Preliminär bedömning av översvämningsriskerna i Sibbo ås avrinningsområde
Förslag på områden med betydande översvämningsrisk 2024-2030
Sibbo å är en mindre å med sedvanliga översvämningsförhållanden i östra Nyland, i den omedelbara närheten av huvudstadsregionen. Avrinningsområdet har sin början på åkrarna i Tikkaro i Mäntsälä och ån mynnar ut i Sibboviken i Finska viken söder om Söderkulla. På översvämningskänsligheten inverkar bland annat terrängens flackhet och markanvändningen. På den här webbplatsen kan du bekanta dig med bakgrundsmaterialet till den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna i Sibbo å.
Från Sibbo ås avrinningsområde föreslås inga områden med betydande översvämningsrisk enligt lagen om hantering av översvämningsrisker (620/2010). I avrinningsområdet har det inte inträffat några sådana översvämningar som skulle ha kunnat orsaka sådana ur allmän synpunkt ogynnsamma följder som avses i 8 § 1 mom. i lagen om hanteringen av översvämningsrisker. Man har inte heller bedömt att det i avrinningsområdet skulle föreligga risk för framtida översvämningar som skulle orsaka ovan nämnda ogynnsamma följder. I Sibbo ås avrinningsområde har man inte heller identifierat några andra områden med översvämningsrisk.
Är områdena med översvämningsrisk korrekt identifierade och föreslagna?
Förändringar jämfört med den föregående planeringsperioden
I Sibbo å har det sedan den föregående planeringsomgången inte inträffat några översvämningar som orsakat betydande skador. Det har inte heller skett några särskilda förändringar i markanvändningen. I och med planeringen av markanvändningen och byggandet som beaktar översvämningsriskerna kan det bedömas att antalet riskobjekt inte har ökat. I bedömningen av klimatförändringens inverkan har det inte framkommit några förändringar som ökar översvämningsrisken i Sibbo ås område.
Huvudfårans och biflödenas restaureringsbehov kan ställvis ha ökat i och med igenslamningen och den ökade vattenvegetationen. Behovet av lokala restaureringsåtgärder kan behöva bedömas separat främst för att minska översvämningsriskerna för jordbruket.
Förändringar jämfört med den föregående planeringsperioden
Samråd om översvämningsriskområden genomfördes 15.3.2024–17.6.2024. Samrådsmaterialet, inklusive ett sammandrag av responsen och reviderade förslag, finns tillgängligt via översvämningsriskernas regionsidor. Även denna preliminära bedömning har vid behov uppdaterats baserat på den inlämnade responsen. Jord- och skogsbruksministeriet angav den 19 december 2024 de betydande översvämningsriskområdena från vattendragen och havsvattenståndet fram till år 2030 och tillsatte översvämningsgrupper för dessa områden. Utnämningen gjordes i enlighet med förslagen från NTM-centralerna.
Allmänt om den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna
I den preliminära bedömningen av översvämningsriskerna identifieras de risker som översvämningar medför för bland annat för bebyggelsen, samhällets funktioner, trafiken, miljön och kulturarvet. Bedömningen görs för alla avrinnings- och kustområden och utifrån bedömningen utses områdena med betydande översvämningsrisk. Områdena med översvämningsrisk identifieras på basis av tidigare översvämningar samt utifrån tillgänglig information om hur klimatet och vattenförhållandena har förändrats.
Områden där den preliminära bedömningen tyder på att översvämningsrisken kan vara betydande utses till områden med betydande översvämningsrisk. I dessa områden kan förhöjda vattenstånd i vattendrag eller förhöjt havsvattenstånd orsaka betydande översvämningsskador. För områden med betydande översvämningsrisk utarbetas kartor över översvämningshotade områden och kartor över översvämningsrisker samt planer för hantering av översvämningsriskerna.
Den preliminära bedömningen ses över vart sjätte år. På den här webbplatsen hittar du bakgrundsmaterialet för den preliminära bedömningen av översvämningsrisker samt uppgifterna om de områden med översvämningsrisk som föreslagits 2024. En del av bakgrundsmaterialet, till exempel kartor och rapporter, uppdateras automatiskt årligen eller till och med oftare.
Ta en närmare titt på detaljerna i den preliminära bedömningen av området nedan
För Sibbo ås avrinningsområde har inga detaljerade kartor över översvämningshotade områden eller kartor över översvämningsrisker utarbetats. Under den första omgången av den preliminära bedömningen i anslutning till planeringen av hanteringen av översvämningsrisker (2010) användes för riskbedömningen ett så kallad ungefärligt översvämningsområde som baserar sig på en analys av geodata. Det kalkylmässiga översvämningsområdet motsvarade en översvämning med en genomsnittlig återkomsttid på 1 000 år. På grund av bristfälliga och delvis inexakta utgångsuppgifter är resultaten från analysen av riskobjekt endast riktgivande.
Under de senaste åren har man vid placeringen av nya byggnader och funktioner beaktat tidigare översvämningar och rekommendationerna om lägsta grundläggningsnivåer. Således kan det bedömas att antalet riskobjekt inte har ökat efter den ovan nämnda tidigare översynen.
Har översvämningsriskerna enligt din åsikt granskats tillräckligt omfattande?
Översvämningsrisker för människors hälsa eller säkerhet
När man fastställer områden med översvämningsrisk granskar man särskilt de följder för människors hälsa eller säkerhet som översvämningen orsakar. Risken ökar om befolkningsmängden som exponeras för översvämningen är stor samt om det finns svårevakuerade anläggningar i ett område med översvämningsrisk, såsom sjukhus, hälsovårdscentraler, ålderdomshem, daghem och skolor. Också exponering för sjukdomsalstrare som sprids med översvämningen kan orsaka ogynnsamma följder för människors hälsa.
I Sibbo ås hela avrinningsområde, i det ungefärliga översvämningsområdet, finns 10–20 invånare och ett fåtal bostadshus. Riskobjekten är huvudsakligen utspridda över hela avrinningsområdet och inga vidsträckta riskområden kan urskiljas.
Utifrån geodatamaterialet och granskningen av grundkartan finns det inga svårevakuerade objekt eller annars särskilt sårbara objekt i det översvämningshotade området.
Översvämningsrisker för samhällsviktiga tjänster
Samhällsviktiga tjänster består av sådant som håller i gång en trygg vardag – till exempel fungerande värme- och eldistribution, trafik- och datakommunikationsförbindelser och vattentjänster. När de grundläggande samhällsfunktionerna fungerar som de ska kan man efter en översvämning snabbt återgå till det normala livet och bibehålla en stabil grund för samhället. Översvämningsrisker granskas också för sådan affärsverksamhet som är nödvändig för att upprätthålla grundläggande samhällsfunktioner.
En översvämning som inträffar vid en dålig tidpunkt orsakar skada för produktionen av spannmål och växter och minskar skörden samt förhindrar användningen av områden som behövs för näringsverksamheten. Vid en stor översvämning kan vägförbindelserna till vissa gårdar brytas om bro-, trum- eller vägkonstruktioner skadas eller om lederna överspolas av högt översvämningsvatten.
I Sibbo ås avrinningsområde är inga särskilt kritiska samhällsviktiga tjänster kända. Båtfabriken i nedre delen av avrinningsområdet ligger i den omedelbara närheten av Sibbo ås huvudfåra. Produktionsbyggnaden ligger i det ungefärliga översvämningsområdet. Söderkulla vattentäkt i avrinningsområdets nedre del ligger utanför det ungefärliga översvämningsområdet. Även reservvattentäkterna i Ollbäcken och Nordanå norr om Nickby, liksom vattentäkterna i Forsbacka och Björkbacka i avrinningsområdets övre del, hamnar utanför översvämningens påverkansområde.
Den viktigaste industrianläggningen i avrinningsområdet är Ingmans glassfabrik i Söderkulla, som emellertid ligger utanför översvämningsområdet.
Riksvägarna, broarna och de viktigaste trafikförbindelserna är i regel dimensionerade så att det inte uppstår betydande avbrott i trafikförbindelserna. Enligt granskningen förorsakas inga betydande avbrott i användningen av riksvägar och andra viktiga vägförbindelser. Hindsbyvägen och Söderkullavägen norr om Immersby samt Borgnäsvägen i Nickby är de viktigaste vägförbindelserna som bryts.
Översvämningsrisker för miljön
Vid granskningen av översvämningsrisken för miljön beaktas objekt där en översvämning kan orsaka plötslig förorening av miljön eller ogynnsamma följder för människors hälsa, till exempel vid förorening av hushållsvatten. Omfattningen och varaktigheten av de ogynnsamma följderna påverkar hur betydande översvämningsrisken är. Om en översvämning inträffar kan bland annat bränslecisterner och andra kemikaliecisterner samt avloppsreningsverk orsaka miljöskador.
I närheten av de översvämningshotade områdena vid Sibbo å finns inga betydande industrianläggningar, avloppsreningsverk eller andra funktioner som eventuellt ökar risken för förorening av vattendraget. Vid översvämningar försämras vattenkvaliteten till följd av diffus belastning från avrinningsområdet.
Försämrat syretillstånd i vattnet försämrar levnadsförhållandena för fiskar och andra organismer och kan i värsta fall orsaka omfattande fiskdöd. Nedbrytningsprocesserna av växter som hamnar under vatten förbrukar syre och med översvämningsvattnet sköljs dessutom annat syreförbrukande material ut i vattendraget. Också eventuella utsläpp av orenat eller endast delvis renat avloppsvatten i ån ökar syreförbrukningen. Översvämningar kan avsevärt försämra syretillståndet i vattendraget främst under den varma tiden.
Översvämningsrisker för kulturarvet
Vid granskningen av översvämningsrisken för kulturarvet beaktas det materiella arvet, såsom byggnader och konstruktioner som kan lida oåterkallelig skada. Översvämningsvatten kan orsaka många slags skador, till exempel att kollaps av konstruktioner eller slitage på ytor. Vattendränkning kan också orsaka problem med mikrober eller markerosion under ett kulturarvsobjekt.
Kulturarvsobjekten ligger i huvudsak utanför översvämningshotade områden. Dammruiner och motsvarande historiska konstruktioner kan lida små skador vid exceptionella översvämningar.
Övriga översvämningsrisker
Baserat på erfarenhet vet man att översvämningar i Sibbo å främst orsakar skador på jord- och skogsbruksområden, lokala vägar och enskilda vägar samt enskilda byggnader. Veterligen har inga betydande översvämningar orsakade av isproppar eller issörja förekommit.
Grunddammen i Broböle saknar regleringsmöjligheter. Konstruktionens uppdämningseffekt minskar väsentligt vid större översvämningar. Skador på dammen ökar inte översvämningsrisken.
Tidigare inträffade översvämningar
Om följderna av den största översvämningen som inträffat i södra Finland, vårfloden 1966, finns knappt någon information. I Totalplanen för vattenanvändningen har inga översvämningsområden i Sibbo ås avrinningsområde angetts.
Vid översvämningen sommaren 2004 rapporterades från Sibbo ett fåtal skador, främst på enskilda vägar eller broar. I avrinningsområdets norra ända rapporterades en byggnadsskada som uppenbarligen var orsakad av översvämning av det lokala diket. Borgnäsvägen norr om Nickby har ofta varit avbruten på grund av översvämningar. Vägen har höjts och för närvarande är översvämningsriskerna under kontroll.
Är all väsentlig information om tidigare översvämningar i det undersökta området inkluderad i granskningen?
Mer information
Mer information om tidigare inträffade översvämningar
Information om tidigare inträffade översvämningar och skador till följd av dessa fås också utifrån flyg- och satellitbilder, betalda försäkringsersättningar samt räddningsverkens uppdrag:
Från luft- och satellitbilder kan man bedöma omfattningen av en översvämning. Du kan bekanta dig med översvämningsområden som avgränsats utifrån dessa i den omfattande versionen av översvämningskarttjänsten: Översvämningskarttjänsten (observerade översvämningsområden).
Ersättningarna som försäkringsbolagen betalar ut beskriver det ekonomiska värdet av skador på byggnader och lösöre som översvämningar orsakat för privatpersoner. Fram till 2013 betalade staten ersättningar. Sedan 2014 har ersättningar betalats via översvämningsskyddet som ingår i hem- och fastighetsförsäkringen. Översvämningsskyddet ersätter endast skador som orsakas av exceptionella översvämningar (ca 2 %, 1/50 år). Du kan bekanta dig med statistiken över försäkringsersättningar här (på finska): Tulvariskien hallinnan indikaattorit
Uppgifter om räddningsväsendets uppdrag i anslutning till översvämningar finns i Räddningsväsendets resurs- och olycksstatistik Pronto. Räddningsverkens uppdrag på grund av översvämningar är till största delen skadebekämpningsinsatser, men i dem ingår även andra typer av insatser, såsom bistånds-, inspektions- och räddningsinsatser. I den interaktiva karttjänsten kan man studera uppdragens regionala och tidsmässiga fördelning samt deras utveckling med hjälp av olika filter. Karttjänsten (på finska) finns också tillgänglig på Tulvariskien hallinnan indikaattorit (Tulviin liittyvät pelastustoimen tehtävät).
Högvattenföring
Rapporten presenterar tidigare översvämningstoppar i avrinningsområdet baserat på en rad hydrologiska observationer. Observationsperiodens lägsta (NQ), genomsnittliga (MQ) och högsta (HQ) flödet och det år då det högsta flödet inträffade har beräknats för rapporten. Årliga maxima och minima för flöde visas i stapeldiagrammet. Du kan själv justera skalningen på stapeldiagrammet.
Inverkan av tidigare inträffade översvämningar i nuläget
Vårfloden 1966 är den största översvämningen i södra Finland om vilken det finns närmare uppgifter. Vattenstånd och vattenföringar under denna översvämning har rapporterats och översvämningens utbredningsområden är i huvudsak kända. Uppgifterna om översvämningen har utnyttjats i planeringen av markanvändningen så att inget nytt byggnadsbestånd har placerats i översvämningsområdet. Vid de tidigare översvämningarna i Sibbo å har inga skador på byggnader rapporterats. Byggandet har styrts utanför områdena med översvämningsrisk. Inga sådana byggnader eller funktioner som skulle lida betydande skador eller olägenheter vid en översvämning är kända.
Man försöker alltid när det är möjligt placera strandbyggandet utanför områden med översvämningsrisk. Vid en stor översvämning torde skadorna fortfarande huvudsakligen drabba jordbruket. I låglänta områden kan gårdsvägar och andra enskilda vägar hamna under vatten, vilket försvårar människors dagliga rörlighet samt skötseln av djurgårdar och kan möjligtvis orsaka en säkerhetsrisk. Översvämningarna kan påverka funktionen av fastighetsspecifika avloppsvattensystem och därigenom öka risken för förorening av vattendrag. Information om vattenförsörjningssystemens funktion vid översvämningar saknas.
Klimatförändringens inverkan
Klimatförändringen påverkar vattentillgångarna, miljön i övrigt och samhället på många sätt. Hur kraftiga följderna är varierar i olika delar av Finland. Den största förändringen i de hydrologiska förhållandena i insjöarna är ökningen av de årstidsvisa variationerna i avrinningen, vattenföringen och vattenståndet. På kustområdena har landhöjningen betydelse för hur stor påverkan de förutspådda förändringarna i Östersjöns medelvattenstånd har i olika regioner. Havsnivån stiger mest vid Finska vikens kust.
Enligt prognosen kommer vårfloderna i vattendragen i Nyland i regel att minska och tidigareläggas, så även i Sibbo å. De maximala snömängderna förutspås bli mindre, och därmed kommer vårfloderna att bli mindre. Flödestoppen under våren förutspås inträffa något tidigare än i dagsläget. Höst- och vinteröversvämningarna förutspås däremot bli vanligare och kraftigare. Särskilt under höstens köldperioder kan havet som ännu är isfritt orsaka rikligt snöfall i närheten av kusten. När luften blir varmare kan smältningen av färska snölager orsaka lokala översvämningar. Skyfallen sommartid förutspås öka, vilket kan orsaka fler översvämningar under växtperioden.
Mer information
Översvämningar från vattendrag och klimatförändringen
Klimatförändringens inverkan på vattenföringen och vattenståndet i vattendrag har granskats genom simuleringar i Finlands miljöcentrals system för vattendragsmodeller inom projektet WaterAdapt (2012) och senast inom projektet ClimVeturi (2020). Simuleringar har gjorts för jämförelseperioden 1981–2010 samt för två framtidsperioder, 2010–2039 och 2040–2069.
Resultaten visar att klimatförändringen kommer att avsevärt förändrar de årstidsvisa variationerna i vattenföringen i åar och älvar och sjöar. På våren minskar vårfloden betydligt särskilt i södra och mellersta Finland, eftersom vintrarna är mildare än idag. På sommaren sjunker vattenståndet i många sjöar på grund av att våren kommer tidigare och avdunstningen på sommaren ökar. Detta sker i synnerhet på områden med ett stort antal sjöar, där avdunstningen från sjöarna har den största inverkan. Torka och lågt vattenstånd under sommaren och förhösten kommer att bli ett allt större problem i vissa sjöar. Nederbörden på hösten och vattenföringen på senhösten kommer att öka under kommande årtionden. Under vintern stiger vattenståndet och vattenföringen tydligt, eftersom en allt större del av nederbörden kommer i form av regn och snö smälter under vintern. Förändringarna i vattenföringarna och vattenståndet under vintern är störst i södra och mellersta Finland, medan snön ligger kvar längre i norra Finland.
Under perioden 2010–2039 är de hydrologiska förändringarna i norra Finland fortfarande tämligen små, men för områden längre söderut pekar de flesta klimatscenarierna redan på ganska tydliga förändringar under de närmaste årtiondena. Resultaten från olika klimatscenarier avviker väsentligt från varandra, men förändringens riktning är liknande i alla scenarier.
Havsöversvämningar och klimatförändringen
Scenarierna för stigande havsvattenstånd (SSP1-2.6, SSP2-4.5 och SSP5-8.5) och de motsvarande kartorna över havsöversvämningar har fastställts för olika sannolikheter i Östersjön fram till 2100. I scenarierna och kartorna har man beaktat både ett högre havsvattenstånd (med beaktande av klimatförändringen och landhöjningen) och korttidsvariationer i vattenståndet (Meteorologiska institutet, 2023). Korttidsvariationerna i havsvattenståndet i Östersjön beror bland annat på vinden, lufttrycket och istäcket.
De förändringar i medelvattenståndet (-28 cm…+31 cm) som förutspås i scenariot på medelnivå (SSP2-4.5) varierar mellan olika regioner, vilket framför allt beror på landhöjningen. Minst stiger havsnivån i Bottenviken och Bottniska viken, där landhöjningen är störst. Havsnivån stiger mest vid Finska vikens kust, där många översvämningskänsliga objekt är belägna.
Läs mer och granska resultaten om klimatförändringens inverkan på översvämningar:
Visualiseringsverktyget Klimatförändringens inverkan på vattendrag
Karttjänsten Klimatförändringens inverkan på havsöversvämningar
Klimatförändringens inverkan på översvämningar från vattendrag
Den genomsnittliga förändringen enligt klimatscenarierna (25 st.) och den maximala förändringen (jämfört med perioden 1981–2010) i fråga om översvämningar från vattendrag med en återkomsttid på 100 år i olika delar av Finland 2070–2099.

Klimatförändringens inverkan på havsöversvämningar
Kartor över havsöversvämningar i kustområdet 2020 (nuläget), 2050 och 2100 enligt olika utsläppsscenarier och vid översvämningar av olika omfattning.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Har konsekvenserna av klimatförändringen och annan långsiktig utveckling tagits i beaktande i bedömningen?
Andra långtidsförändringars inverkan på översvämningsriskerna
Befolkningsutvecklingen har inte bedömts på avrinningsområdets nivå, men kommunspecifika uppskattningar kan användas som riktgivande information. Enligt prognoser kommer det inte att ske några stora förändringar i folkmängden i kommunerna i Sibbo ås till 2040. Bebyggelsen kommer även i fortsättningen främst att koncentreras till områden nära tätorterna. I områden med fast bosättning är översvämningsriskerna antingen på den nuvarande nivån eller något större, om byggandet i strandområdena ökar. Att byggandet blivit mer tekniskt kan också öka översvämningsskadorna. Å andra sidan strävar man efter att placera nya byggnader utanför områdena med översvämningsrisk eller tillräckligt högt upp.
I Sibbo ås avrinningsområde finns flera bytätorter som utvecklas, bland annat Nickby i Sibbo. På avrinningsområdets västra kant finns också bostads-, arbetsplats- och industriområden i Kervo.
Befolkningsmängden i avrinningsområdet kan sannolikt öka något jämfört med nuläget. Pendlingsavstånden till huvudstadsregionen är rimliga. Bebyggelsen kommer sannolikt att behålla bykaraktären och det kommer knappt att bildas några tätbebyggda tätortsområden, med undantag för Nickby och Söderkulla. Översvämningarna kan bli något mer extrema till följd av de nya områdena som byggs. Det är svårt att bedöma de exakta konsekvenserna för översvämningsförhållandena i Sibbo å. Sannolikt är konsekvenserna inte markanta.
Inga sådana projekt, funktioner eller utveckling av markanvändningen som kunde ha en särskild inverkan på uppkomsten av översvämningar eller ökningen av översvämningsrisker är kända i Sibbo ås avrinningsområde. Strandområdena vid åmynningen kan vara belägna i påverkansområdet för en havsöversvämning, särskilt om havsnivån stiger till följd av klimatförändringen. Havsöversvämningar har granskats i en separat rapport.
På längre sikt kommer jordbruket att leda till att åkrarna i området komprimeras och eroderas. Också nyttoeffekten av de tidigare utförda skyddsåtgärderna mot översvämningar avtar med tiden. Vallarna sjunker och fårorna slammas igen. Detta kan för egen del öka översvämningskänsligheten i området i framtiden.
Vattenföringen ökar kraftigt till följd av ökad skogsdikning, vilket kan leda till fler översvämningar. I Sibbo ås avrinningsområde kommer iståndsättningsdikningar att göras även i framtiden, eftersom dikningar är nödvändiga för skogsbruket. En särskild ökning av torvutvinningen eller skogsbruket är inte att vänta. Skulle dessa öka jämfört med dagsläget, skulle dock även antalet nydikningar och iståndsättningsdikningar öka. Detta skulle i sin tur kunna öka översvämningsriskerna i området. Skogsdikningar orsakar också närings- och partikelbelastning samt försurning i vattendragen.
Mer information
Hur översvämningsrisken utvecklas påverkas på lång sikt förutom av klimatförändringen, också i synnerhet av förändringar i markanvändningen, befolkningsutvecklingen och den ekonomiska tillväxten. De regionala skillnaderna i utvecklingen av översvämningsrisken ökar i och med urbaniseringen. Den ökade teknifieringen av byggnader och den ekonomiska tillväxten kan öka översvämningsskadornas omfattning. Befolkningens åldrande ökar sårbarheten för översvämningar.
Översvämningsrisken kan påverkas avsevärt genom att styra markanvändningen, särskilt vid nybyggnation, utanför översvämningshotade områden till exempel genom att utfärda rekommendationer om lägsta bygghöjder. I planeringen av markanvändningen bör översvämningsriskerna beaktas bland annat i planläggningen och i kommunernas byggnadsordning.
För områdena med betydande översvämningsrisk har det utarbetats uppskattningar om hur översvämningsrisken utvecklas fram till år 2100. Ta del av uppskattningarna i den interaktiva rapporten: Framtidens översvämningsrisker (PowerBI-rapport)
Bedömning av hur betydande översvämningsrisken är
Vid bedömning av hur betydande översvämningsrisken är beaktas de regionala och lokala förhållandena, sannolikheten för översvämningen samt följande ur allmän synpunkt ogynnsamma följder som översvämningen potentiellt orsakar:
- ogynnsamma följder för människors hälsa eller säkerhet
- långvariga avbrott i nödvändighetstjänster så som vattentjänster, energiförsörjning datakommunikation, vägtrafik eller annan motsvarande verksamhet
- långvariga avbrott i ekonomisk verksamhet som tryggar samhällets vitala funktioner
- långvariga eller omfattande ogynnsamma följder för miljön, eller
- oersättliga ogynnsamma följder för kulturarvet
Mer information
Den nationella koordineringsgruppen för hantering av översvämningsrisker som utsetts av jord- och skogsbruksministeriet har fastställt exempelkriterier för en betydande översvämningsrisk i sin promemoria 22.12.2010. Dessa kriterier är bland annat följande:
- Fler än 500–1 000 fasta invånare i ett bostadsområde som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning (~1/1000 år)
- Flera byggnader för hälsovård eller vårdanstalter med flera stadigvarande vårdplatser samt daghem i ett område som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning
- Vattentäkt som används av ett för området betydande antal människor i ett område som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning
- Störningar i avloppsreningsverkets verksamhet som medför hälsorisk
- Ett betydande kraftverk eller flera kraftstationer i ett område som hamnar under vatten vid en mycket sällsynt översvämning
- Avbrott på flera landsvägar, järnvägssträckor eller vattenvägar vid en sällsynt översvämning
Också en översvämning som orsakar betydande skador och har en kortare återkomsttid (t.ex. ~1/100 år) eller att översvämningens omfattning ökar i och med klimatförändringen kan vara tillräckliga fastställandegrunder. Likaså kan en avsevärd kvarstående risk (sårbarhet på områden där skyddsåtgärder för att motverka översvämningar vidtagits) leda till att man tillämpar strängare kriterier vid bedömning av hur betydande översvämningsrisken är. Osäkerheten minskar om det finns detaljerade översvämningskartor över området som granskats och man har kunnat beakta den inverkan som klimatförändringen förutspås ha på översvämningar. Då blir det möjligt att i riskbedömningen använda de översvämningsintensiteter enligt olika målnivåer som föreslås i planen för hantering av översvämningsrisker.
Utgångsdata för identifiering av områden med översvämningsrisk
Vid bedömning av hur betydande översvämningsrisken är utnyttjas mångsidig information om översvämningsrisken, med andra ord information om sannolikheten för översvämning samt om potentiella skador som översvämningen orsakar, det vill säga riskobjekt.
Utgångsdata kan delas in i 1) detaljerade kartor över översvämningshotade områden och riskobjekt som grundar sig på dem och 2) mer översiktliga men regionalt mer omfattande översvämningskartor och skadebedömningar.
I följande kapitel presenteras olika utgångsdata för bedömningen av översvämningsrisker. Översvämningskartorna omfattar endast en del av Finland, men å andra sidan har de utarbetats för just de områden där det har funnits behov av att närmare utreda översvämningsriskerna.
Är bedömningsmetoderna och utgångsuppgifterna tillräckligt omfattande?
Kartor över översvämningshotade områden och områden med översvämningsrisk
För Sibbo ås avrinningsområde har inga kartor över översvämningshotade områden eller kartor över översvämningsrisker utarbetats.
Översvämningskartorna utgör grunden för en effektiv hantering av översvämningsriskerna. Det finns två typer av översvämningskartor: kartor över översvämningshotade områden och kartor över översvämningsrisker. Båda kartorna ska utarbetas för alla de områden som har utsetts till områden med betydande översvämningsrisk, men de kan också utarbetas för andra områden.
Kartan över översvämningshotade områden visar till vilka områden översvämningen kan sprida sig. Kartan över översvämningsrisker beskriver vilka riskobjekt det finns i de översvämningshotade områdena. Kartan över översvämningsrisker ger alltså en uppfattning om omfattningen av eventuella översvämningsskador.
Mer information
Bestämmelser om kartor över områden med betydande översvämningsrisk finns i förordningen om hantering av översvämningsrisker (659/2010). Man utarbetar flera kartor, åtminstone för översvämningar med en årlig sannolikhet på 2 och 1 procent (återkomsttid 1/50 år, 1/100 år), samt för en översvämning som är mycket sällsynt men under särskilda förhållanden möjlig. Bedömningarna grundar sig på modellering och tidigare hydrologiska observationer.
Invånarantalet i ett översvämningshotat område anges på kartorna i rutor med en sidlängd på 250 meter. Materialet hämtas ur befolkningsdatasystemet, vars uppgifter sammanslås med översvämningshotade områden. Översvämmade vägar presenteras på motsvarande sätt genom att sammanslå kartorna över översvämningshotade områden med Digiroad-material.
Kartorna över översvämningsrisker utarbetas genom att sammanslå den information om översvämningskänsliga objekt som fås ur geodatamaterial med kartorna över översvämningshotade områden. På så sätt visar kartan hur stor skada en översvämning av en viss omfattning kan orsaka.
Läs mer om översvämningskartering och bekanta dig med kartorna över översvämningshotade områden och områden med översvämningsrisk:
Översvämningskartering
Översvämningskarttjänsten
Skadebedömningar som grundar sig på översvämningskartor
Antalet invånare, byggnader och vägar i det översvämningshotade området är väsentlig information vid bedömning av potentiella skador som uppstår vid en översvämning, alltså översvämningsrisken. Denna information har producerats för alla områden för vilka man gjort översvämningskartering. I analysen av geodata har man beaktat de invånare som löper direkt översvämningsrisk, det vill säga vars byggnad ligger i ett område med översvämningsrisk.
Se uppskattningar av översvämningsskador (invånare, byggnader och vägar) i områden som kartlagts över översvämningsrisker:
Visualiseringsverktyg för uppskattningar av översvämningsskador (på finska)
Visualiseringsverktyget är nationellt, men täcker endast översvämningsriskkartade områden.
Riskobjekt i karteringen av översvämningsrisker
Utöver den ovan nämnda analysen av geodata har NTM-centralerna gjort en närmare kartering av riskobjekt åtminstone för områden med betydande översvämningsrisk. I karteringen har man förutom riksomfattande geodatamaterial även utnyttjat uppgifter som fåtts från bland annat kommuner och andra aktörer.
Mer information
Enligt statsrådets förordning om hantering av översvämningsrisker (659/2010) måste följande uppgifter om skador framgå av kartorna över översvämningsrisker:
- uppskattat invånarantal
- särskilda objekt såsom sjukhus, läroanstalter och daghem
- infrastruktur såsom vägar, energinät, datakommunikationsnät och vattentjänstverkens anordningar
- ekonomisk verksamhet som är betydande med tanke på tryggandet av samhällets vitala funktioner
- anläggningar vilkas verksamhet kan medföra plötslig förorening av miljön samt särskilda områden där sådan förorening kan orsaka skada
- kulturarv som skyddas med stöd av lag eller som ska skyddas med stöd av en plan
- andra behövliga uppgifter såsom områden där en översvämning kan medföra risk för att is transporteras på ett skadligt sätt eller betydande markerosion
Översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå
En översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå hjälper till att identifiera riskområdena i synnerhet i sådana avrinningsområden för vilka det inte har utarbetats några kartor över översvämningshotade områden. En översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå är regionalt mer omfattande än en karta över ett översvämningshotat område, men inte lika exakt, eftersom till exempel uppgifter om fårans djup saknas.
Mer information
En översvämningskarta på tillrinningsområdets nivå utnyttjar ytavrinningsmodellen som Finlands miljöcentral (Syke) har tagit fram och Sykes system för vattendragsmodeller. Modellen använder som utgångsdata Lantmäteriverkets höjdmodell 2 m (KM2), Trafikledsverkets väg- och banregister samt markanvändningsmaterial. I beräkningen av absorption och flödesmotstånd utnyttjas dessutom material om ogenomträngliga ytor. Avsaknaden av uppgift om fårans djup har beaktats med en korrigeringskoefficient.
Övriga utgångsdata
Vid kartläggning av riskobjekt som är sårbara för översvämningar kan också andra utgångsdata användas. Det finns till exempel olika geodatamaterial om befolkningsstrukturen, byggnader, vägar, infrastruktur, aktörer som är miljötillståndspliktiga, naturskyddsområden, vattentäkter och brunnar, vattenkonstruktioner, kulturarvsobjekt och åkerskiften.
Mer information
Om befolkningsstrukturen finns Statistikcentralens rutdatabas (YKR) som kan användas till exempel för att bedöma den sociala sårbarheten. Variabler som eventuellt kan tillämpas på rutorna med en storlek om 250 x 250 meter är bland annat ålder, inkomstnivå, utbildning och sysselsättning.
Byggnadsuppgifterna upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Dess byggnads- och lägenhetsregister (BLR) innehåller uppgifter om placeringen av alla bygglovspliktiga byggnader, deras användningsändamål, areal, utrustningsnivå och invånarantal.
Positionsinformation för väg- och gatunätet och de viktigaste egenskapsuppgifterna (bl.a. trafikledstyp, funktionell klass, genomsnittlig dygnstrafik samt vägens nummer och namn) finns i Trafikledsverkets geodatamaterial Digiroad.
För kartläggningen av infrastrukturobjekt finns information i Lantmäteriverkets Terrängdatabas som innehåller uppgifter om till exempel transformatorer och ellinjer.
Vid bedömningen av risken för förorening av miljön till följd av översvämning kan man utnyttja information om aktörer som bedriver miljötillståndspliktig verksamhet i översvämningshotade områden och vars verksamhet kan orsaka förorening av miljön. Aktörer som är skyldiga att ha miljötillstånd är registrerade i datasystemet Ylva.
Uppgifter om naturskyddsområden (bl.a. Natura 2000-områden, statligt ägda och privatägda naturskyddsområden samt vattendrag som skyddas genom forsskyddslagen) upprätthålls av Finlands miljöcentral (Syke).
Uppgifter om placeringen av och egenskaperna hos vattenkonstruktioner, såsom dammar, vallar och pumpstationer, finns i datasystemet Vesistötyöt (Vesty) som upprätthålls av Syke.
Uppgifter om vattentjänstverk och vattentäkter finns i informationssystemet för vattentjänster (Veeti) som upprätthålls av Syke. Uppgifterna om vattentäkternas placering är inte offentligt tillgängliga.
Uppgifter om placeringen av och egenskaperna hos grundvattenområden samt brunnar och kranar för vattentäkt finns i datasystemet för grundvatten (Povet) som upprätthålls av Syke.
Museiverket upprätthåller informationsmaterial om kulturmiljöer. Till dessa hör byggda kulturmiljöer av riksintresse (RKY), fasta fornlämningar som avses i lagen om fornminnen och byggnader som skyddas genom lagstiftning (byggnadsskyddslagen, kyrkolagen, lagen om skyddande av byggnadsarvet) samt världsarvsobjekt.
I Livsmedelsverkets åkerskiftesregister återfinns den jordbruksmark som används klassificerad enligt jordbruksgrödor samt uppgifter om områden med särskilda stöd (t.ex. skyddszoner och våtmarker).
Avrinningsområden, höjdförhållanden och jordmån
Sibbo ås avrinningsområde ligger huvudsakligen i östra Nyland i Sibbo kommuns område. I avrinningsområdets utkanter sträcker sig avrinningsområdet också till Nyland, och städerna Helsingfors, Vanda och Kervo samt Mäntsälä och Borgnäs kommuner. Sibbo ås huvudfåra är cirka 37 km lång, avrinningsområdets yta är 220,47 km2 och andelen sjöar är 0,58 procent.
Mer information
Sibbo ås avrinningsområde är till största delen mycket låglänt, endast 0–20 meter över havet. Endast i de norra delarna av avrinningsområdet finns det högre belägna områden, och som mest är höjden över havet ungefär +100 m. Strandområdena vid Sibbo å varierar från låglänta åkrar till branta strandbrinkar.
Ett särdrag för jordmånen i de låglänta områdena är sura sulfatjordar som har uppstått under Litorinatiden för över 4 000 år sedan. I de undre skikten av de sura sulfatjordarna finns sulfider. Då de kommer i kontakt med luftens syre oxideras de till svavelsyra. Typiskt för dessa jordar är som namnet antyder surhet och högre svavelhalter än normalt.
Har det undersökta området beskrivits tillräckligt omfattande för att stödja bedömningen?
Delavrinningsområden
Vesistöalueen osavaluma-alueiden pinta-alat (km2) sekä järvien osuus pinta-aloista (%) (Ekholm 1993).
Höjdförhållanden
Alueen korkeussuhteet
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Jordmånskarta
Alueen maaperäkartta
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Åar, älvar och sjöar
Sibbo å har sin början på åkrarna i Tikkaro i Mäntsälä och mynnar ut i Sibboviken i Finska viken söder om Söderkulla.
I Sibbo ås avrinningsområde finns endast få sjöar och de ligger i huvudsak i avrinningsområdets nedre del. De viktigaste sjöarna är Fiskträsk, Mjödträsk, Molnträsket, Byträsk och Storträsk. Sibbo ås viktigaste biflöde är Byabäcken.
Vattenföring och vattenstånd
Liksom de andra större åarna vid Nylands kust kännetecknas också Sibbo å av stora flödesvariationer och översvämningskänslighet. Vattenföringen har vanligtvis varit som högst på våren till följd av snösmältningen. På sommaren är vattenföringen i ån normalt låg, men ökar mot hösten.
I Sibbo ås avrinningsområde finns inga sjöar som jämnar ut vattenföringen, så variationerna i vattenföringen är stora. Avrinningsområdet är relativt litet, så redan vid lokala skyfall kan vattenståndet i ån närma sig högvattennivåer.
Mer information
Vattenståndet i vattendraget observeras endast vid Broböle damm. Observationen i Byabäcken avslutades 2021. Därför finns det inte längre några observationsplatser för vattenföringen i Sibbo å.
Vattenstånd
Observationsstationerna för vattenståndet i området samt årsminimum (NW), medelvärden av årsminimum (MNW), medelvattenstånd (MW), medelvärden av årsmaximum (MHW) och maximivärden (HW) som beräknats för dessa.
Vattnens status
Klassificeringen av vattnens ekologiska status beskriver vattendragens tillstånd. I den ekologiska klassificeringen av ytvatten indelas vattendragen utifrån den ekologiska statusen i fem klasser: hög, god, måttlig, otillfredsställande och dålig.
Sibbo å ingår i Kymmene älvs-Finska vikens vattenförvaltningsområde. Enligt den ekologiska klassificeringen 2019 är statusen i den nedre och mellersta delen av Sibbo ås huvudfåra otillfredsställande. I den övre delen, som är känd under namnet Parkoja är statusen däremot dålig. Av biflödena har Byabäcken-Hälsängsbäcken måttlig status och i Furunäsbäcken otillfredsställande status. Molnträskets ekologiska status är god. För att uppnå en god ekologisk status i Sibbo å och dess biflöden behövs bland annat restaurering av habitat och åtgärder som underlättar fiskvandringen.
Sibbo ås fysikalisk-kemiska status varierar från otillfredsställande till dålig, biflödenas status från måttlig till dålig. Molnträskets fysikalisk-kemiska status är dock utmärkt.
Statusklassning av ytvatten
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Ytvattnens ekologiska och/eller kemiska status. Ytvattnen indelas i fem statusklasser på basis av deras ekologiska och kemiska egenskaper.
Nuvarande markanvändning
Största delen av Sibbo ås avrinningsområde består av skog. Vid Sibbo å finns också mycket åkermark och jordbruket är en viktig näring. Åkrarna ligger huvudsakligen längs åar och bäckar. Andelen vattendrag samt våtmarker och myrar är liten och i avrinningsområdet finns i praktiken inga sjöar, med undantag för dess nedre del. Avrinningsområdet ligger nära huvudstadsregionen, så det finns ganska många bebyggda områden. De viktigaste områdena med tätbebyggelse är Söderkulla, Sibbo, Kervos östra delar, Paipis och Norra Paipis.
Mer information
Sibbo ås avrinningsområde domineras av jord- och skogsbruksmark (jordbruksområden, skogar, öppna moar och berggrund sammanlagt 84,2 % av totalytan). I närheten av huvudfåran och de viktigaste biflödena finns några tätorter. I avrinningsområdet har det bildats bebyggelse med bykaraktär, som är sammanhängande med trots det inte särskilt tät. De största tätorterna finns i södra delen av Sibbo å i Söderkulla och Sibbo. Dagvatten från de bebyggda områdena torde endast ha en relativt liten inverkan på översvämningarna i vattendraget.
Ungefär en tredjedel av avrinningsområdet är jordbruksmark. Den stora arealen kan ha en viss inverkan på översvämningar. Dikningen av skogsmarker, liksom även avverkningen, minskar skogarnas naturliga vattenhållningsförmåga. Å andra sidan minskar effekterna på översvämningar, när trädmängden i skogen ökar och vattenföringskapaciteten i dikena försämras. Dikningarna torde i huvudsak vara av iståndsättningskaraktär. Höga halter av näringsämnen och fasta partiklar i vattendraget vid översvämningar ökar växtligheten i fårorna och gör fårorna grundare.
Den nuvarande markanvändningen
Arealer för olika markanvändningsklasser och deras relativa andelar av områdets totala areal. Beräkningen av arealerna grundar sig på Corine markanvändnings- och marktäckedata 2018.
Markanvändning
Områdets markanvändningsmaterial indelat på tio olika klasser.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Planerad markanvändning
I Sibbo ås avrinningsområde gäller Helsingforsregionens etapplandskapsplan, i avrinningsområdets södra del etapplandskapsplan 2 för Nyland, Östersundomområdet.
De detaljplanerade områdena ligger i södra delen av avrinningsområdet i Söderkulla, Massby och Kallbäck samt i och nordväst om Sibbo centrum. Generalplanen för Sibbo omfattar nästan hela avrinningsområdet.
I landskapsplanen finns områdesreserveringar för tätortsfunktioner längs Immersbybäcken samt i Nickby i Sibbo. Områden för centrumfunktioner finns i Söderkulla och Sibbo centrum. I Byabäckens avrinningsområde finns stora naturskyddsområden. Huvudvägen Nickby–Broböle-huvudvägen samt utstakningen av den nya huvudbanan i avrinningsområdets nedre del är betecknade som trafikobjekt i landskapsplanen.
Tätorterna är koncentrerade till detaljplanerade och tätare bebyggda områden. För Sibbo ås avrinningsområde är även vidsträckta byområden typiska. Det finns relativt lite landsbygdsbebyggelse jämfört med övriga Nyland. Den viktigaste vägförbindelsen genom avrinningsområdet är riksväg 7 i södra delen av området. Dessutom går järnvägsavsnittet Kervo–Sköldvik genom området.
Mer information
Syftet med planeringen av markanvändningen är att styra områdesanvändningen och byggandet. Markanvändningen styrs genom riksomfattande mål för områdesanvändningen och planläggning. Planläggningen omfattar landskaps-, general- och detaljplaner. Tillsammans bildar dessa ett planeringssystem för markanvändningen. Byggandet på strandområden, i synnerhet fritidsbebyggelse, styrs med stranddetaljplaner. Byggandet utanför områden med översvämningsrisk styrs med planbestämmelser, i vilka man till exempel kan fastställa den lägsta golvhöjden. NTM-centralerna utarbetar rekommendationer för lägsta byggnadshöjder som är tillräckligt trygga med tanke på en översvämning. För byggande på stränder i glesbygden behövs undantagslov. I undantagslovet beaktas vid behov också översvämningsrisken.
Landskapsplan
Alueen ajantasainen maakuntakaava niiltä osin kuin tulvariskien hallinnalle on oleellista.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Skyddsområden och kulturarv
I Sibbo ås avrinningsområde finns lundskyddsprogrammet Hindsby lundar samt tre separata objekt som ingår i skyddsprogrammet för gamla skogar. I avrinningsområdet finns fem områdesliknande Natura 2000-objekt. Dessutom har Sibbo å markerats som ett linjeformigt Naturaobjekt. Det finns 20 skyddsområden på privat mark.
Det enda området i närheten av Sibbo ås huvudfåra som ingår i ett naturskyddsprogram är Harsbackenområdet som ingår i skyddsprogrammet för gamla skogar. En översvämning orsakar inga skadliga konsekvenser för området. Det viktigaste Natura 2000-området är Sibbo storskog i avrinningsområdets södra del. Sibbo storskog är också en nationalpark.
Utifrån en granskning av grundkartan kan det bedömas att en översvämning inte har oersättliga ogynnsamma följder för naturskyddsobjekten.
Naturskyddsområden
Alueella sijaitsevat luontodirektiivin (92/43/ETY) ja lintudirektiivin (79/409/ETY) mukaiset keskeiset suojelualueet eli ne Natura 2000 -alueet, jotka ovat merkittäviä vedestä riippuvaisten elinympäristöjen ja lajien suojelulle.
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Alla betydande byggda kulturmiljöobjekt är belägna i avrinningsområdets nedre del. Det viktigaste objektet torde vara den medeltida borgön Sibbesborg och odlingslandskapet i Sibbo ådal som ligger vid Sibbo ås nedre lopp. Vid en stor översvämning hamnar de låglänta åkermarkerna under vatten, men fästningsbyggnaderna ligger tillräckligt högt upp.
I Sibbo ås avrinningsområde finns flera objekt som är införda i fornlämningsregistret. Objekten och i synnerhet byggnaderna i anslutning till dem ligger i huvudsak utanför översvämningens påverkansområde.
Utifrån en granskning av grundkartan kan det bedömas att en översvämning inte innebär någon betydande risk för de historiska objekten eller kulturmiljöerna i vattendragets närområde.
Kulturmiljöer
Alueella sijaitsevat valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt (RKY).
Zooma in kartan för att se detaljerad information
Översvämningsskydd
I Sibbo ås avrinningsområde har veterligen inga större projekt för översvämningsskydd genomförts. De mindre rensningarna och muddringarna har närmast varit av restaureringsnatur.
I huvudfåran har ån rensats åtminstone i den övre delen, där fåran är känd under namnet Parkoja. Rensningsområdet sträckte sig ända till Myllykoski. Det enda kända översvämningsskyddsprojektet var i anslutning till projektet PURO, där man sökte naturliga metoder för dräneringen av jordbruksområden. I samband med projektet genomfördes en naturenlig rensning och översvämningsterrass i biflödet Ritobäcken i Byabäcken vårvintern 2010.
Vattenkonstruktioner och användning av vattendraget
I Sibbo ås vattendrag finns ingen betydande driftverksamhet. Den enda betydande dammen ligger i byn Broböle. Dammen i Broböle är av betong och saknar regleringsmöjlighet. Dammen har en gång i tiden använts för sågverkets och elproduktionens behov. Dammen har restaurerats och dess vattenföringskapacitet har förbättrats något.
I Sibbo ås avrinningsområde finns inga kraftverk eller fungerande regleringar.
Mer information
Översvämningsrisken som orsakas av enskilda dammar har redan beaktats genom åtgärder föreskrivna i dammsäkerhetslagen och -förordningen. I regel är det inte motiverat att ange ett område med betydande översvämningsrisk enbart på grund av översvämningsrisken som orsakas av ett dammbrott.
Referenser
- Valuma-aluekohtaiset tulvakartat (TIIMA-hanke)
- Parjanne, Antti, Rytkönen, Anna-Mari, Veijalainen, Noora. 2020. Ilmastonmuutoksen ja vesienhoidon huomioon ottaminen tulvariskien hallinnassa.
- Parjanne, Antti; Silander, Jari; Tiitu, Maija; Viinikka, Arto, 2018. Suomen tulvariskit nyt ja tulevaisuudessa – Varautuminen maankäytön, talouden ja ilmaston muutokseen.
- Perrels, Adriaan; Haakana, Juha; Hakala, Outi; Kujala, Susanna; Láng-Ritter, Ilona; Lehtonen, Heikki; Lintunen, Jussi; Pohjola, Johanna; Sane, Mikko; Fronzek, Stefan; Luhtala, Sanna; Mervaala, Erkki; Luomaranta, Anna; Jylhä, Kirsti; Koikkalainen, Kauko; Kuntsi-Reunanen, Eeva; Rautio, Tuukka; Tuomenvirta, Heikki; Uusivuori, Jussi; Veijalainen, Noora (2022-04-28) Kustannusarviointi ilmastonmuutokseen liittyvästä toimimattomuudesta (KUITTI)
- Veijalainen, N., Jakkila, J., Nurmi, T., Vehviläinen, B., Marttunen, M. ja Aaltonen, J. 2012 Suomen vesivarat ja ilmastonmuutos – vaikutukset ja muutoksiin sopeutuminen WaterAdapt-projektin loppuraportti. Suomen ympäristö 16/2012. Helsinki. 138 s. ISBN (pdf) 978–952–11-4018-1.
Spara PDF