Publicerad: 20.5.2025
Informationen har producerats av NTM-centralen
Information om vattentjänster genom mätundersökning
Information om vattentjänster genom mätundersökning
NTM-centralens enhet för vattentjänster har samlat in information om det finska vattentjänstens tillstånd från vattentjänstverken genom en mätundersökning och kompletterat med bland annat uppgifter som samlats in i vattentjänstens informationssystem VEETI samt andra uppgifter som samlats in av NTM-centralen. Målet är att skapa en uppfattning om det finska vattentjänstens tillstånd ur perspektivet av de gemensamma teman i de regionala vattentjänststrategierna.
Mätundersökningen genomfördes för första gången år 2024. Undersökningen kommer att genomföras årligen i framtiden och med hjälp av tidsserier kan utvecklingstrender synliggöras och det blir möjligt att bedöma om utvecklingen går i rätt riktning i förhållande till strategiernas mål. Resultaten sammanställs i en mätrapport.
Vi fick 421 svar (svarsprocenten var 31 %) och svaren bedömdes vara representativa för det finska vattentjänstområdet geografiskt, storleksmässigt och verksamhetsmässigt.
Den finska vattentjänstens tillförlitlighet är på hög nivå, men hur ser framtiden ut?
Baserat på 2024 års mätrapport för vattentjänster kan det konstateras att den finska vattentjänstens tillförlitlighet är på hög nivå och kvaliteten på vattentjänsterna är hög. Enligt uppgifter som samlats in i vattentjänstens informationssystem VEETI, uppfyllde 98 % av dricksvattnet de hälsobaserade kvalitetskraven och 90 % av avloppsvattnet uppfyllde reningskraven (antalet uppnådda gränsvärden i förhållande till tillståndets gränsvärden) som ett genomsnitt för alla anläggningar år 2023. Den finska vattentjänstens verksamhet verkar alltså vara på hög nivå. Det finns dock oro för hur vattentjänsterna kommer att fungera i framtiden och hur de kommer att kunna svara på förändringar i verksamhetsmiljön.

Figur: Antalet av avlönade anställda i årsverken
Tillräckliga resurser är en förutsättning för en hållbar vattentjänstverksamhet. Baserat på mätundersökningen drivs 73 % av de svarande anläggningarna (308 anläggningar) med hjälp av 0–1 avlönad anställd. Under normala förhållanden fungerar anläggningarna, men det är tveksamt hur anläggningarna klarar av att hantera störningssituationer eller hur de kan utveckla sin verksamhet. Till exempel har 72 % av de svarande anläggningarna inte deltagit i störningsövningar under det senaste kalenderåret och endast 10 % av de svarande anläggningarna har en digitaliseringsplan eller digital strategi.
En planerad och systematiskt genomförd digitalisering bidrar dock till att utveckla anläggningens driftssäkerhet, bland annat genom att utnyttja automation för att upptäcka och förebygga störningar så tidigt som möjligt.
Resultaten visar också stora skillnader mellan vattentjänstverken. Generellt sett har större anläggningar bättre resurser till sitt förfogande och verksamheten är mer planerad.

Figur: De regionala utvecklingsplanerna för vattentjänsternas täckning år 2025
En lösning på de begränsade resurserna kan vara att utveckla samarbetet. Tyvärr är det få anläggningar som bedriver överkommunalt samarbete och andelen kommuner som är involverade i en aktuell regional utvecklingsplan borde vara högre. Det verkar finnas ett behov av att utveckla ett tätare samarbete.
Läs mer i mätrapporten: Mätrapport för vattentjänster
Foto: Turun Vesihuolto Oy
