antingen på den nuvarande nivån eller något större, om byggandet i strandområdena ökar. Att byggandet blivit mer tekniskt kan också öka översvämningsskadorna. Å andra sidan strävar man efter att placera nya byggnader utanför områdena med översvämningsrisk eller tillräckligt högt upp.
I Svartsåns avrinningsområde kommer bostadsområdena sannolikt att växa åtminstone utanför centrala Mäntsälä. Med allt fler bebyggda och belagda områden kommer översvämningarna att bli mer extrema jämfört med nuläget. I jordbruksområdena torde befolkningsökningen vara måttlig. För att hindra att översvämningarna blir mer extrema bör man i byggbestämmelserna för nya områden beakta möjligheterna för kvarhållande av översvämningsvatten.
Inga sådana projekt, funktioner eller utveckling av markanvändningen som kunde ha en särskild inverkan på uppkomsten av översvämningar eller ökningen av översvämningsrisker är kända i Svartsåns avrinningsområde. Strandområdena vid åmynningen är belägna i påverkansområdet för en havsöversvämning, särskilt om havsnivån stiger till följd av klimatförändringen. Havsöversvämningar har granskats i en separat rapport.
På längre sikt kommer jordbruket att leda till att åkrarna i området komprimeras och eroderas. Också nyttoeffekten av de tidigare utförda skyddsåtgärderna mot översvämningar avtar med tiden. Vallarna sjunker och fårorna slammas igen. Detta kan för egen del öka översvämningskänsligheten i området i framtiden.
Vattenföringen ökar kraftigt till följd av ökad skogsdikning, vilket kan leda till fler översvämningar. I Svartsåns avrinningsområde kommer iståndsättningsdikningar att göras även i framtiden, eftersom dikningar är nödvändiga för skogsbruket. En särskild ökning av torvutvinningen eller skogsbruket är inte att vänta. Skulle dessa öka jämfört med dagsläget, skulle dock även antalet nydikningar och iståndsättningsdikningar öka. Detta skulle i sin tur kunna öka översvämningsriskerna i området. Skogsdikningar orsakar också närings- och partikelbelastning samt försurning i vattendragen.
Mer information
Hur översvämningsrisken utvecklas påverkas på lång sikt förutom av klimatförändringen, också i synnerhet av förändringar i markanvändningen, befolkningsutvecklingen och den ekonomiska tillväxten. De regionala skillnaderna i utvecklingen av översvämningsrisken ökar i och med urbaniseringen. Den ökade teknifieringen av byggnader och den ekonomiska tillväxten kan öka översvämningsskadornas omfattning. Befolkningens åldrande ökar sårbarheten för översvämningar.
Översvämningsrisken kan påverkas avsevärt genom att styra markanvändningen, särskilt vid nybyggnation, utanför översvämningshotade områden till exempel genom att utfärda rekommendationer om lägsta bygghöjder. I planeringen av markanvändningen bör översvämningsriskerna beaktas bland annat i planläggningen och i kommunernas byggnadsordning.
För områdena med betydande översvämningsrisk har det utarbetats uppskattningar om hur översvämningsrisken utvecklas fram till år 2100. Ta del av uppskattningarna i den interaktiva rapporten: Framtidens översvämningsrisker (PowerBI-rapport)
Bedömning av hur betydande översvämningsrisken är
Vid bedömning av hur betydande översvämningsrisken är beaktas de regionala och lokala förhållandena, sannolikheten för översvämningen samt följande ur allmän synpunkt ogynnsamma följder som översvämningen potentiellt orsakar:
- ogynnsamma följder för människors hälsa eller säkerhet
- långvariga avbrott i nödvändighetstjänster så som vattentjänster, energiförsörjning datakommunikation, vägtrafik eller annan motsvarande verksamhet
- långvariga avbrott i ekonomisk verksamhet som tryggar samhällets vitala funktioner
- långvariga eller omfattande ogynnsamma följder för miljön, eller
- oersättliga ogynnsamma följder för kulturarvet
Mer information
Den nationella koordineringsgruppen för hantering av översvämningsrisker som utsetts av jord- och skogsbruksministeriet har fastställt exempelkriterier för en betydande översvämningsrisk i sin promemoria 22.12.2010. Dessa kriterier är bland annat följande:
- Fler än 500–1 000 fasta invånare i ett bostadsområde som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning (~1/1000 år)
- Flera byggnader för hälsovård eller vårdanstalter med flera stadigvarande vårdplatser samt daghem i ett område som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning
- Vattentäkt som används av ett för området betydande antal människor i ett område som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning
- Störningar i avloppsreningsverkets verksamhet som medför hälsorisk
- Ett betydande kraftverk eller flera kraftstationer i ett område som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning
- Avbrott på flera landsvägar, järnvägssträckor eller vattenvägar vid en sällsynt översvämning
Också en översvämning som orsakar betydande skador och har en kortare återkomsttid (t.ex. ~1/100 år) eller att översvämningens omfattning ökar i och med klimatförändringen kan vara tillräckliga fastställandegrunder. Likaså kan en avsevärd kvarstående risk (sårbarhet på områden där skyddsåtgärder för att motverka översvämningar vidtagits) leda till att man tillämpar strängare kriterier vid bedömning av hur betydande översvämningsrisken är. Osäkerheten minskar om det finns detaljerade översvämningskartor över området som granskats och man har kunnat beakta den inverkan som klimatförändringen förutspås ha på översvämningar. Då blir det möjligt att i riskbedömningen använda de översvämningsintensiteter enligt olika målnivåer som föreslås i planen för hantering av översvämningsrisker.
Utgångsdata för identifiering av områden med översvämningsrisk
Vid bedömning av hur betydande översvämningsrisken är utnyttjas mångsidig information om översvämningsrisken, med andra ord information om sannolikheten för översvämning samt om potentiella skador som översvämningen orsakar, det vill säga riskobjekt.
Utgångsdata kan delas in i 1) detaljerade kartor över översvämningshotade områden och riskobjekt som grundar sig på dem och 2) mer översiktliga men regionalt mer omfattande översvämningskartor och skadebedömningar.
I följande kapitel presenteras olika utgångsdata för bedömningen av översvämningsrisker. Översvämningskartorna omfattar endast en del av Finland, men å andra sidan har de utarbetats för just de områden där det har funnits behov av att närmare utreda översvämningsriskerna.
Är bedömningsmetoderna och utgångsuppgifterna tillräckligt omfattande?
Kartor över översvämningshotade områden och områden med översvämningsrisk
För Svartsåns avrinningsområde har inga kartor över översvämningshotade områden eller kartor över översvämningsrisker utarbetats.
Översvämningskartorna utgör grunden för en effektiv hantering av översvämningsriskerna. Det finns två typer av översvämningskartor: kartor över översvämningshotade områden och kartor över översvämningsrisker. Båda kartorna ska utarbetas för alla de områden som har utsetts till områden med betydande översvämningsrisk, men de kan också utarbetas för andra områden.
Kartan över översvämningshotade områden visar till vilka områden översvämningen kan sprida sig. Kartan över översvämningsrisker beskriver vilka riskobjekt det finns i de översvämningshotade områdena. Kartan över översvämningsrisker ger alltså en uppfattning om omfattningen av eventuella översvämningsskador.
Mer information
Bestämmelser om kartor över områden med betydande översvämningsrisk finns i förordningen om hantering av översvämningsrisker (659/2010). Man utarbetar flera kartor, åtminstone för översvämningar med en årlig sannolikhet på 2 och 1 procent (återkomsttid 1/50 år, 1/100 år), samt för en översvämning som är mycket sällsynt men under särskilda förhållanden möjlig. Bedömningarna grundar sig på modellering och tidigare hydrologiska observationer.
Invånarantalet i ett översvämningshotat område anges på kartorna i rutor med en sidlängd på 250 meter. Materialet hämtas ur befolkningsdatasystemet, vars uppgifter sammanslås med översvämningshotade områden. Översvämmade vägar presenteras på motsvarande sätt genom att sammanslå kartorna över översvämningshotade områden med Digiroad-material.
Kartorna över översvämningsrisker utarbetas genom att sammanslå den information om översvämningskänsliga objekt som fås ur geodatamaterial med kartorna över översvämningshotade områden. På så sätt visar kartan hur stor skada en översvämning av en viss omfattning kan orsaka.
Läs mer om översvämningskartering och bekanta dig med kartorna över översvämningshotade områden och områden med översvämningsrisk:
Översvämningskartering
Översvämningskarttjänsten
Skadebedömningar som grundar sig på översvämningskartor
Antalet invånare, byggnader och vägar i det översvämningshotade området är väsentlig information vid bedömning av potentiella skador som uppstår vid en översvämning, alltså översvämningsrisken. Denna information har producerats för alla områden för vilka man gjort översvämningskartering. I analysen av geodata har man beaktat de invånare som löper direkt översvämningsrisk, det vill säga vars byggnad ligger i ett område med översvämningsrisk.
Se uppskattningar av översvämningsskador (invånare, byggnader och vägar) i områden som kartlagts över översvämningsrisker:
Visualiseringsverktyg för uppskattningar av översvämningsskador (på finska)
Visualiseringsverktyget är nationellt, men täcker endast översvämningsriskkartade områden.
Riskobjekt i karteringen av översvämningsrisker
Utöver den ovan nämnda analysen av geodata har NTM-centralerna gjort en närmare kartering av riskobjekt åtminstone för områden med betydande översvämningsrisk. I karteringen har man förutom riksomfattande geodatamaterial även utnyttjat uppgifter som fåtts från bland annat kommuner och andra aktörer.
Mer information
Enligt statsrådets förordning om hantering av översvämningsrisker (659/2010) måste följande uppgifter om skador framgå av kartorna över översvämningsrisker:
- uppskattat invånarantal
- särskilda objekt såsom sjukhus, läroanstalter och daghem
- infrastruktur såsom vägar, energinät, datakommunikationsnät och vattentjänstverkens anordningar
- ekonomisk verksamhet som är betydande med tanke på tryggandet av samhällets vitala funktioner
- anläggningar vilkas verksamhet kan medföra plötslig förorening av miljön samt särskilda områden där sådan förorening kan orsaka skada
- kulturarv som skyddas med stöd av lag eller som ska skyddas med stöd av en plan
- andra behövliga uppgifter såsom områden där en översvämning kan medföra risk för att is transporteras på ett skadligt sätt eller betydande markerosion
Översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå
En översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå hjälper till att identifiera riskområdena i synnerhet i sådana avrinningsområden för vilka det inte har utarbetats några kartor över översvämningshotade områden. En översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå är regionalt mer omfattande än en karta över ett översvämningshotat område, men inte lika exakt, eftersom till exempel uppgifter om fårans djup saknas.
Mer information
En översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå utnyttjar ytavrinningsmodellen som Finlands miljöcentral (Syke) har tagit fram och Sykes system för vattendragsmodeller. Modellen använder som utgångsdata Lantmäteriverkets höjdmodell 2 m (KM2), Trafikledsverkets väg- och banregister samt markanvändningsmaterial. I beräkningen av absorption och flödesmotstånd utnyttjas dessutom material om ogenomträngliga ytor. Avsaknaden av uppgift om fårans djup har beaktats med en korrigeringskoefficient.
Övriga utgångsdata
Vid kartläggning av riskobjekt som är sårbara för översvämningar kan också andra utgångsdata användas. Det finns till exempel olika geodatamaterial om befolkningsstrukturen, byggnader, vägar, infrastruktur, aktörer som är miljötillståndspliktiga, naturskyddsområden, vattentäkter och brunnar, vattenkonstruktioner, kulturarvsobjekt och åkerskiften.
Mer information
Om befolkningsstrukturen finns Statistikcentralens rutdatabas (YKR) som kan användas till exempel för att bedöma den sociala sårbarheten. Variabler som eventuellt kan tillämpas på rutorna med en storlek om 250 x 250 meter är bland annat ålder, inkomstnivå, utbildning och sysselsättning.
Byggnadsuppgifterna upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Dess byggnads- och lägenhetsregister (BLR) innehåller uppgifter om placeringen av alla bygglovspliktiga byggnader, deras användningsändamål, areal, utrustningsnivå och invånarantal.
Positionsinformation för väg- och gatunätet och de viktigaste egenskapsuppgifterna (bl.a. trafikledstyp, funktionell klass, genomsnittlig dygnstrafik samt vägens nummer och namn) finns i Trafikledsverkets geodatamaterial Digiroad.
För kartläggningen av infrastrukturobjekt finns information i Lantmäteriverkets Terrängdatabas som innehåller uppgifter om till exempel transformatorer och ellinjer.
Vid bedömningen av risken för förorening av miljön till följd av översvämning kan man utnyttja information om aktörer som bedriver miljötillståndspliktig verksamhet i översvämningshotade områden och vars verksamhet kan orsaka förorening av miljön. Aktörer som är skyldiga att ha miljötillstånd är registrerade i datasystemet Ylva.
Uppgifter om naturskyddsområden (bl.a. Natura 2000-områden, statligt ägda och privatägda naturskyddsområden samt vattendrag som skyddas genom forsskyddslagen) upprätthålls av Finlands miljöcentral (Syke).
Uppgifter om placeringen av och egenskaperna hos vattenkonstruktioner, såsom dammar, vallar och pumpstationer, finns i datasystemet Vesistötyöt (Vesty) som upprätthålls av Syke.
Uppgifter om vattentjänstverk och vattentäkter finns i informationssystemet för vattentjänster (Veeti) som upprätthålls av Syke. Uppgifterna om vattentäkternas placering är inte offentligt tillgängliga.
Uppgifter om placeringen av och egenskaperna hos grundvattenområden samt brunnar och kranar för vattentäkt finns i datasystemet för grundvatten (Povet) som upprätthålls av Syke.
Museiverket upprätthåller informationsmaterial om kulturmiljöer. Till dessa hör byggda kulturmiljöer av riksintresse (RKY), fasta fornlämningar som avses i lagen om fornminnen och byggnader som skyddas genom lagstiftning (byggnadsskyddslagen, kyrkolagen, lagen om skyddande av byggnadsarvet) samt världsarvsobjekt.
I Livsmedelsverkets åkerskiftesregister återfinns den jordbruksmark som används klassificerad enligt jordbruksgrödor samt uppgifter om områden med särskilda stöd (t.ex. skyddszoner och våtmarker).
Avrinningsområden, höjdförhållanden och jordmån
Svartsåns avrinningsområde ligger i östra Nyland huvudsakligen i Borgå stad samt i Sibbo, Borgnäs och Mäntsälä kommuner. Avrinningsområdets övre del ligger i området för ELY-centralen i Tavastland i kommunerna Hausjärvi och Kärkölä. Svartsåns längd från havet till Sulkavanjärvi är 78 km, avrinningsområdets storlek är 783,21 km2 och andelen sjöar är 1,49 procent.
Mer information
Svartsåns avrinningsområde delar sig i en sydlig låglänt del och en nordlig högre del. I den mellersta delen av området vid Halkis är avrinningsområdet exceptionellt smalt mellan Sibbo ås källområden och Piurunjokis delavrinningsområde vid Borgå å. På det smalaste stället är området bara cirka en kilometer brett.
Typiskt för Svartsån är att den rinner i djup fåra som kantas av åkrar. De lokala höjdvariationerna i avrinningsområdet är stora. I norr gränsar vattendraget till Stängselåsens åsområden, där de högsta punkterna ligger ungefär +150 meter över havet.
Har det undersökta området beskrivits tillräckligt omfattande för att stödja bedömningen?
Delavrinningsområden
Vesistöalueen osavaluma-alueiden pinta-alat (km2) sekä järvien osuus pinta-aloista (%) (Ekholm 1993).
Höjdförhållanden
Alueen korkeussuhteet
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Jordmånskarta
Alueen maaperäkartta
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Åar, älvar och sjöar
Svartsån har sin början i Hunttijärvi i Mäntsälä och mynnar ut i Finska viken i Sköldvik ungefär 10 km sydväst om Borgå centrum.
De viktigaste sjöarna vid Svartsån är Suojärvi, Sulkavanjärvi, Kilpijärvi, Hunttijärvi och Kotojärvi. Svartsåns viktigaste källflöden är Mäntsälänjoki och Hirvihaaranjoki.
Vattenföring och vattenstånd
Liksom de andra större åarna vid Nylands kust kännetecknas också Svartsån av stora flödesvariationer och översvämningskänslighet. Vattenföringen har vanligtvis varit som högst på våren till följd av snösmältningen. På sommaren är vattenföringen i ån normalt låg, men ökar mot hösten.
Mer information
Vattenståndet observeras vid Veckoski, Svartså vattenverk och Hirvihaaranjoki. Vattenföringen observeras på observationsplatserna i Veckoski och Hirvihaaranjoki.
Vattenstånd
Observationsstationerna för vattenståndet i området samt årsminimum (NW), medelvärden av årsminimum (MNW), medelvattenstånd (MW), medelvärden av årsmaximum (MHW) och maximivärden (HW) som beräknats för dessa.
Vattnens status
Klassificeringen av vattnens ekologiska status beskriver vattendragens tillstånd. I den ekologiska klassificeringen av ytvatten indelas vattendragen utifrån den ekologiska statusen i fem klasser: hög, god, måttlig, otillfredsställande och dålig.
Svartsån ingår i Kymmene älvs-Finska vikens vattenförvaltningsområde. Enligt den ekologiska klassificeringen 2019 varierar statusen i Svartsåns huvudfåra och dess källflöden, Hirvihaaranjoki och Mäntsälänjoki, från måttlig till otillfredsställande. Biflödenas status är i huvudsak måttlig. Av de största sjöarna i avrinningsområdet är den ekologiska statusen för Kilpijärvi dålig och Hunttijärvi och Kotojärvi nöjaktig. För att uppnå en god ekologisk status i Svartsån och dess biflöden behövs bland annat restaurering av habitat, åtgärder som underlättar fiskvandringen och utveckling av regleringspraxis.
Svartsåns fysikalisk-kemiska status är otillfredsställande och Hirvihaaranjokis måttlig. Biflödenas status är i huvudsak måttlig. Kilpijärvis fysikalisk-kemiska status är dålig, Hunttijärvis och Kotojärvis måttlig.
Statusklassning av ytvatten
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Ytvattnens ekologiska och/eller kemiska status. Ytvattnen indelas i fem statusklasser på basis av deras ekologiska och kemiska egenskaper.
Nuvarande markanvändning
Största delen av Svartsåns avrinningsområde består av skog och en knapp tredjedel av jordbruksområde. Åkrarna ligger huvudsakligen längs åar och bäckar. Det finns endast få vatten- och myrområden. Det finns också ganska få bebyggda områden. De största bebyggda områdena finns i Mäntsälä samt i avrinningsområdets nedre del i Borgnäs, Åbacka och Hindhår.
Mer information
Svartsåns ås avrinningsområde domineras av jord- och skogsbruksmark (jordbruksområden, skogar, öppna moar och berggrund sammanlagt 88,4 % av totalytan). I närheten av huvudfåran finns några större tätorter och framför allt i avrinningsområdets nedre och mellersta del finns vidsträckta byar. Bybebyggelsen är dock inte särskilt tät.
Den största tätorten i avrinningsområdet är Mäntsälä centrumområde. Lokalt kan översvämningarna bli mer extrema till följd av tätt bebyggda områden, eftersom vattnet rinner snabbare ut i vattendraget från vidsträckta, effektivt bebyggda eller dikade områden än från ett motsvarande område i naturtillstånd. Flödestoppen är då högre och varar en kortare tid. Att översvämningarna blir mer extrema framhävs framför allt i avrinningsområdets övre del där den naturligt mindre huvudfårans vattenföringsförmåga når sin kulmen snabbare. Inverkan på översvämningsförhållandena i hela avrinningsområdet torde dock vara lindrigare.
Den stora åkerarealen i avrinningsområdet kan ha viss inverkan på översvämningarna. Åkerbruket har dock inte förändrats väsentligt, så till denna del kan översvämningsrisken inte bedömas ha ökat väsentligt. Dikningen av skogsmarker, liksom även avverkningen, minskar skogarnas naturliga vattenhållningsförmåga. Å andra sidan minskar effekterna på översvämningar, när trädmängden i skogen ökar och vattenföringskapaciteten i dikena försämras.
Den nuvarande markanvändningen
Arealer för olika markanvändningsklasser och deras relativa andelar av områdets totala areal. Beräkningen av arealerna grundar sig på Corine markanvändnings- och marktäckedata 2018.
Markanvändning
Områdets markanvändningsmaterial indelat på tio olika klasser.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Planerad markanvändning
I Svartsåns avrinningsområde gäller Östra Nylands etapplandskapsplan. Största delen av avrinningsområdet ligger i området för Helsingforsregionens etapplandskapsplan. Avrinningsområdets källområde ligger dels i området för landskapsplanen för Päijänne-Tavastland, dels i området för landskapsplanen för Egentliga Tavastland.
De största detaljplanerade områdena finns i Mäntsälä, Borgnäs och Kotojärvis område söder om Borgnäs samt i Hindhår.
Området vid Svartsåns mynning är generalplanerat område. Ett annat stort område med generalplan sträcker sig från Lövkoski och Borgby ända till norra delen av Mäntsälä.
Den största sammanhängande områdesreserveringen i landskapsplanerna är området för tätortsfunktioner i Mäntsälä med omgivning. Reserveringar för tätortsfunktioner har angetts även till området runt Borgnäs. På västra sidan av Kotojärvi finns en vidsträckt reservering för ett rekreationsområde.
Utöver Halkis ligger de flesta tätorterna i detaljplanerade områden. Mer omfattande bybebyggelse finns framför allt längs de större fårorna. I den största delen av Svartsåns avrinningsområde, framför allt i den övre delen, har bebyggelsen landsbygdskaraktär. De viktigaste trafikförbindelserna är riksväg 7 mellan Helsingfors och Kotka, riksväg 4 mellan Helsingfors och Lahtis samt järnvägarna från Kervo och Lahtis, Sköldvik och Borgå.
Mer information
Syftet med planeringen av markanvändningen är att styra områdesanvändningen och byggandet. Markanvändningen styrs genom riksomfattande mål för områdesanvändningen och planläggning. Planläggningen omfattar landskaps-, general- och detaljplaner. Tillsammans bildar dessa ett planeringssystem för markanvändningen. Byggandet på strandområden, i synnerhet fritidsbebyggelse, styrs med stranddetaljplaner. Byggandet utanför områden med översvämningsrisk styrs med planbestämmelser, i vilka man till exempel kan fastställa den lägsta golvhöjden. NTM-centralerna utarbetar rekommendationer för lägsta byggnadshöjder som är tillräckligt trygga med tanke på en översvämning. För byggande på stränder i glesbygden behövs undantagslov. I undantagslovet beaktas vid behov också översvämningsrisken.
Landskapsplan
Alueen ajantasainen maakuntakaava niiltä osin kuin tulvariskien hallinnalle on oleellista.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Skyddsområden och kulturarv
I Svartsåns avrinningsområde finns ett objekt som ingår i programmet för skydd av åsar, ett objekt som ingår i programmet för skydd av fågelrika sjöar och havsvikar, fem objekt som ingår i programmet för myrskydd samt tre objekt som ingår i skyddsprogrammet för gammal skog. I avrinningsområdet finns tio Natura 2000-områden och 17 skyddsobjekt på privat mark.
De största områdena som ingår i naturskyddsprogram är myrskyddsområdena Kilpisuo och Isosuo-Kotojärvi. Dessa myrar är också Natura 2000-områden.
Utifrån en granskning av grundkartan kan det bedömas att en översvämning inte har oersättliga ogynnsamma följder för naturskyddsobjekten.
Naturskyddsområden
Alueella sijaitsevat luontodirektiivin (92/43/ETY) ja lintudirektiivin (79/409/ETY) mukaiset keskeiset suojelualueet eli ne Natura 2000 -alueet, jotka ovat merkittäviä vedestä riippuvaisten elinympäristöjen ja lajien suojelulle.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
De viktigaste byggda kulturmiljöobjekten är Drägsby gård vid Svartsåns nedre lopp samt Frugårds herrgård och odlingslandskap i avrinningsområdets mellersta del. Stora Strandvägen, som korsar avrinningsområdets södra del, är vid sidan av Tavastländska Oxvägen Finlands viktigaste historiska landsvägsförbindelse.
Längs ån finns ett flertal objekt som är införda i registret över fornlämningar. De flesta av dem är stenåldersboplatser och bykoncentrationer som funnits invid ån.
Utifrån en granskning av grundkartan kan det bedömas att en översvämning inte innebär någon betydande risk för de historiska objekten eller kulturmiljöerna i vattendragets närområde.
Kulturmiljöer
Alueella sijaitsevat valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt (RKY).
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Översvämningsskydd
I Svartsåns avrinningsområde har rensningar genomförts redan på 1930-talet. Rensningarna har i huvudsak varit av iståndsättningskaraktär och målet har varit att förbättra grundtorrläggningen på åkrarna.
Det viktigaste projektet för översvämningsskydd som genomförts i Svartsåns avrinningsområde är regleringen av Hirvihaaranjoki. Syftet med projektet var att minska översvämningsskadorna på de åkerområden som angränsar till huvudfåran och de största biflödena. Arbetet genomfördes som statligt arbete av Helsingfors vattendistrikt i huvudsak 1969–1978, varefter man återställde ras. Arbetet färdigställdes 1979–1982.
Dräneringsområde K1 omfattade reglering av Svartsåns nedre lopp mellan Tjusterbyforsen och Veckoski. På detta 6,5 km långa avsnitt rensades 2,2 km. Dessutom rensades 1,2 km sidodiken. Regleringens nyttoområde var 300 ha, varav 280 ha åkermark. I samband med regleringsarbetet byggdes två grunddammar för att trygga tillräckligt vattenstånd vid lågvatten.
När det gäller dräneringsområdena K2 och K12 vid Hirvihaaranjoki rensades ån på en sträcka av sammanlagt 23,2 km mellan Hirvihaara och Sulkava. Dessutom rensades sidodiken på en sträcka av 1,9 km. De uppgrävda massorna uppgick till sammanlagt cirka 620 000 m3. Regleringens nyttoområde var 610 ha, varav 570 ha åkermark. Det byggdes sju grunddammar. Dessutom byggdes eller restaurerades sammanlagt 14 broar.
Regleringen av Sulkavanjärvi genomfördes av Helsingfors vatten- och miljödistrikt 1985–1986. Genom regleringen krymptes de stora årliga variationerna i vattenståndet i Sulkavanjärvi och förhindrades de översvämningsskador som dessa medfört på odlingsområdena runt sjön. Sulkavanjoki rensades på sammanlagt 36 000 m3 på en sträcka av 2,6 km. Dessutom byggdes en regleringsdamm i Sulkavanjärvi samt två grunddammar.
I Mäntsälänjoki har man genomfört ett dräneringsprojekt i samband med vilket ån har rensats på en flera kilometer lång sträcka för att förbättra torrläggningen av åkrarna ovanför Mäntsälä centrum. Översvämningsskyddet i Mäntsälänjoki har förbättrats i samband med restaureringen av ån 2018–2019.
Vattenkonstruktioner och användning av vattendraget
De forsliknande grunddammarna som byggdes i samband med regleringsprojektet i Hirvihaaranjoki och som har restaurerats senare har i princip inga regleringsmöjligheter.
Enligt dammdatasystemet finns det i Svartsåns avrinningsområde inte längre några dammar som är klassificerade enligt dammsäkerhetslagen.
Svartså vattenverksdamm finns i Borgå i Svartsåns huvudfåra i närheten av kusten. Regleringsdammen består av en betongdel och en jorddammsdel. Dammen i Tjusterby ägs av Svartsåns regleringsbolag. Intill regleringsprojektets damm har det byggts ett nytt kraftverk med sidoöverfall. Lövkoski kraftverksdamm finns vid Åbacka i Borgnäs kommun. Kraftverkets övre magasin består av en ungefär 2,7 km lång del av Svartsån. Dammen bildas av en ungefär 36 m lång överfallströskel av betong som saknar regleringsluckor. Mindre dammar finns bland annat i Lahankoski, Halkisforsen, Nummisten koski och Hirvihaarankoski. Vid Lahankoski och Halkisforsen finns verksamma vattenkraftverk.
I Svartsåns avrinningsområde finns ett fungerande regleringsprojekt. Kilpijärvi i avrinningsområdets övre del började regleras 1987, och regleringsvolymen är ungefär 1,5 Mm3. Regleringstillståndet innehas av Mäntsälä kommun. Regleringen av Kilpijärvi har ingen praktisk betydelse för bekämpningen av översvämningar.
Mer information
Översvämningsrisken som orsakas av enskilda dammar har redan beaktats genom åtgärder föreskrivna i dammsäkerhetslagen och -förordningen. I regel är det inte motiverat att ange ett område med betydande översvämningsrisk enbart på grund av översvämningsrisken som orsakas av ett dammbrott.
Reglerade vattendrag
Alueella sijaitsevat säännöstellyt vesistöt. Valitsemalla taulukosta säännöstelyn tai järven, saat kohdistettua kartan kyseiselle alueelle. Valinnan saa poistettua klikkaamalla valittua järveä uudestaan.
Referenser
- Valuma-aluekohtaiset tulvakartat (TIIMA-hanke)
- Parjanne, Antti, Rytkönen, Anna-Mari, Veijalainen, Noora. 2020. Ilmastonmuutoksen ja vesienhoidon huomioon ottaminen tulvariskien hallinnassa.
- Parjanne, Antti; Silander, Jari; Tiitu, Maija; Viinikka, Arto, 2018. Suomen tulvariskit nyt ja tulevaisuudessa – Varautuminen maankäytön, talouden ja ilmaston muutokseen.
- Perrels, Adriaan; Haakana, Juha; Hakala, Outi; Kujala, Susanna; Láng-Ritter, Ilona; Lehtonen, Heikki; Lintunen, Jussi; Pohjola, Johanna; Sane, Mikko; Fronzek, Stefan; Luhtala, Sanna; Mervaala, Erkki; Luomaranta, Anna; Jylhä, Kirsti; Koikkalainen, Kauko; Kuntsi-Reunanen, Eeva; Rautio, Tuukka; Tuomenvirta, Heikki; Uusivuori, Jussi; Veijalainen, Noora (2022-04-28) Kustannusarviointi ilmastonmuutokseen liittyvästä toimimattomuudesta (KUITTI)
- Veijalainen, N., Jakkila, J., Nurmi, T., Vehviläinen, B., Marttunen, M. ja Aaltonen, J. 2012 Suomen vesivarat ja ilmastonmuutos – vaikutukset ja muutoksiin sopeutuminen WaterAdapt-projektin loppuraportti. Suomen ympäristö 16/2012. Helsinki. 138 s. ISBN (pdf) 978–952–11-4018-1.
Spara PDF