Julkaistu: 11.12.2019

Tämän tiedon on tuottanut Suomen ympäristökeskus

Vesi.fi-verkkopalvelu tulevaisuuden tekijöiden testissä

Iittalan yhtenäiskoulun 5 A -luokka pääsi testaamaan vesi.fi-verkkopalvelua heti tuoreeltaan sen julkaisun jälkeen. Testiryhmä antoi palvelun kehittäjille hyödyllisiä kommentteja sivuston sisällöstä ja myös mielenkiintoisen vinkin palvelun tulevaisuuden kehitykseen…

“Meidän luokkamme on tämän koulun suurin luokka, oppilaita ryhmässämme on yhteensä 25”, luokanopettaja Kalle Manninen aloittaa. “Kokoonpanossamme on hienoinen miesvalta, sillä poikia luokalla on 14 ja tyttöjä 11.”

Opettajan mukaan 5 A -luokan oppilaat ovat myönteisesti ja innostuneesti uusiin asioihin suhtautuvia nuoria, ja siksi luokka lähteekin mielellään testaamaan kaikkea uutta aina kun siihen tarjoutuu mahdollisuus. Vesi.fi-verkkopalvelua oppilaat pääsivat koeajamaan joulukuussa 2019 heti sivuston julkaisun jälkeen. Testipaikkana toimi Iiittalan yhtenäiskoulun ATK-luokka ja testausvälineinä käytettiin koulun PC-tietokoneita, Chromebookeja sekä iPadeja. Testauksen yhteydessä oppilaat täyttivät Suomen ympäristökeskuksen heille lähettämää palautelomaketta, samalla kun vastailivat heille puhelimen välityksellä esitettyihin kysymyksiin. Suurin osa oppilaista halusi tehdä testauksen itsekseen ilman paria. “Luultavasti tähän on syynä testaajien kesken arvottava hieno palkinto. Lahjakortti Suomalaiseen kirjakauppaan tuntui kiinnostavan kovasti kaikkia!”

Hyödyllistä palautetta…

Aivan ensimmäiseksi oppilailta kysyttiin, minkälaisena he pitivät vesi.fi-verkkosivuston yleisilmettä. “Ensin nousi ilmaan yhdeltä oppilaalta tuplapeukku ja heti sen perään useampi muukin”, Kalle Manninen kertoo. “Sen jälkeen sivuston ilmettä kommentoitiin tärkeäksi ja hienoksi. Aivan selvästi ulkoasu viehätti kaikkia oppilaita.”

Seuraavaksi oppilailta tiedusteltiin mielipiteitä verkkopalvelun sisällöstä. “Huomaa, että asumme alueella, jossa usean oppilaan kotona on kaivo. Monia nimittäin kiinnosti sivustolla eniten Kaivoveden analyysitulkki -palvelu, jonka avulla oman kaivoveden laatua pääsee itse tutkimaan.”

Myös tulvatilannetiedot herättivät kiinnostusta. Tarkkasilmäisin jopa huomasi, että aiheeseen liittyen oli testihetkellä akuutti tilanne päällä. “Eräs oppilaista löysi karttapalvelusta varoituksen, jonka mukaan alueellamme Kanta-Hämeessä joet ovat paikoin tulvineet alavammille pelloille. Mikä mainio esimerkki tämän palvelun käytännön hyödyllisyydestä!”

Kaivoveden laadun ja tulvavaroitusten lisäksi oppilaita kiinnostivat myös lumeen liittyvät tiedot. “Karttapalvelun sisällössä pidettiin mielenkiintoisena lumitilanneteemaa, jonka puitteissa pääsi tarkastelemaan lumipeitteen paksuutta eri puolilla Suomea.”

Oppilailta kyseltiin myös kommentteja vesi.fi-verkkosivuston, etenkin sen karttapalvelun käytettävyydestä. “Ylivoimaisesti suurin osa oppilaista piti tiedon hakemista karttapalvelusta helppona.”

Ja aivan loistava kehitysvinkki!

Aivan testitilanteen lopuksi oppilaita pyydettiin vielä miettimään, minkälaista sisältöä he palvelusta haluaisivat jatkossa löytää ja miten sivustoa heidän mielestään voisi tulevaisuudessa kehittää. “Eräs oppilaista totesi, että seuraavaksi vesi.fi-verkkopalvelun sisällön voisi laajentaa kattamaan vesiasiat globaalisti. Olisi aivan mahtavaa, kun sivustolta pääsisi jonain päivänä tutkimaan vaikkapa Brasilian, Kiinan tai Ruotsin vesitietoja!”

Siinäpä meille verkkopalvelun kehittäjille haasteinen pähkinä purtavaksi… Kiitos Iittalan yhtenäiskoulun 5 A -luokka!

Vesi.fi-verkkopavelun testaus Iittalan yhtenäiskoululla. 5A-luokan pojat tutustuvat palveluun.
Tutustumassa vesi.fi-verkkopalveluun. Kuvaaja opettaja Kalle Manninen.

 

Vesi.fi-verkkopalvelun testaus Iittalan yhtenäiskoululla. 5A-luokan oppilas tutustuu karttapalveluun.
Karttapalvelu tiukassa testissä. Kuvaaja opettaja Kalle Manninen.

Lähde: Suomen ympäristökeskus

Julkaistu: 11.12.2019